"Newbie" met wat vraagjes

Gestart door Mickey, 30 juli 2023, 21:09:27 PM

Mickey

Ik zou graag een station maken met 4 sporen met 2 "smalle" perrons
Logischer wijze (denk ik toch ;)) 2 sporen binnenkant en telkens 1 spoor buitenkant.
Welke hoh afstanden zijn realistisch, want heb al eens zitten rondkijken bij Volmer, daar zijn de breedtes van de perrons gaande van 4,8cm tot 5,2cm.
Niet dat ik een realistisch station wil bouwen, maar wil de baan toch een beetje aankleden

Verder merk ik op dat zo goed als alle merken werken met een hoh van 61mm, telt dit ook voor de stations?

Zelf had ik dit al gevonden (zie tekening) en de volgende berekening brengt me dan tot het volgende:

Breedte perron : 48 mm
Afstand perron tot hart spoor : 24 mm
Hoh = 96 mm

Als ik dan hoh van 61 aanhoud binnen de perrons, zou dat betekenen dat mijn totale station van hoh 253 mm breed is, kloppen mijn berekeningen?


RobVille

Goed om te weten wat je vooral niet wil en daarentegen wat je erg graag wilt realiseren maar nog niet de tijd hebt gevonden om de noodzakelijke aanpassingen te maken :( Kijk, je vragen kunnen best relevant zijn, maar komen pas aan bod als je daadwerkelijk gaat bouwen. Dus, nogmaals, kom met een goed uitgewerkt plan en een bijbehorend thema.

Rob

I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Mickey

Citaat van: RobVille op 05 augustus 2023, 12:47:20 PMKijk, je vragen kunnen best relevant zijn, maar komen pas aan bod als je daadwerkelijk gaat bouwen. Dus, nogmaals, kom met een goed uitgewerkt plan en een bijbehorend thema.

Volgens mij moet je toch eerst een plan hebben vooraleer je gaat bouwen toch?
Je kan toch ook je huis niet zomaar beginnen met de badkamer en er dan alles rond bouwen en dan tot de conclusie komen dat je bad te groot is voor alle andere dingen die je nodig hebt in een badkamer.
Kan je weer alles afbreken en opnieuw beginnen en ik denk niet dat dat de bedoeling is.
En wat ik wil heb ik al vermeld in deze topic

Dus hoe kan je een goed uitgewerkt plan opgeven als je de juiste afstanden niet kent?

Of begrijp ik je context verkeerd?

Klaas Zondervan

Had je dit al gevonden? https://morop.org/images/NEM_register/NEM_D/nem102_de_2019.pdf
Advies aan iedereen: altijd eerst bij de Morop normen kijken.

Mickey

Citaat van: Klaas Zondervan op 05 augustus 2023, 14:35:34 PMHad je dit al gevonden? https://morop.org/images/NEM_register/NEM_D/nem102_de_2019.pdf
Advies aan iedereen: altijd eerst bij de Morop normen kijken.

Ja, zelfs in het Nederlands ;)
Dus ik ben mijn huiswerk aan het maken, maar tussen theorie en ervaren mensen zit er nog steeds een verschil ;)

https://www.nproject.org/nl/naslag-en-normen/nem-normen-downloaden/

Dus met die 24 mm zitten we 3mm boven hetgeen op NEM 102 vermeld word

Klaas Zondervan

Met de normen in het Nederlands moet je uitkijken. Die vertalingen zijn vaak al decennia geleden gemaakt. In de tussentijd zijn sommige normen aangepast.
Ik kijk altijd naar de Duitse versie op de site van Morop. Die is het meest actueel.

rgp

Klaas,

Klopt, de vertalingen dateren van midden jaren 90 van vorige eeuw onder leiding van Luit Sol.
Er zijn inderdaad wel aanpassingen gebeurd in de "officiele" normen, maar de essentie blijft bewaard.

Roland

Klaas Zondervan

De essentie blijft dan wel bewaard, maar b.v. in NEM 310 zitten toch wat wezenlijke veranderingen.
B.v. de B maat voor H0 was voorheen beschreven als minimaal 14,3 mm. Het maximum kon je dan herleiden uit de andere maten. Nu is de B-maat aangegeven als minimaal 14,4 en maximaal 14,6 mm.
Die 14,3 mm blijft overal rondzingen, zelfs Roco levert nieuw modellen nog steeds met die maat. Terwijl het al 14 jaar geleden is aangepast naar 14,4. Lijkt een onbetekenend verschil, maar de aanpassing is gedaan omdat wielstellen met 14,3 mm op sommige wissels konden knellen.
Ik zet mijn wielstellen op het gemiddelde, dus 14,5 mm.

ronaldk

Citaat van: Mickey op 05 augustus 2023, 11:37:46 AMWelke hoh afstanden zijn realistisch, want heb al eens zitten rondkijken bij Volmer, daar zijn de breedtes van de perrons gaande van 4,8cm tot 5,2cm.

De breedtes 48mm = in het groot: ongeveer 4,20 meter. 52mm = ongeveer 4,50 meter. Dat is niet breed maar ook niet echt smal. Je kan ook heel goed zelf een perron in elkaar knutselen. Een groot station zal over het algemeen wat bredere perrons hebben dan een klein landelijk stationnetje. Maar het zal echt helemaal aan de situatie liggen.

Citaat van: Mickey op 05 augustus 2023, 11:37:46 AMVerder merk ik op dat zo goed als alle merken werken met een hoh van 61mm, telt dit ook voor de stations?

Die pas je aan met bijvoorbeeld extra rechte stukken bij de wissels. Dan kom je aan een grotere ruimte tussen de sporen. De H.o.h.-maat van de meeste fabrikanten is wat aan de ruime kant. De eerste bochtstralen zijn namelijk vrij krap. Als je daar lange rijtuigen door heen wil jagen dan moet de afstand tussen de sporen wat groter zijn.

Herwig

#69
Citaat van: 55erke op 30 december 2022, 23:21:44 PMOndertussen heb ik even doorgewerkt en is er terug treinverkeer mogelijk op mijn zolder. En dit op     dubbelspoor volledig rondom de kamer.

De eerste treinen rijden by Modelspoorbaan  Lisette, on Flickr


Deze baan-in-opbouw  "Lisette"  heeft ook doorlopende sporen rondom.   Maar op een 'ondiepe' onderbouw langs muren & vensters.   Centraal in de ruimte kan je staan .... .
Rubriek     Ooit zal het klaar zijn   vandaag

Klaas Zondervan

Citaat van: ronaldk op 06 augustus 2023, 10:08:07 AMDe H.o.h.-maat van de meeste fabrikanten is wat aan de ruime kant. De eerste bochtstralen zijn namelijk vrij krap. Als je daar lange rijtuigen door heen wil jagen dan moet de afstand tussen de sporen wat groter zijn.
De h.o.h. maat wordt ook bepaald door de constructie van de wissels. De dwarsliggerlengte is 30 mm. Als je twee gelijke wissels met de afbuigende sporen tegen elkaar legt krijg je daardoor vanzelf een hartafstand van 60 mm minstens.
In het grootbedrijf wordt zo'n overloopwissel niet uit twee afzonderlijke wissels gelegd, maar het wordt als één geheel gebouwd. Daardoor kunnen ze kleinere hardafstanden bereiken.

SuSke

Er klopt iets niet in je berekening Klaas. Als de dwarsligger 30mm breed is krijg je met 2 dwarsliggers tegen elkaar een h.o.h.-afstand van 30mm.
Je moet inderdaad wat gaan snijden en bijwerken om een kleinere h.o.h.-afstand te krijgen dan de door de fabrikanten gebruikte maat (of je wissels zelf maken ;D ).
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Die berekening klopt echt wel. Vanuit de hartlijn van het ene spoor tot de dwarsliggerkop is 15 mm. Dan krijg je 30 mm op de plek waar de twee wissels tegen elkaar liggen en dan nog 15 mm tot de andere hartlijn. Samen 60 mm.