Lasercut lijm

Gestart door Peter, 29 juli 2023, 11:01:17 AM

Peter

Waar is hier ergens Lasercut lijm te koop?
Tot nu heb ik altijd die van Faller 170494
EXPERT LASERCUT
Gebruikt omdat die een zeer fijne uitgang heeft. Die is ideaal
met een zeer fijne naald er bij om dat buisje vrij te houden.
Met vriendelijke groeten
Peter

Paulogic

Peter, is dit om lasergesneden houtsoorten te lijmen?
Licht verdunde houtlijm, blind aanbrengen met een klein verfborsteltje, werkt prima hoor.
Je kent mijn huisjes en daar kon ik op staan !
mvg,
Paul(ogic)

Peter

Paul, het moet wel met een zeer fijne naald als uitgang zijn voor het
maken van die MBZ modellen zoals bv dat railfietsje in H0.
hierbij alvast een foto van dat Faller produkt en dat fietsje

64495_c by Peter Verlooy, auf Flickr

Ohne Titel by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

doomslu

Ik gebruik deze voor lasergesneden karton en papier. Heeft ook een smal 'teutje', geen naald echter.



Google: Bindan-RS Holzleim 20g
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Paulogic

Ah ok.
Nog een andere tip : Tec7 secondelijm, bestaat in grotere, betaalbare flesjes.

https://www.techniekwebshop.nl/tec7-super-50-ml-harde-breedspectrum-secondenlijm.html?gclid=CjwKCAjw8ZKmBhArEiwAspcJ7v7BJGkkoHd5b1Uk1GBTXJFZjqm63HtKn-fIioDbAYnXK-dRcRwadxoC0jYQAvD_BwE

Blijft lang vloeibaar als je een beetje in een klein dekseltje doet en dan aanbrengen met een lange naald, speld,
saté-stokje. Ik gebruik zo'n contactlens doosjes die mijn vrouw op overschot heeft.

mvg,
Paul(ogic)

Klaas Zondervan

Als je dat Faller flesje nog hebt, dan kun je dat vullen met verdunde houtlijm.

just4fun

Je kan ook fijne naalden bij de apotheker krijgen met bijhorende spuit.
Paul

stoomlokje

Peter,
heb je al eens bij Baillien geïnformeerd ?

Saskia

loco

Ik heb de lasercut lijm die Peter bedoelt al zeer vaak gebruikt. Gekocht bij Balien. Zeker al zes van dergelijke flesjes en nog eens het dubbele voor een vriend modelbouwer. De lijm is zeer dun en inderdaad zeer geschikt voor het lijmen kleine onderdelen van bvb MDF en speciale papiersoorten. De naald verstopt zeer snel en als je vergeet het kanaaltje vrij te maken na gebruik ben je eraan voor de moeite. Dan mag je het vergeten.
Momenteel gebruik ik de lijm niet meer, maar een vriend van mij kan er geen afscheid van nemen. Hij blijft het gebruiken. Om het kanaal vrij te maken, gebruikt hij ook een staaldraad of een aansteker (dat heb ik zef nooit getest).
Momenteel gebruik ik gewoon verdunde houtlijm die ik met een fijn penseel aanbreng. Het vraagt misschien wat meer handigheid, maar het werkt evengoed. De overtollige lijm veeg ik onmiddellijk weg met een penseel dat een beetje vochtig is.
Als je het eens wilt uittesten, kan je het product kopen bij Ballien, anders werk je met verdunde houtlijm.

Peter

#9
Bedankt alvast voor de antwoorden.
Baillien heeft wel een paar soorten Faller lijm maar die Lasercut is er niet bij. Trouwens in Duitsland is hij
bi MSL, Hünerbein niet te koop.
Heb nog zo'n beetje aan het testen geweest tot mijn lieve echtgenote een goed idee had. (heeft ze dikwijls  ;) )
Ze had nog een paar plastiek flesjes die ze bij Pipoos een tijdje geleden had gekocht.
Heb zo eentje gevuld met war verdunde houtlijm en dat gaat ook redelijk goed. Alleen
is de naald iets te dik.......maar het is een oplossing.
zie bijgevoegde foto

P1000356 by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

ronaldk

Citaat van: loco op 30 juli 2023, 09:33:40 AMHij blijft het gebruiken. Om het kanaal vrij te maken, gebruikt hij ook een staaldraad of een aansteker (dat heb ik zef nooit getest).

Een aansteker met de faller Lasercutlijm werkt niet. Dat gaat niet goed. Wel met de gewone plastic modelbouwlijm.

@Peter: Al eens geprobeerd bij een Nederlandse winkel?


HO_COMP_FAN

Zoals Paul net schreef , Conrad.be  44 stuks in voorraad.

Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

loco

Citaat van: Peter op 30 juli 2023, 09:58:56 AMBedankt alvast voor de antwoorden.
Baillien heeft wel een paar soorten Faller lijm maar die Lasercut is er niet bij. .....

Waarom zou Balien de lijm dan aanbieden op zijn website als ze deze lijm niet zouden hebben in de winkel? Ik begrijp het niet goed. Ze hebben er blijkbaar nog 11 van in voorraad. Of spreken we hier over andere lijm?

https://www.modelbouw-baillien.be/shop/fal170494-expert-lasercut-25g-222871?search=170494#attr=

De oplossing die je vrouw aanbiedt lijkt ook wel goed. Het proberen waard.

Peter

Heb het een tweetal weken geleden nog gevraagd toen we in de winkel waren (wij komen daar regelmatig) en toen kreeg ik als antwoord dat ze er niet meer waren.

Of de Faller lijm in doorzichtige verpakkingen, die je bij sommige handelaars op het web ziet,  dezelfde is weet ik niet want volgens mij (maar wie ben ik) denk ik dat die dat sneller uitdroogt
Met vriendelijke groeten
Peter