Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

"Newbie" met wat vraagjes

Gestart door Mickey, 30 juli 2023, 21:09:27 PM

svvander

Er is wel een hele kleine kanttekening... niet alle centrales begrijpen MFX of MFX+. Het ontgaat mij nu heel even welke centrales dit nu juist waren (er waren er enkele...) Stel dat je van plan bent om geen startset te kopen en je gaat bijvoorbeel voor een centrale die geen MFX of MFX+ ondersteunt, maar toch voor 3-rail kiest, dan zal deze loc met Märklin decoder niet of niet met alle functies bruikbaar zijn.

Maar... om het nog eenvoudiger te maken (sorry als ik jou in de war breng, maar het is wel de moeite om het te melden), de nieuwere Märklin loc's, hebben een decoder die ook DCC spreekt.

Als ik je een tip mag/kan geven (je doet er mee wat wilt natuurlijk): je hoeft niet bij 1 merk te blijven, stel zelf samen wat jou het beste lijkt... experimenteer, probeer, geniet... dat is ook een vorm van de hobby. Maar stel zeker genoeg vragen.

Maar hou zeker van in het begin rekening, samen met de keuze van 2-of 3-rail, voor welke digitale centrale je wenst te gaan. Dit zal namelijk ook een grote hap uit je budget halen. En keuze is er ook genoeg. Maar ook hier dan weer: veel zal afhangen wat je juist gaat willen doen. Wil je veel locomotieven tegelijk rijden? Wil je automatisch rijden (pendelen)? Wil je kunnen werken via Smartphone en tablet of via PC (Itrain bijvboorbeeld)?  Al deze zaken zullen dan ook weer invloed hebben op de keuze van de centrale.

Misschien is het niet slecht van eerst een lijstje op te stellen wat je graag wenst. Bijvoorbeeld: ik wil met 6 locomotieven kunnen rijden, digitaal en met geluid, Belgisch, schaal H0, wissels mogen analoog bediend worden, seinen digitaal en ik wil 1 trein automatisch laten rijden, de rest via een "Locmaus" besturen. Aan de hand daarvan ga je volgens mij iets makkelijker keuzes kunnen maken. En heel eerlijk? Voor mij was dit ook één van de leukere stukjes van de hobby. Daarom dat bij een club gaan voordelen biedt: je kan op regelmatige basis is iets helemaal anders bouwen, zonder veel te investeren en toch een heel pak leren.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Mickey

Sommige dingen zijn me toch nog niet helemaal duidelijk en door welke merken word het gebruikt?
Vroeger (40jaartjes geleden dus ;) ) was ik meer mee met al die technologie, maar nu begint het allemaal te snel te gaan voor mij :(

DCC
MFX
MFX+

Denk dat ik voor de automatisering voor de Z21 zal gaan, ziet er mij wat meer pro uit dan Märklin en makkelijker in bediening.
Ziet (met de nadruk op ziet ;)) er ook meer overzichtelijker uit dan Märklin en hoef bv niet de dure MS3/+ aan te schaffen om via de pc/tablet te kunnen werken en die driver cabs mogelijkheid doet het hem wel zo'n beetje met de Z21 ;).

En voor de rails zullen we gaan voor het 2R systeem, waar er dan ook meer dan genoeg keuze zal zijn.

Citaat van: svvanderMisschien is het niet slecht van eerst een lijstje op te stellen wat je graag wenst. Bijvoorbeeld: ik wil met 6 locomotieven kunnen rijden, digitaal en met geluid, Belgisch, schaal H0, wissels mogen analoog bediend worden, seinen digitaal en ik wil 1 trein automatisch laten rijden, de rest via een "Locmaus" besturen.

Ik denk dat je er niet ver naast zal zitten en is dit ook zowat mijn gedacht, hoeft niet persee Belgisch te zijn, maar heb al eens wat zitten rondkijken voor NMBS materiaal en gevonden.

En als we dan toch aan het zoeken zijn, heeft er iemand ervaring met deze winkels?
Heb er nog een aantal hoor, maar deze zien er toch goed en betrouwbaar uit naar mijn mening

Modellbahnshop Lippe
Lokschuppen Berlinski
Haertle

Mickey

Ow ja, nog een klein vraagje

Ik beschik over een ruimte van 4,5m op 3,5
Zolderkamer, schuin dak waar ik eventueel een schaduwstation kan maken (kan eventueel in L-vorm of U-vorm werken)
Is het aan te raden om hier met H0 te rijden of raden jullie eerder N aan.

En hoelang is een gemiddelde station in H0?

ronaldk

Citaat van: Mickey op 01 augustus 2023, 10:59:36 AMSommige dingen zijn me toch nog niet helemaal duidelijk en door welke merken word het gebruikt?

Kort gezegd: Märklin gaat vol voor MFX/MFX+ omdat het een eigen ontwikkeld protocol is. De letterlijk de rest van de modelspoorwereld gaat voor DCC. Dit is een open protocol. Märklin ondersteund nu steeds meer het DCC-protocol.

Citaat van: Mickey op 01 augustus 2023, 10:59:36 AMDenk dat ik voor de automatisering voor de Z21 zal gaan, ziet er mij wat meer pro uit dan Märklin en makkelijker in bediening.


Let op! Bij Roco en de z21/Z21-serie heb je een aantal varianten. Kort gezegd: de witte z21start met een beperkt aantal aansluitingen. De Zwarte Z21 (met hoofdletter Z) met meer aansluitingen. Zie ook .

Citaat van: Mickey op 01 augustus 2023, 10:59:36 AMZiet (met de nadruk op ziet ;)) er ook meer overzichtelijker uit dan Märklin en hoef bv niet de dure MS3/+ aan te schaffen om via de pc/tablet te kunnen werken en die driver cabs mogelijkheid doet het hem wel zo'n beetje met de Z21 ;).

Inderdaad ook Roco heeft met de z21/Z21 een soort van driverscab, zie Z21-app uitleg

En als we dan toch aan het zoeken zijn, heeft er iemand ervaring met deze winkels?
Heb er nog een aantal hoor, maar deze zien er toch goed en betrouwbaar uit naar mijn mening

Citaat van: Mickey op 01 augustus 2023, 10:59:36 AMModellbahnshop Lippe
Lokschuppen Berlinski
Haertle

De winkels zijn bekende winkels in de modelspoorwereld.

Citaat van: Mickey op 01 augustus 2023, 11:02:25 AMIk beschik over een ruimte van 4,5m op 3,5 Zolderkamer, schuin dak waar ik eventueel een schaduwstation kan maken (kan eventueel in L-vorm of U-vorm werken) Is het aan te raden om hier met H0 te rijden of raden jullie eerder N aan.

Dat is gewoon en ruime ruimte. Ook voor H0. Veel mensen zouden jaloers zijn op zo'n ruimte. Lees ook eens Bouw van mijn baan eens over ruimte e.d. En ook eens Artikel: Beschikbare ruimte.

Citaat van: Mickey op 01 augustus 2023, 11:02:25 AMEn hoelang is een gemiddelde station in H0?

Ligt er aan wat je wil gaan uitbeelden. Een moderne lok met 3 lange rijtuigen is ongeveer 1,10 tot 1,20 meter lang.

doomslu

Er zijn ook Belgische winkel. Waarom steeds bij de Duitsers zoeken?
Ok, ik weet het, de keuze is daar soms ruimer, maar vergeet onze winkels niet!

Zie ook: Fysieke winkels
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

RobVille

Citaat van: Mickey op 01 augustus 2023, 11:02:25 AMOw ja, nog een klein vraagje

Ik beschik over een ruimte van 4,5m op 3,5
Zolderkamer, schuin dak waar ik eventueel een schaduwstation kan maken (kan eventueel in L-vorm of U-vorm werken)
Is het aan te raden om hier met H0 te rijden of raden jullie eerder N aan.

En hoelang is een gemiddelde station in H0?

Geef anders even de situatie (afmetingen) op de zolder aan. Waar is bv de deur, hoe verloopt de dakhelling. Wat is de effectieve ruimte waar je nog kan staan ..

De keuze tussen H0 en N is strikt persoonlijk. Als je zou kiezen voor een station, en rekening houdend met de wisselstraten voor en achter, en dan nog de bogen naar een schaduwstation, denk ik, dan kun je uitgaan van een perronlengte van ongeveer 150 cm. Op die lengte kun je dan een locomotief met vier personenwagons (elk 30 cm), kwijt. Ook hier verschillen natuurlijk de meningen.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Mickey

Daar ik dus graag met het 2R systeem wil starten en uitbreiden, vraag ik me toch af waarom niet elke fabrikant dezelfde radius maakt, ofwel zie ik het verkeerd
Ik heb nog steeds een ICE trein op het oog, maar daar praten ze van een redelijke minimumradius van 437,5 mm, wat neerkomt op R2 met c-rails.
R1 is bij elke fabrikant vrijwel hetzelfde

Marklin C-rails => R2 = 437,5 mm
                   R3 = 515 mm
Pico A-rails => R2 = 421,88 mm
                R3 = 483,75
Roco => R3 = 419,6 mm
        R4 = 481,2mm

Wil dat dan zeggen dat ik met die ICE niet kan rijden op sporen van Pico en of Roco of bv een clubbaan die met een kleine radius werkt?

Floris

Meestal zit er wel wat marge op wat de fabrikant aangeeft, dus die roco en piko-rails zou wel goed moeten gaan lijkt me. (in de praktijk zal een model dat als minimaal R2 aangegeven staat vaak ontwikkeld zijn om door R1 te gaan maar dan alleen op perfect liggend spoor zonder hobbels en knikken)
In t algemeen is t wel zo dat je je bochten beter zo ruim mogelijk kunt houden, in de praktijk is wat meestal R2 heet (iets van 420-450mm) wel zo'n beetje t minimum. Vrijwel alles komt er wel doorheen, maar zeker bij lang materieel is het geen erg mooi gezicht dus voor schaduwstations is het prima, in het zicht ga je liever (veel) ruimer.

svvander

Piko heeft, als ik mij niet vergis, enkele leuke startsets met Belgische en Nederlands treinen. (De Belgische is wel niet 100% accuraat, maar goed).
En ook een ICE3. Deze setjes schommelen rond de €175 en zijn voorzien van een WLAN controller (maar deze kan je dan later, zonder probleem vervangen door een z21, nieuw of 2dehands).

Wil je meer tips voor je baan (opbouw, electra, scenery), ga dan zeker eens langs bij Modelspoorclubs. Dit kan op opendeurdagen (binnenkort zijn er heel veel vrij kort achter elkaar) of kijk eens bij welke club je eens mag langsgaan op een clubdag. (Of je kan ook lid worden natuurlijk, nog meer plezier  :D ).

Laat ons zeker weten wat het gaat worden!
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Klaas Zondervan

Op boogstralen kun je beter niet beknibbelen. Bij de publicatie van het Hobbytrak modulesysteem werd aanbevolen om de boogstralen niet kleiner te maken dan 70 cm. Daar kan met zekerheid alles doorheen.
Bij mijn eigen spoorbaan thuis streef ik ook naar die 70 cm, en als dat niet lukt, dan houd ik een absoluut minimum aan van 50 cm.

Mickey

Citaat van: ronaldkPak eerst pen / potlood en papier. Dan schrijf je op wat je wil, station, BW, Tunnels, industrie, enzovoort. hoeveel treintjes wil wil laten rijden, enzvoort. Wat de ruimte is. En dan is het uittekenen van de beschikbare ruimte. En daarna kan je gaan schetsen. Gewoon met potlood. Als je dat gedaan hebt. Kan je eens nadenken over het verder uitwerken.

Hoe graag ik ook je raad wil opvolgen Ronald, ik ben geen held in ontwerpen en wat ik wil.
Ik moet het zien en dan kan ik pas zeggen of ik het wil ja of nee.
Het hoeft voor mij niet 100% natuurgetrouw te zijn, zolang het maar mooi is en ik er plezier aan heb
Zo heb ik de voorkeur voor Belgisch, Nederlands en Duits rollend materieel en misschien een stoomloc.
Op een clubbaan kan je ook niet 100% natuurgetrouw rijden naar mijn mening

Maar dat is natuurlijk weer mijn mening maar toch bedankt voor je raad  :D

Floris

zolang je niet weet wat je wilt kun je gewoon een tafel bouwen/neerzetten en lekker aan t klooien gaan met losse rails en gewoon simpel rondjes karren met een treintje of een paar wissels neerleggen en wat rangeren... Blijf je met de hobby bezig en de ideeën komen vanzelf. Vroeger deed je denk ik hetzelfde met de lima en dat was blijkbaar leuk genoeg dat je nu weer iets met treinen wilt, dus goeie kans dat t nog steeds leuk is.

Mickey

Citaat van: Floris op 02 augustus 2023, 12:00:41 PMzolang je niet weet wat je wilt kun je gewoon een tafel bouwen/neerzetten en lekker aan t klooien gaan met losse rails en gewoon simpel rondjes karren met een treintje of een paar wissels neerleggen en wat rangeren... Blijf je met de hobby bezig en de ideeën komen vanzelf. Vroeger deed je denk ik hetzelfde met de lima en dat was blijkbaar leuk genoeg dat je nu weer iets met treinen wilt, dus goeie kans dat t nog steeds leuk is.

Heb al enkele plannen gevonden die in mijn ruimte passen en die gaan de goede richting uit kwestie van hetgeen ik wil.
Maar zelfs als het gewoon wat lossen sporen zijn, is er nog genoeg werk aan om het allemaal te laten werken

Floris

Ja lijkt me prima, als je met losse rails aan de gang gaat. Het enige dat "weggegooid" is als je plan nog verandert is wat elektriciteitsdraad...

perk

Hoi Michael,

je hebt veel vragen en ik zou je willen aanraden toch even te wachten met te kopen en eerst eens een paar winkels EN beurzen te bezoeken.

Ikzelf heb met https://www.scarm.info/ (gratis) beperkte banen kunnen ontwerpen.   H0 heeft mijn voorkeur omdat ik nog details kan zien en nog doenbaar voor mezelf is om dingen te maken.

Maar vergis je niet, een natuurlijk ogende baan in H0 neemt toch veel plaats in.   Denk anders eens aan modulebouw? 

En Marklin heeft toch veel Belgisch materieel, en Piko/Rocco hebben ook modellen die gewoon op Marklin banen kunnen rijden.
In 2dehands kan je nog veel 'oudere' Marklin modellen kopen aan lagere prijzen.

Van waar ben je?  Is het geen optie om eens binnen te springen bij een club in de buurt?

Patrick