"Newbie" met wat vraagjes

Gestart door Mickey, 30 juli 2023, 21:09:27 PM

Mickey

Hallo allemaal,

Volledig nieuw hier op het forum, maar niet volledig nieuw in de treintjes.

In mijn jongere jaren (40 jaartjes geleden) had ik enkele locomotieven en wagonnetjes van Lima en héél wat sporen.
Elk weekend een ander traject maken en rijden maar.

Zoals gezegd, 40 jaartjes geleden dus.
Mijn gedachten gingen toen steeds uit naar Märklin maar het was wat prijzig voor het beetje zakgeld dat ik toen maar kreeg.
Dromend van enige locomotieven rondjes te laten draaien op een baan, stoppend voor seinen en in stations en noem maar op.

Nu werk ik bij een bedrijf dat werkt voor Infrabel en begint het stilaan weer te kriebelen.

Een stadje er rond bouwen spreekt me niet echt aan, zou het wel willen proberen maar heb er totaal geen ervaring mee  :-\
Maar als je het een beetje "waarheidsgetrouw" wil maken en met elektrische locomotieven wil rijden dan zullen er toch masten en bovenleidingen bij het "verhaaltje" moeten gebouwd worden.
En dat alles met een computer aangestuurd.

Had graag met Belgisch en of Nederlands materiaal gereden, maar Märklin houd het voor 95%+ op Duits rollend materieel, dus het zal DB worden met een voorliefde hierbij voor de ICE of heb ik nog niet verder gekeken dan mijn neus lang is?

Genoeg bla, bla, bla
Tijd voor de vragen

Nu, er is blijkbaar "veel" verandert bij Märklin en word er nu oa gepraat over AC (Analoog?), DC (Digital?), (DC3L)
Voor zover ik kan zien zijn de sporen nog steeds voorzien van een middengeleider?
Locs van andere merken kunnen waarschijnlijk niet rijden op Märklin sporen?
Wagons waarschijnlijk wel, maar hoe zit het dan met de functies zoals verlichting?

Is het aan te raden om een starterset an te schaffen, of beter een deftige investering te maken in losse "onderdelen" (Loc(s), wagon(s), sporen, enz?
Of raden jullie mij een ander merk aan dat toch ook aan mijn wensen zal voldoen?

Verder vragen zullen wel komen naarmate alles een beetje vordert

Alvast bedankt voor jullie reacties

Klaas Zondervan

AC is alternating current, in het Nederlands: wisselstroom.
DC is direct current, oftewel gelijkstroom.

Deze benamingen stammen nog uit het analoge tijdperk, toen Märklin op wisselstroom werkte en de meeste andere merken (zonder middengeleider) op gelijkstroom.
Tegenwoordig is het beter om het onderscheid tussen 2-rail en 3-rail aan te houden.

Wat is overigens je reden om voor Märklin te kiezen?

Mickey

Citaat van: Klaas Zondervan op 30 juli 2023, 22:40:53 PMWat is overigens je reden om voor Märklin te kiezen?

Waarschijnlijk door het verlangen van vroeger en dat ze verder stonden met hun technologie als enig ander.

Daarom dat ik ook de vraag stelde of jullie iets anders zouden aanraden

svvander

Hey, welkom. Je geeft aan dat je voor DB zou gaan, omdat Märklin niet veel NMBS of NS materieel zou hebben. Dit klopt niet helemaal. Er is wel heel wat materieel beschikbaar. Bijkomend maken merken zoals o.a. Roco, Piko en andere tegenwoordig ook 3-rail materiaal. Het onderscheid zal zich dan voordoen op de sporen. Veel modelspoorders zweren bij 2-rail, omdat deze sporen niet de "pukkels" hebben die Märklin heeft en er hierdoor iets realistischer uitzien. En natuurlijk het ontbreken van de sleper onder de loc. Maar als dit voor jou niet uitmaakt, dan is Märklin wel zeker een optie.

Als je echt click-and-play wenst, dan kan je bijvoorbeeld kiezen voor Märklin C-tracks. Letterlijk in elkaar te prikken. Het goede aan dit systeem is ook dat je de aandrijving van de wissel zo kan kopen, onder de wissel plaatst (in de daarvoor voorziene plaats in de bedding van het spoor) en klaar. Wens je dit systeem maar dan toch 2-rail, dan heeft Trix (het 2-rail onderdeel van Märklin), deze ook in het gamma.

Ik snap je redenering om voor Märklin te kiezen volledig hoor: ik ben zo ook herbegonnen: vroeger Lima, dan Märklin. Als kind was dit hetgeen wat ik wou, maar niet kon kopen. Ik heb nu vooral 3-rail materieel, maar voor onze clubbaan heb ik enkele 2-rail-locomotieven en wagons. Voor 95% Belgisch trouwens.

Wat is dan het beste? Dat is de eeuwige vraag. Beide systemenen hebben voordelen en nadelen. Hier wordt in elke club wel hevig over gebateerd. Maar kies vooral waar jij je goed bij voelt en plezier aan beleeft. Daar gaat het hem tenslotte om.

En euh, laat het je niet afschrikken moest je voor 3-rail kiezen en je later toch wensen aan te sluiten bij een club. Heel veel clubs hebben 3-rail-adapten en bij gevolg ook een 3-rail baan.

Succes met de keuze en hou ons zeker op de hoogte!
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Geert

Welkom op dit forum Michael,

ik denk dat de meeste herbeginners met dezelfde vragen hebben gezeten.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

ronaldk

#5
Citaat van: Mickey op 31 juli 2023, 01:25:20 AMWaarschijnlijk door het verlangen van vroeger en dat ze verder stonden met hun technologie als enig ander.

Goed, nostalgie. Dat kan een goede reden zijn. Dan is een kinderdroom vervuld.

Over de technologie: Ze zijn links en rechts achtergehaald door de rest. Ze lopen niet achter maar ze doen het op hun eigen manier. Ze hebben weer een "eigen" digitaal protocol laten ontwikkelen (MFX / MFX+). Het MFX-protocol is eindelijk door Märklin deels vrij gegeven. De rest van de modelspoorwereld rijdt eigenlijk met het DCC-protocol. Voor het open DCC-protocol is veel en veel meer te krijgen kwa componenten (Centrales, wisseldecoders, lokdecoders, zelfbouw). Door de overname van Trix (voornamelijk 2rail) begint Märklin dat nu ook eindelijk goed te ondersteunen. Märklin is op dit moment vrij beperkt in de mogelijkheden tot aansluiten van componenten via een bepaalde "bus". Märklin heeft zijn eigen CAN-bus. Veel fabrikanten hebben ook zelf iets maar ondersteunen daarnaast vaak ook andere "bussen" zoals LocoNet en XpressNet. Daardoor ben je wat flexibeler met het combineren van onderdelen zoals versterkers en handregelaars)

Märklin heeft op het ogenblik maar twee centrales in hun programma: De "beginnerscentrale" de Märklin Mobile Station II (MS2) in het zwart en grijs. Daarnaast de "grote centrale" voor grotere banen en gevorderde gebruikers: De Märklin central Station 3/3+ (CS3/3+). Het verschil kan je duidelijk zien. De MS2 kan je niet echt uitbreiden. Dat blijft een complete handregelaar waarmee je handmatig je treintjes kan besturen. Eventueel je baan later met de computer aansturen dan zal je moeten overstappen op de CS3/3+. Dat is de werkwijze bij Märklin,  Andere fabrikanten brengen ook digitale centrales uit. Van goedkoop tot duur. Van vrij simpel tot heel uitgebreid. Een hele goede en makkelijke centrale is de witte Roco z21start. Dit is een populaire centrale. Makkelijk, goedkoop en je kan hem aansluiten op je netwerk waardoor je deze met je slimme telefoon, tablet of computer je baantje kan besturen.  Heb je zo'n centrale dan zou je in de toekomst ook kunnen automatiseren met de computer als je dat wil. Dat is dan een centrale van ongeveer 1/5 van de prijs van een CS3/3+

Märklin heeft zelf Analoog compleet de deur uitgedaan. Alle nieuwe treintjes zijn bij hun altijd digitaal. Andere fabrikanten die voor 3rail modellen uitbrengen doen dat ook. Daar zitten voordelen aan maar ook nadelen. Je kan niet je eigen decoder kiezen. Ze brengen bijna geen modellen zonder toeters en bellen uit (kijk maar eens in de onlinecatalogus). Daardoor is het allemaal wat duurder. Bij 2rail heb je vaak de keuze om nog voor een analoog model te kiezen. Deze is dan simpel met een eigen decoder te digitaliseren.

Voor 3-rail heb je eigenlijk maar twee soorten rails: Märklin C-rails (met bedding) en Märklin K-rails (zonder bedding). Meer keuze heb je niet. Of je moet aan zelfbouw gaan doen. Bij 2rail heb je de keuze uit een tig aantal fabrikanten (o.a. Trix, Roco, Piko, Tillig, Peco, Weinert) die alle soorten rails (met en zonder bedding) leveren. Märklin is de enige die rails voor het 3rail-systeem levert. Dat zou voor mij al een minpunt zijn.

Over materieel Nederlands en Belgisch: Je hebt veel (kleinere) leveranciers die modellen maken voor de Nederlandse en Belgische markt. Deze maken vooral 2rail modellen en dan een handvol 3rail-modellen. Je zal dus dan bijvoorbeeld op de tweedehands markt meer 2rail-modellen tegenkomen dan 3rail-modellen. Sinds de overname van Trix door Märklin levert Märklin vaak een 3rail-model ook als 2rail-model.

Succes ermee!

Mickey

Hallo allemaal en bedankt voor het warme welkom en de uitgebreide antwoorden wat het er natuurlijk niet makkelijker op maakt, zeker voor iemand die nog niet 100% weet wat hij wil, kwestie van vraag en antwoord hier  :)
Maar vragen staat vrij dacht ik en probeer me eerst zoveel mogelijk te informeren over het hoe en of wat!!!

Elk systeem heeft natuurlijk zijn voor en nadelen, dat is met alles zo.

Maar als je met 2R (2rail) werkt, word het dan niet moeilijker om een complexe baan op te zetten en met meerdere locs te rijden, want alles zit dan toch op een gescheiden kring?
Heeft dan elke kring zijn eigen power unit (of hoe het ook genoemd mag worden)?
Hoe zit het dan met de extra functies? Gaan die gewoon door op de gescheiden kring?

En ik heb gemerkt dat de prijzen voor 2R locs gevoelig hoger liggen dan voor 3R, enig idee hoe dit komt?

Klaas Zondervan

Citaat van: Mickey op 31 juli 2023, 11:43:41 AMEn ik heb gemerkt dat de prijzen voor 2R locs gevoelig hoger liggen dan voor 3R, enig idee hoe dit komt?
Ik weet niet hoe dat komt, en ik geloof ook niet dat dat waar is. Wat heb je met elkaar vergeleken?

De voordelen van het 3-rail systeem zijn:
1 je kunt keerlussen leggen zonder problemen. Bij 2-rail is het wel mogelijk, maar vergt wat meer inspanning.
2 je kunt massadetectie toepassen, wat vaak makkelijker is dan de stroomdetectie die bij 2-rail meestal wordt toegepast

Wat bedoel je met gescheiden kringen? Als je digitaal gaat rijden (wat bij Märklin sowieso onontkoombaar is) dan zijn er geen gescheiden kringen nodig. Op dit punt is er geen verschil tussen 2-rail en 3-rail.

ronaldk

#8
Citaat van: Mickey op 31 juli 2023, 11:43:41 AMMaar als je met 2R (2rail) werkt, word het dan niet moeilijker om een complexe baan op te zetten en met meerdere locs te rijden, want alles zit dan toch op een gescheiden kring? Heeft dan elke kring zijn eigen power unit (of hoe het ook genoemd mag worden)? Hoe zit het dan met de extra functies? Gaan die gewoon door op de gescheiden kring?

Wat is complex? Analoog mag je met "kringen" aan de gang. Zowel bij 2rail als bij 3rail. Bij digitaal rijden heb je geen gescheiden kringen. Daar kan je alle rails gewoon aan elkaar knopen. Bij 2rail alleen opletten op een keerlus. Maar dat hoeft geen probleem te zijn. Lees ook eens: Digitale baanbesturing. Digitaal rijden kan je gewoon twee treintjes tegelijk op een stuk rails hebben staan en rijden zonder dat ze elkaar beïnvloeden. Daar hoef je niets aan de rails aan te passen. Dat is het grote voordeel van digitaal.

Citaat van: Mickey op 31 juli 2023, 11:43:41 AMEn ik heb gemerkt dat de prijzen voor 2R locs gevoelig hoger liggen dan voor 3R, enig idee hoe dit komt?

Ik weet niet waar je gekeken hebt. En wat je aan het vergelijken bent. Daar ben ik wel benieuwd naar. Denk dat je niet helemaal goed kijkt. De 2rail-varianten staan vaak aangegeven met DC of = De 3rail-varianten vaak met AC of ~

Mickey

Citaat van: ronaldkIk weet niet waar je gekeken hebt. En wat je aan het vergelijken bent. Daar ben ik wel benieuwd naar. Denk dat je niet helemaal goed kijkt. De 2rail-varianten staan vaak aangegeven met DC of = De 3rail-varianten vaak met AC of ~

Citaat van: Klaas ZondervanIk weet niet hoe dat komt, en ik geloof ook niet dat dat waar is. Wat heb je met elkaar vergeleken?

Klopt, waarschijnlijk verschillende websites door elkaar gehaald waarvoor mijn excuses

Mickey

Citaat van: ronaldk op 31 juli 2023, 13:23:56 PMWat is complex? Analoog mag je met "kringen" aan de gang. Zowel bij 2rail als bij 3rail. Bij digitaal rijden heb je geen gescheiden kringen. Daar kan je alle rails gewoon aan elkaar knopen. Bij 2rail alleen opletten op een keerlus. Maar dat hoeft geen probleem te zijn. Lees ook eens: Digitale baanbesturing. Digitaal rijden kan je gewoon twee treintjes tegelijk op een stuk rails hebben staan en rijden zonder dat ze elkaar beïnvloeden. Daar hoef je niets aan de rails aan te passen. Dat is het grote voordeel van digitaal.

Dus als ik het goed begrijp is die 3R enkel maar goed voor de keerlus(sen) en kan ik mits één of enige aanpassing(en) gewoon hetzelfde doen met 2R inzake de keerlus(sen)?

SuSke

Welkom Michael.

Klopt, dat heb je goed gelezen.
Keerlussen en keerdriehoeken zijn bi 2-rail wat lastiger maar oplosbaar. Verder is er geen wezenlijk verschil tussen digitaal 2-rail of digitaal 3-rail (behoudens het gebruikte protocol).

Enige ding waar je voor moet opletten is als je kiest voor 2-rail en toch die wagons van Märklin zo mooi vindt, dat je er toch andere wielen moet onder zetten.
Andersom is dat geen probleem tenzij je een volledige trein wil detecteren met massa-detectie.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ronaldk

En dat detecteren komt pas aan de orde als je ooit denkt: "ik ga automatiseren" en dan is het ook nog niet altijd nodig. Dat wordt behoorlijk overschat. Daarnaast zijn er voor 2rail ook nog oplossingen voor.

Mickey

OK, nogmaals bedankt voor jullie reacties

Dus wat hebben we geleerd vandaag?

  • Analoog werkt met gescheiden kringen, digitaal niet
  • Keerlussen zijn mogelijk met 2R mits aanpassing
  • Met 2R word het aanbod alleen maar groter qua rollend materieel

We gaan dit allemaal even laten bezinken, wat rondkijken en dan zullen er misschien nog wat vragen volgen

Misschien nog deze 2:

- Waar kan ik goede ontwerpsoftware vinden voor een baan, liefst downloadbaar, niet zoals Märklin die nog steeds in het cd-rom tijdperk leven ;)?
- Dus kan ik ook met verschillende merken van treinen op 1 spoor rijden, maar ze moeten dan wel alle voorzien zijn van een digitale decoder van hetzelfde merk?

ronaldk

Citaat van: Mickey op 31 juli 2023, 15:26:30 PM- Waar kan ik goede ontwerpsoftware vinden voor een baan, liefst downloadbaar, niet zoals Märklin die nog steeds in het cd-rom tijdperk leven ;)?

Pak eerst pen / potlood en papier. Dan schrijf je op wat je wil, station, BW, Tunnels, industrie, enzovoort. hoeveel treintjes wil wil laten rijden, enzvoort. Wat de ruimte is. En dan is het uittekenen van de beschikbare ruimte. En daarna kan je gaan schetsen. Gewoon met potlood. Als je dat gedaan hebt. Kan je eens nadenken over het verder uitwerken.

Citaat van: Mickey op 31 juli 2023, 15:26:30 PM- Dus kan ik ook met verschillende merken van treinen op 1 spoor rijden, maar ze moeten dan wel alle voorzien zijn van een digitale decoder van hetzelfde merk?

Ze moeten voorzien zijn van een decoder. De grap is dat centrale en de decoders allemaal hetzelfde protocol spreken dan maakt het merk niets uit. Ik heb hier verschillende Esu, Trix (Märklin), Uhlenbrock, Zimo, Lenz,D&H op de baan staan. Ze rijden allemaal  :)