Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Muziekbos

Gestart door mahtoska1, 19 augustus 2023, 10:35:40 AM

mahtoska1

Tijd om een nieuw project voor te stellen van Jan en mij.
Het zal terug een baan in schaal Z worden. Als thema hebben we de Vlaamse Ardennen gekozen in de omgeving van het Muziekbos. Ook het station van Ronse zal een plaatsje krijgen op deze baan. Het plan is zo goed als klaar. Het zal zoals "Booischot Statie", een mengeling worden van wat er op de markt beschikbaar is en zelfbouw.

Intussen is Jan gestart met de bouw van de segmenten. De baan bestaat in het totaal uit 6 segmenten waarvan er 5 zullen zichtbaar zijn. De bedoeling is dat de baan eenvoudig kan afgebroken en opgebouwd worden zonder al teveel schroeven.

De bouw van de segmenten:




De onderbouw:
[/url]

[/url]

[/url]

En de volledige opbouw nog zonder de frieslijst.
[/url]

Klaas Zondervan

Zit de tunnel van Louise-Marie ook in het plan?

mahtoska1


loco

Mooi project. Prachtige landelijke omgeving met een zeer typische (hoeve)stijl.
Er was (is) een club in Wervik die deze baan ooit als thema had gekozen. Maar hun project was in schaal N.
Wat het materiaal betreft ga je toch vooral aan zelfbouw moeten denken. Maar met eenvoudig overschilderen van bestaande modellen kan je al veel bereiken. Het accent ligt immers op 'de trein in een landschap' en daarvoor is schaal Z uitermate geschikt. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Alan On Track

Ik kijk uit naar het station van Ronse in schaal Z!
Modelbouw is een kunst

mahtoska1

Intussen wordt er bekeken wat er zelfbouw wordt en welke kits er kunnen gebruikt worden of aangepast worden.

Na een tip van een forum lid op de tentoonstelling van MSKK, heb ik een Franse producent kunnen overtuigen om een brug te verschalen naar schaal Z.
https://cites-miniatures.com/produit/pont-routier-bow-string-echelle-z/

Deze brug zal worden aangepast om te dienen als Brug over stationssporen in Ronse.

Het station van Ronse zal ook goed komen. Dit heb ik gevonden op:
https://www.mbz-modellbahnzubehoer.de/shop/Bahnhof%20%22Ronse%22

mahtoska1

Intussen weer een stukje verder.

Dit wordt de kant waar het station van Ronse komt:


Dit is dan de kant van het Muziekbos:

Paulogic

Al deftige opbouw van de bakken. Laten jullie de "poten" zo of zetten jullie die ook nog vast aan elkaar
ergens onderaan?

Ik moet namelijk ook iets bedenken voor mijn modules in wording (1/43) maar ben heel terughoudend ivm de
opbouw van de onderstellen... altijd schrik dat het niet sterk genoeg zal zijn en zal omvallen en....
jaja... altijd alles sterk als een kasteel willen he.
mvg,
Paul(ogic)

mahtoska1

We gaan de poten zo laten.

Klaas Zondervan

Ik zie dat de poten in paren gekoppeld zijn met dwarslatten. En dat ook nog in twee richtingen. Lijkt me stabiel genoeg. In geval van twijfel zou je nog enkele paren kunnen voorzien van een diagonale lat.

Floris

Citaat van: Paulogic op 02 november 2023, 19:11:10 PMAl deftige opbouw van de bakken. Laten jullie de "poten" zo of zetten jullie die ook nog vast aan elkaar
ergens onderaan?

Ik moet namelijk ook iets bedenken voor mijn modules in wording (1/43) maar ben heel terughoudend ivm de
opbouw van de onderstellen... altijd schrik dat het niet sterk genoeg zal zijn en zal omvallen en....
jaja... altijd alles sterk als een kasteel willen he.
Nou das wel n punt natuurlijk: wat wil je dat de baan moet kunnen hebben? Moet zeggen dat ik heel wat dubieuze pootconstructies gezien heb maar toch eigenlijk nooit een baan heb zien omvallen tijdens een show.

PeterVG

De modulebaan lijkt al af en jullie moeten eigenlijk nog beginnen. Is dat geen vreemde werkwijze want nu kun je heel moeilijk werken door de beperkte ruimte. Zo lijkt het toch want veel hoogteverschil is er niet tussen front en fries, of zie ik dat verkeerd?

Klaas Zondervan

De z.g. viewport is inderdaad erg laag. Hopelijk is de bovenkant afneembaar.

Het ultieme op het gebied van poten heb ik gezien bij de tentoonstellingsbaan Graafstroom van Vincent de Bode. De poten zijn latjes van 1 bij 1 centimeter. Maar door voldoende diagonalen is het geheel toch stevig.

lokje

Even een kleine toelichting.
Onze baan "Muziekbos" is een modulebaan van zes bakken van 30 x 75 cm, waarvan 375 cm in een U-vorm het zichtbaar deel zal worden.
De hemel (bovenkant) is een hangende constructie die volledig afneembaar is.
Momenteel staan we al een stapje verder en is er al een deel verwijderd tussen het front en de fries (het landschap wordt stilaan gevormd), zoals je in de toekomst zult zien zal er veel meer plaats zijn tussen het front en de hemel. Nog even geduld voor de volgende foto's.
Wat betreft de poten, door deze opstelling creëren we zeer stabiel blok en mag er al eens tegen geduwd worden maar dit is natuurlijk niet te bedoeling. De poten zijn onderaan ook voorzien van verstelbare pootjes die eventueel oneffenheden kunnen opvangen.
 
Booischot-Statie Schaal Z
Muziekbos Schaal Z

SuSke

Citaat van: Klaas Zondervan op 04 november 2023, 12:54:00 PMDe z.g. viewport is inderdaad erg laag. Hopelijk is de bovenkant afneembaar.

Het ultieme op het gebied van poten heb ik gezien bij de tentoonstellingsbaan Graafstroom van Vincent de Bode. De poten zijn latjes van 1 bij 1 centimeter. Maar door voldoende diagonalen is het geheel toch stevig.

Die wordt zelfs opgezet met een heuse handleiding. Heb Vincent en z'n team vorig jaar bezig gezien op onze tentoonstelling - efficiënt en beperkt plaatsgebruik.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.