"Newbie" met wat vraagjes

Gestart door Mickey, 30 juli 2023, 21:09:27 PM

Mickey

Citaat van: Herwig op 04 augustus 2023, 11:56:14 AM# 30  citaat:  " ... Nu het plan.... gevonden bij Railmodeller..."

'n Vraag:  in welke Railmodeller ?  'n Recente ?  Een oudere ?  Maw jaar van het ontwerp ?

Het programma Railmodeller, en het plan dateert van 20 september 2021

evan

@ Michael,

Als ik jou een tip mag geven:

Begin veel kleiner en eenvoudiger. 
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Mickey

Citaat van: evan op 04 augustus 2023, 12:37:21 PM@ Michael,

Als ik jou een tip mag geven:

Begin veel kleiner en eenvoudiger. 


Dat kan volgens dit plan prima denk ik
Ik ben zeker niet verplicht om alles in één keer op te bouwen en dan zal het nog lang duren vooraleer ik met treintjes kan rijden
We beginnen sowieso met niveau0 met een station en wat rangeersporen en dan kunnen we stilaan verder bouwen.
En er moeten sowieso aanpassingen aan het plan gebeuren


ronaldk

Ik begrijp Evan wel. Als je mijn verhaal bij het bouwdraadje doorleest dan begrijp je waarom bijvoorbeeld Evan dat aangeeft. Het heeft bij mij ook een paar jaar geduurd  :)

perk

Allereerst, het is niet mijn bedoeling je idee af te breken maar om je even wat stof tot nadenken te geven.

Ik denk dat je een sporenplan moet laten rijpen, en veel feedback en commentaar erop vragen.  Mijn eerste baan was leuk maar toch niet wat ik wou.  Degene waar ik nu aan werk ik ook niet wat ik helemaal wil maar keuzes moet je maken.   En die is er pas gekomen na 20-30 tekeningen te maken.
Ik heb dat nog wel een simpel enkelvoudig spoortje op een tafel, en zelfs dan heb je zoveel keuzes.

Ik vrees alleen dat je nog niet de juiste keuzes kan maken omdat je weinig ervaring hebt.

Als ik naar bovenstaande tekening kijk, dan denk ik aan deze zaken

- amai da's hoekig aan de kanten.  Dat lijkt me helemaal niet natuurlijk.
- hoe ga je ooit nog aan het midden van de tafel geraken om te bouwen of iets op te lossen?
- eenmaal dat je klokwijs rijdt, kan je niet meer de draailus in.   Ik zou toch 2 lussen voorzien als je wil blijven rijden
- veel korte rangeerstukjes, daar kan je niet veel op kwijt.
- een paar rare knikken en stukken in de baan, zoals linksboven dat stukje met de wissels en korte doorsteek
- als het toch over rijden gaan, waarom dat je draaischijf geen 2de or 3de aansluiting naar de baan geven.

Ik ben het ook wel eens met Evan, kleiner beginnen geeft meer kans dat je ooit iets af krijgt.   
Heb je al eens gedacht over computergestuurd rijden?   Ik zou dat direct doen bij zulke complexe baan. 


Mickey

#50
Citaat van: ronaldkIk begrijp Evan wel. Als je mijn verhaal bij het bouwdraadje doorleest dan begrijp je waarom bijvoorbeeld Evan dat aangeeft. Het heeft bij mij ook een paar jaar geduurd  :)
Begrijp ik volledig, maar zoals eerder gezegd, deze baan zal ook niet in 1 keer gebouwd worden
En ik zal nog veel hulp nodig hebben vrees ik ;)

Momenteel had ik het in volgende stappen gezien

  • Volledig buitenspoor + station met 2 sporen
  • Verdere uitbreiding station
  • Draaischijf
  • Rangeergedeelte bij station
  • Rangeergedeelte 2

En dan gaan we toch alweer een dik jaartje (waarschijnlijk wel langer) verder staan denk ik vooraleer alles is geplaatst, aangesloten en naadloos werkt

Mickey

Citaat van: perkIk denk dat je een sporenplan moet laten rijpen, en veel feedback en commentaar erop vragen.  Mijn eerste baan was leuk maar toch niet wat ik wou.  Degene waar ik nu aan werk ik ook niet wat ik helemaal wil maar keuzes moet je maken.   En die is er pas gekomen na 20-30 tekeningen te maken.

Ben ook niet van plan om over 1 nacht ijs te gaan met deze baan, maar ze heeft wel alles wat ik in gedachten had.
Deze baan heb ik trouwens niet zelf gemaakt, want daar ben ik zeker geen held in.
Maar hij moet aangepast worden om hem zo te krijgen dat hij past in mijn ruimte.
Ben waarschijnlijk al aan de 10de versie bezig sinds ik het plan gevonden heb
Verder zal hij opgebouwd worden in verscheidene fases waarvan niveau 0 al uit 5 verschillende stukken zal bestaan waar ik dan al enige ervaring op kan doen.
Dus dan liggen er, zoals je zelf ook aanhaalt, nog veel pistes open om verder uit te breiden.

Citaat van: perk- amai da's hoekig aan de kanten.  Dat lijkt me helemaal niet natuurlijk.

Is ook niet de bedoeling dat het natuurlijk overkomt, zoals al eerder in deze topic vermeld
+ de buitenste stralen zullen groter worden

Citaat van: perk- hoe ga je ooit nog aan het midden van de tafel geraken om te bouwen of iets op te lossen?

Vooraan is er een openklapbaar/uitneembaar gedeelte

Citaat van: perk- eenmaal dat je klokwijs rijdt, kan je niet meer de draailus in. Ik zou toch 2 lussen voorzien als je wil blijven rijden
- veel korte rangeerstukjes, daar kan je niet veel op kwijt.
- een paar rare knikken en stukken in de baan, zoals linksboven dat stukje met de wissels en korte doorsteek

Klopt, ben ik nog aan het bekijken
Maar zoals ook al eerder verteld in deze topic, plan word aangepast

Citaat van: perk- als het toch over rijden gaan, waarom dat je draaischijf geen 2de or 3de aansluiting naar de baan geven.

Geen slecht gedacht, moet ik eens bekijken.
Maar zoals eerder vermeld, plan word aangepast
Er komen sowieso 2 sporen aan de buitenkant die volledig rond gaan met een grotere radius

Citaat van: perk- heb je al eens gedacht over computergestuurd rijden? Ik zou dat direct doen bij zulke complexe baan.

Zoals eerder vermeld in deze topic zal ik héél waarschijnlijk met Z21 aan de slag gaan

svvander

Veel hangt ook weeral af van je graag wenst natuurlijk... veel treinen later rijden of meer rangeren?

Wat Patrick aangeeft is inderdaad wel waar... hoe geraak je in het midden? Heb je dit voorzien? En voorzie zeker dat je voldoende plaats voorziet voor je stilstaande treinen (of rangeerterrein). Een beetje trein met een 4-tal wagonnetjes, neemt toch al wat ruimte in beslag, zeker als je wilt rangeeren en dus in beide richtingen wat ruimte wenst.

Ook ik volg Evan... ook al ben ik vroeger in dezelfde val gelopen om het te groot te zien. Nu zou ik zelf opteren om kleiner te gaan en daar de uitdaging te gaan zoeken. Maar goed, we wijken af.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Mickey

Ik dank jullie allemaal voor jullie opmerkingen

Maar laat me aub duidelijk zijn over 1 ding

Ik begrijp jullie bezorgdheid en goede bedoeling, maar ik ben zeker niet van plan om over 1 nacht ijs te gaan met deze baan, maar ze heeft wel alles wat ik in gedachten had.
Deze baan heb ik trouwens niet zelf gemaakt, want daar ben ik zeker geen held in.
Maar hij moet aangepast worden om hem zo te krijgen dat hij past in mijn ruimte en om enige layouts aan te passen.

Verder zal hij opgebouwd worden in verscheidene fases waarvan niveau 0 al uit 5 verschillende stukken zal bestaan waar ik dan enige ervaring kan op doen.
Dus dan liggen er nog steeds verscheidene pistes open
En vooraleer deze eerste 5 tappen "afgewerkt" zijn, zijn we toch alweer een dik jaartje of meer verder.

  • Volledig buitenspoor + station met 2 sporen
  • Verdere uitbreiding station
  • Draaischijf
  • Rangeergedeelte bij station
  • Rangeergedeelte 2

Herwig

Citaat van: evan op 04 augustus 2023, 12:24:44 PM
Citaat van: Herwig op 04 augustus 2023, 11:56:14 AM# 30  citaat:  " ... Nu het plan.... gevonden bij Railmodeller..."

'n Vraag:  in welke Railmodeller ?  'n Recente ?  Een oudere ?  Maw jaar van het ontwerp ?

Herwig,  Railmodeller (IOS ondersteund) is een tekenprogramma en geen tijdschrift.  ;)

'k Dacht misschien in een Railway Modeller, van enkele decennia terug. Niet dus.
In Model Railroader stonden zo'n aard van plannen niet in. (toch niet toen 'k geabonneerd was)

SuSke

OK, begrepen dat je met dit plan wil doorgaan.
Er liggen naar mijn idee een boel 'overbodige' sporen in en teveel rare kronkels.
Op sommige plaatsen krijg je na een wissel een tegenbocht (nog normaal) met gelijk terug een boog in de andere richting. Dat is vragen om problemen en ontsporingen, zelfs als je sporen 'perfect' liggen.
Als je daar al eens grote kuis in doet, zal je plaats krijgen om opstelsporen van een fatsoenlijke lengte neer te leggen.
Even veel of zelfs meer plezier voor minder moeite.
Je bespaart op dure wissels en sporen.

Een vloeiend spoorverloop krijg je door gebruik te maken van flexrails. Elk railsysteem met vaste afmetingen zal je dwingen naar gekke sprongen in je plan. Het is gewoon een kwestie van durven om af te stappen van een systeem dat bovendien zelfs onredelijke wisselhoeken heeft en oneindig veel passtukjes om de hele puzzel in elkaar te laten passen en je zal merken dat er dan hier en daar nog een knik in zit.

Citaat van: Mickey op 04 augustus 2023, 14:37:19 PM
Citaat van: perk- heb je al eens gedacht over computergestuurd rijden? Ik zou dat direct doen bij zulke complexe baan.
Zoals eerder vermeld in deze topic zal ik héél waarschijnlijk met Z21 aan de slag gaan
Je wil met de Z21 gaan bedienen. Dat is gewoon een centrale zonder enige vorm van 'visuele interactie'. Wil je dat wel dan moet je een baanbesturingsprogramma à la iTrain, Koploper of RocRail gaan gebruiken en dus een PC aansluiten.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

perk

Ik heb heel veel plezier gehad met iTrain.   Je hebt echt een hele nieuwe dimensie bij het rijden dan, maar je moet wel vanaf het begin bezetmelders inbouwen.

Zelf zou ik maar 1 loc tegelijk in de gaten kunnen houden en wissels ervoor zetten etc... , terwijl je met computerrijden op zo een baan zoals ettelijke treinen tegelijk kan laten bewegen zonder stress.  Brengt veel meer leven in de zaak.   En het sluit manueel sturen niet uit.
En ook geeft het mogelijkheden naar automatisch seinen te sturen, geluiden, acties op de baan ...

Ik koppelde een oude PC aan mijn Marklin CS2, ik ken niets van de Z21.

Mickey

Citaat van: SuSkeOK, begrepen dat je met dit plan wil doorgaan.
Er liggen naar mijn idee een boel 'overbodige' sporen in en teveel rare kronkels.
Op sommige plaatsen krijg je na een wissel een tegenbocht (nog normaal) met gelijk terug een boog in de andere richting. Dat is vragen om problemen en ontsporingen, zelfs als je sporen 'perfect' liggen.
Als je daar al eens grote kuis in doet, zal je plaats krijgen om opstelsporen van een fatsoenlijke lengte neer te leggen.
Even veel of zelfs meer plezier voor minder moeite.
Je bespaart op dure wissels en sporen.

Een vloeiend spoorverloop krijg je door gebruik te maken van flexrails. Elk railsysteem met vaste afmetingen zal je dwingen naar gekke sprongen in je plan. Het is gewoon een kwestie van durven om af te stappen van een systeem dat bovendien zelfs onredelijke wisselhoeken heeft en oneindig veel passtukjes om de hele puzzel in elkaar te laten passen en je zal merken dat er dan hier en daar nog een knik in zit.

Dank je voor de opmerking, maar lees aub ook de rest van de topic
Heb nu waarschijnlijk al enkele malen opgemerkt dat het plan MOET aangepast worden en er zal met flexirails gewerkt worden, dat stond sowieso op de planning ;)

Citaat van: Mickey op 04 augustus 2023, 14:43:44 PMIk dank jullie allemaal voor jullie opmerkingen

Maar laat me aub duidelijk zijn over 1 ding

Ik begrijp jullie bezorgdheid en goede bedoeling, maar ik ben zeker niet van plan om over 1 nacht ijs te gaan met deze baan, maar ze heeft wel alles wat ik in gedachten had.
Deze baan heb ik trouwens niet zelf gemaakt, want daar ben ik zeker geen held in.
Maar hij moet aangepast worden om hem zo te krijgen dat hij past in mijn ruimte en om enige layouts aan te passen.

Verder zal hij opgebouwd worden in verscheidene fases waarvan niveau 0 al uit 5 verschillende stukken zal bestaan waar ik dan enige ervaring kan op doen.
Dus dan liggen er nog steeds verscheidene pistes open
En vooraleer deze eerste 5 tappen "afgewerkt" zijn, zijn we toch alweer een dik jaartje of meer verder.

  • Volledig buitenspoor + station met 2 sporen
  • Verdere uitbreiding station
  • Draaischijf
  • Rangeergedeelte bij station
  • Rangeergedeelte 2

Citaat van: SuSkeJe wil met de Z21 gaan bedienen. Dat is gewoon een centrale zonder enige vorm van 'visuele interactie'. Wil je dat wel dan moet je een baanbesturingsprogramma à la iTrain, Koploper of RocRail gaan gebruiken en dus een PC aansluiten.

Dat is inderdaad de bedoeling om de bediening via PC te doen.
Heb me nog niet verdiept in iTrain, Koploper of RocRail, maar moet sowieso een digitaal platform hebben om het mee te verbinden als ik het vlug even bekeken heb.
iTrain ziet er mij momenteel het best ogend uit, maar zoals eerder vermeld heb me er nog niet echt in verdiept
Bedankt voor deze raad

ronaldk

Citaat van: SuSke op 04 augustus 2023, 15:26:00 PMJe wil met de Z21 gaan bedienen. Dat is gewoon een centrale zonder enige vorm van 'visuele interactie'. Wil je dat wel dan moet je een baanbesturingsprogramma à la iTrain, Koploper of RocRail gaan gebruiken en dus een PC aansluiten.

Nee, dat hoeft niet. Je kan heel simpel via de Z21-app de boel via tablet en/of telefoon bedienen. Zelfs met een soort van schakeltableau in de Z21-app. Je kan natuurlijk ook allerlei handrijregelaars aansluiten om te rijden. Dat is ook geen probleem. Dat is namelijk waar ik de z21 voornamelijk voor gebruik. Gewoon lekker handmatig rijden met meerdere multimausen.

Citaat van: Mickey op 04 augustus 2023, 16:21:48 PMDat is inderdaad de bedoeling om de bediening via PC te doen.
Heb me nog niet verdiept in iTrain, Koploper of RocRail, maar moet sowieso een digitaal platform hebben om het mee te verbinden als ik het vlug even bekeken heb. iTrain ziet er mij momenteel het best ogend uit, maar zoals eerder vermeld heb me er nog niet echt in verdiept

Goed, dan kan je net zo goed met een ovaaltje met inhaalspoor beginnen om alles te leren met betrekking tot het maken van blokken, bezetmelders, wisseldecoders en het treintjesbesturingsprogramma. Dat valt altijd meer tegen dan je denkt. Als je dat onder de knie hebt pas je echte baan beginnen. Al bij de bouw / ontwerp moet je weten wat je doet anders ben je aan het klooien in het vervolgtraject.

RobVille

.... en nu we toch bezig zijn, de keerlus ;D Houd er rekening mee bij het ontwerpen van je baanplan dat de keerlus, het spoor waar de omschakeling plaats vindt, net iets langer moet zijn dan je langste trein.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!