Investeringen per kop in spoorwegen in Europa..and the winner is?

Gestart door Boemeltrein, 18 augustus 2023, 16:55:42 PM

Boemeltrein

Luxemburg aan de top, begrijpelijk kan men zeggen, een piepklein landje maar Zwitserland in verhouding even groot als België maar als bergenland grotere kost inzake infrastructuur en toch al jaar en dag met de hoogste stiptheid. Aan onze plaats te zien, duidelijk waarom het "gene vette is" en dat ligt niet alleen aan stakingen of personeelstekort. Met een magere portemonnee rij je immers niet met een bmwéé  ;)



Michael

Mooi overzichtje en als je ziet wat reizen per trein kost in NL, dan zou NS met het schaamrood op de kaken moeten staan, niets is minder waar vanaf volgend jaar geldt er een extra toeslag voor het reizen in de spits, zielig voor alle kantoorpikken.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

svvander

Kleine kanttekening: het gaat over investeringen aan... dit wil zeggen dat er in, bijvoorbeeld Zwitserland, veel meer geïnvesteerd werd t.o.v. bijvoorbeeld België. Zoals je aangeeft: een "bergenland", dus zijn de kosten die gepaard gaan aan de inversteringen die nodig zijn, denk ik toch, ook een pak groter. Dit zegt eigenlijk heel weinig over de kwaliteit van het netwerk, het materieel of de diensten. (Je kan immers heel veel investeren, zonder resultaat).

En in wat werd dan juist geïnvesteerd? De context ontbreekt of is misschien wel optimistisch ruim genomen? Misschien waren er heel veel kostelijke renovaties nodig of werd een hele reeks loc's vervangen?

Dat Luxemburg heel veel investeerde per kop, lijkt me ook wel een beetje logisch. In die zin dat Luxemburg 654.000 inwoners heeft, maar vermoedelijk ook wel een netwerk heeft dat gebruikt wordt door buurlanden, waardoor er ook veel verkeer is (en dit dan weer op minder kilometers spoor =  meer onderhoud) Of is mijn redering zo verkeerd?

Eigenlijk zou je met verschillende factoren moeten gaan rekening houden: hoeveel kilometer spoor per inwoner zou een al een betere parameter zijn t.o.v. de investering die mogelijks nodig is? (Voor België komt dit op 3.607 km spoor voor 11.700.000 inwoners... als ik snel tel ongeveer 0,0003 km spoor per inwoner). Zwitserland bijvoorbeeld heeft 4.807 km spoor, voor 8.800.000 inwoners (dus 0,0005 km spoor per inwoner). Dus per kop heeft Zwitserland bijna het dubbel km spoor... Dus ook daar lijkt het mij dan weer logisch, dat ze meer te investeren hebben.

Kortom; cijfers zeggen alles, maar ook weeral niets in de juiste (of verkeerde) context en zijn voor interpretatie vatbaar...

Wat ik hier dan wel (zij het heel voorzichtig) kan uit afleiden is dat wij, zeker t.o.v. Frankrijk en gezien mijn logica, niet achterlopen... qua investering per kop  :D Telt het uitbetalen van topmanagers en politici ook als investering... dan hebben ze deze bij ons niet bijgeteld haha.

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Floris

wat luxemburg betreft, daar is toch ook het vervoer gratis gemaakt? telt dat dan als investering, of is het gewoon subsidie om de boel draaiend te houden? Of investering die samenhangt met t gratis (dus populairder) treinverkeer waar dus meer capaciteit nodig zal zijn

svvander

Inderdaad, als je het zo bekijkt kan het ook tellen als investering.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be