Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

"Newbie" met wat vraagjes

Gestart door Mickey, 30 juli 2023, 21:09:27 PM

Mickey

#30
Zo, we hebben alles wat laten rusten en wat tijd gehad om keuzes te maken.
Alvast bedankt aan iedereen voor de tijd te nemen om op mijn vraagjes te antwoorden.
Bij mij zal het eerder gaan om het rijden dan het natuurgetrouw weergeven van een situatie, maar dat laat het plan dat in gedachten heb ook niet echt toe.
We kunnen natuurlijk vragen en vragen blijven stellen, clubs en beurzen bezoeken, maar ooit zullen we er toch eens aan moeten beginnen ;)
En dat er mensen zullen zijn met een andere mening (gelukkig maar, anders zou het een saaie wereld zijn ;))

We gaan voor, zoals eerder gezegd voor het 2R-systeem met Trix C sporen.
Keuze word gemaakt met het feit dat ik een "ideaal" plan (gemaakt met sporen van Märklin C) heb gevonden die mooi past in mijn ruimte en die ik met sporen zonder bedding (momenteel) niet kan aanpassen (kwestie van niet de juiste wissels te vinden :(, alle hulp is hier nog welkom :))
(Een mooi vergelijkend lijstje van alle merken met hun sporen bestaat er niet zeker? ;))

Qua seinen zal het ieder zijn smaak zijn natuurlijk, maar heb ergens Belgische seinen gevonden, dus daar gaan we mee aan de slag.
Bovenleiding gaan we nog bekijken (waarschijnlijk enkel op niveau 0)

Rollend materieel zal (waarschijnlijk) gaan bestaan uit enkele HST treinen die we ook in ons landje zien rijden (Thalys, ICE, TGV, ... (Eurostar ben ik nog niet tegengekomen)), verder wat B en NS materiaal (wat afwisseling) met enkele boemeltreintjes en dan nog een goederentrein of 2, een stoomloc en eventueel nog een dieseltje voor rangeerwerk.

Digitale besturing zal gebeuren met Z21

Het zal sowieso een hele uitdaging worden, maar we hebben tijd, heb nog andere hobbies genoeg ;) (en nee, we hebben nog niets gekocht en of besteld ;))

Nu het plan.
Dit is een plan gemaakt door iemand anders, gevonden bij Railmodeller.
Ziet er mij goed doordacht uit en brengt alles een beetje aan bod wat ik in gedachten had met genoeg plaats om alles te "parkeren"
Speelt zich af op 2 niveaus, blauw is niveau 0, groen -1.

Moet her en der nog aangepast/bijgewerkt worden en ik zou willen kijken om er nog een volledig spoor rond te leggen,
Natuurlijk is dit opgebouwd voor 3R, maar ik veronderstel dat ook met 2R kan bereden worden mits aanpassing voor de keerlussen?
Heb het plan zelf al even bekeken en de spiralen moeten nog bijgewerkt worden daar dat de hellingsgraad hoger ligt dan 3%.

Zoals eerder gezegd, ieder zal er zijn mening over hebben, maar het belangrijkste is dat we er ons plezier aan beleven, zowel tijdens het bouwen als het rijden.
En ik denk dat iedereen wel eens een keertje vloekt als het niet gaat ;)


ronaldk

Als jij tevreden bent. Dan is het helemaal goed.  :)

Ik zou goed kijken naar de boogstralen. Er zitten volgens mij behoorlijk wat kleine radiussen tussen. Dat zou ik niet zo gebruiken. Minstens R=420mm Mooiste is natuurlijk R=480mm of nog groter.

Mickey

Citaat van: ronaldkAls jij tevreden bent. Dan is het helemaal goed.  :)

Ik zou goed kijken naar de boogstralen. Er zitten volgens mij behoorlijk wat kleine radiussen tussen. Dat zou ik niet zo gebruiken. Minstens R=420mm Mooiste is natuurlijk R=480mm of nog groter.

Klopt, had ik ook al gemerkt.
Maar zoals vermeld moet het her en der nog aangepast worden en die boogstralen waren het eerste dat aan de beurt was.
De blauwe sporen aan de buitenkant krijgen sowieso een grotere radius (momenteel op het plan hierboven R1= 360mm) en dan kijken we verder wat de mogelijkheden zijn
Zal nog wel enkele weken zoet zijn met de aanpassingen ;)

Klaas Zondervan

Waarom kies je voor sectierails met de bijbehorende standaard boogstralen? Met flexrail ben je veel vrijer in het spoorverloop en de keuze van de boogstralen.

Kijk ook eens naar de bruine delen. Dat zijn zo te zien spiralen om het hoogteverschil tussen de niveaus te overbruggen. Maar als je van blauw afdaalt zit je na een halve omwenteling al onder blauw. Heb je al eens gekeken wat het hellingspercentage dan moet zijn? ik heb zo maar het idee dat het veel te steil is.

Mickey

Citaat van: Klaas ZondervanKijk ook eens naar de bruine delen. Dat zijn zo te zien spiralen om het hoogteverschil tussen de niveaus te overbruggen. Maar als je van blauw afdaalt zit je na een halve omwenteling al onder blauw. Heb je al eens gekeken wat het hellingspercentage dan moet zijn? ik heb zo maar het idee dat het veel te steil is.

Bedankt voor de opmerking, maar daar had ik ook al rekening mee gehouden en zal dus bijgewerkt moeten worden
Maar dat had ik in de topic ook al aangegeven

CiteerWe gaan voor, zoals eerder gezegd voor het 2R-systeem met Trix C sporen.
Keuze word gemaakt met het feit dat ik een "ideaal" plan (gemaakt met sporen van Märklin C) heb gevonden die mooi past in mijn ruimte en die ik met sporen zonder bedding (momenteel) niet kan aanpassen (kwestie van niet de juiste wissels te vinden :(, alle hulp is hier nog welkom :))
(Een mooi vergelijkend lijstje van alle merken met hun sporen bestaat er niet zeker? ;))

CiteerMoet her en der nog aangepast/bijgewerkt worden en ik zou willen kijken om er nog een volledig spoor rond te leggen,
Natuurlijk is dit opgebouwd voor 3R, maar ik veronderstel dat ook met 2R kan bereden worden mits aanpassing voor de keerlussen?
Heb het plan zelf al even bekeken en de spiralen moeten nog bijgewerkt worden daar dat de hellingsgraad hoger ligt dan 3%.

Zodoende is er nog veel werk om het plan bij te werken om het functioneel te maken

doomslu

Zeer ambitieus plan om mee te beginnen.
Die fout hebben we allemaal wel ooit gemaakt.  ;)
Have fun!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

RobVille

Citaat van: Mickey op 03 augustus 2023, 09:52:07 AMRollend materieel zal (waarschijnlijk) gaan bestaan uit enkele HST treinen die we ook in ons landje zien rijden (Thalys, ICE, TGV, ... (Eurostar ben ik nog niet tegengekomen)), verder wat B en NS materiaal (wat afwisseling) met enkele boemeltreintjes en dan nog een goederentrein of 2, een stoomloc en eventueel nog een dieseltje voor rangeerwerk.
Citaat van: Mickey op 03 augustus 2023, 12:43:09 PM
CiteerHeb het plan zelf al even bekeken en de spiralen moeten nog bijgewerkt worden daar dat de hellingsgraad hoger ligt dan 3%.
Juist ja ... Lange treinen en hoge stijgingspercentage is vragen om moeilijkheden, zeker zoals als je aangeeft dat je probleemloos wilt rijden  ;) Ik zou hier als eerste je aandacht op richten. Bouw een spiraal en ga testen. Uit ervaring weet ik dat locomotieven met grote drijfwielen minder grip hebben. Lange treinen hebben baat bij met locomotieven met een Co-Co dan wel Bo-Bo asindelingen. Treinstellen hebben zo hun eigen problemen. Kortom, testen en ergens treinen lenen :) En inderdaad, mijn beide helixen van 60 cm respectievelijk 90 cm hebben dan ook nooit optimaal gefunctioneerd  ;D

Rob


I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Mickey

Citaat van: doomslu op 03 augustus 2023, 13:36:20 PMZeer ambitieus plan om mee te beginnen.
Die fout hebben we allemaal wel ooit gemaakt.  ;)
Have fun!

Begrijp ik, maar we zijn nog jong (kuch kuch) en we zijn nog lang niet aan het bouwen.
En er zitten hier vriendelijke mensen op het forum die me wel verder kunnen/willen helpen als er vragen zijn + dat ik al vele dingen bijgeleerd heb met topics op dit forum

Klaas Zondervan

Citaat van: RobVille op 03 augustus 2023, 13:40:54 PMEn inderdaad, mijn beide helixen van 60 cm respectievelijk 90 cm hebben dan ook nooit optimaal gefunctioneerd  ;D
Over welke schaal gaat dit? Voor H0 is dat veel te krap. Om het stijgingspercentage binnen redelijke grenzen te houden moet je denken aan een doormeter van minstens 150 cm. Dat kost een berg ruimte waarbinnen je niks meer kunt doen. En het kost een grote lengte aan spoor die je niet kunt zien. Kortom, ik vind helixen ondingen.

RobVille

Veel te kort door de bocht geformuleerd. Schaal H0. De doorsnede was rond 110 cm, uitgevoerd in Märklin K-flexrail. Eigenlijk bedoelde ik de hoogte van de spiralen.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Mickey

Hoeveel ruimte moet er voorzien worden tussen de 2 niveaus? (Ik weet het, er is een apart onderdeel in het forum voor zulke vragen, maar vind het persoonlijk handiger om dit nog in deze topic te houden)
Kzie foto's voorbijkomen op het internet met een minimum hoogte van 8cm, inclusief bovenleiding.
Maar logischere wijze kan dit nooit met bovenleiding, want dan geraak je nooit aan je verste bereikbare punt als er een loc ontspoort.
Ik reken op zeker 15cm?

En ik veronderstel dat niveau 0 op gewone tafelhoogte ligt (±70cm)?

PeterVG

#41
De hoogte van niveau 0?
Denk dat je mogelijks onder je baan gaat liggen om aansluitingen te bekabelen en te solderen. Probeer even uit wat voor U comfortabel is om te werken. 70cm is vrij laag. Ik hou het op 85 tot 90cm voor mijn onderdek. Het lukt me nog net om bj deze hoogte onder de baan rechtop te zitten wat iets handiger is om te werken dan alles liggend.
90 cm vind ik trouwens een mooie hoogte om treinen te bekijken vanuit een stoel, dan zit je meer op ooghoogte naar het treingebeuren te kijken.

Het bovendek zou ik minimum op 120cm houden. Een mooie hoogte om staande naar het treingebeuren te kijken. Zo heb je 30 cm ruimte tussen onder en bovendek. Minder lijkt me helemaal niet handig om aan de bekabeling van het bovendek te werken.

ronaldk

Citaat van: Mickey op 03 augustus 2023, 15:33:50 PMHoeveel ruimte moet er voorzien worden tussen de 2 niveaus? Kzie foto's voorbijkomen op het internet met een minimum hoogte van 8cm, inclusief bovenleiding.Maar logischere wijze kan dit nooit met bovenleiding, want dan geraak je nooit aan je verste bereikbare punt als er een loc ontspoort.
Ik reken op zeker 15cm?

Je kan het zelf testen. Mogelijk geeft je dit Artikel Schaduwstations. wat meer inzicht.


Citaat van: Mickey op 03 augustus 2023, 15:33:50 PMEn ik veronderstel dat niveau 0 op gewone tafelhoogte ligt (±70cm)?

Niets veronderstellen  :) Ik heb mijn baan op 1,30 meter hoogte. Dat is ook na een leermoment geweest. Zie ook De bouw van mijn baan: Nieuwe plannen

Herwig


  # 30   citaat:   " ... Nu het plan.... gevonden bij Railmodeller..."

'n Vraag:  in welke Railmodeller ?   'n Recente ?  Een oudere ?  Maw jaar van het ontwerp ?

evan

Citaat van: Herwig op 04 augustus 2023, 11:56:14 AM# 30  citaat:  " ... Nu het plan.... gevonden bij Railmodeller..."

'n Vraag:  in welke Railmodeller ?  'n Recente ?  Een oudere ?  Maw jaar van het ontwerp ?

Herwig,  Railmodeller (IOS ondersteund) is een tekenprogramma en geen tijdschrift.  ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.