Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

nieuw baan plan voor Amerikaanse baan

Gestart door marctje, 28 juli 2023, 10:23:43 AM

marctje

Dag iedereen
sommige weten dat ik in de club van Westmalle begonnen ben met de bouw van een nieuwe Amerikaanse baan. Ik heb hiervoor ettelijke plannen gemaakt en heb nu twee plannen die ik ga volgen :
de eerste is het plan voor het schaduwstation
te gebruiken grondvlak club niveau 0 enkel stijgspoor goed plan lichte platen by Marc De Groulard, on Flickr

Het tweede is voor de bovenbaan die 16 cm hoger ligt
uitgewerkt aangepast plan bovenbaan met papierfabriek in het midden by Marc De Groulard, on Flickr

Als jullie hierover opmerkingen of advies hebben mogen die natuurlijk gedeeld worden (elke vorm kritiek kan voor mij een eventuele oplossing zijn)
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

nmbssncb

Flinke baan. Ik ben dol op Amerikaans materieel.  Nadeel is wel dat Amerikaanse banen vaak uitsluitend gaan over goederenvervoer (omdat personenvervoer na WO II volledig is weg-gelobbyd en weggeconcurreerd door auto en vliegtuig.  En de infrastructuur vrijwel geheel in handen is van de vrachtvervoerders en nauwelijks geschikt is voor snel personenvervoer.

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

RobVille

Citaat van: marctje op 28 juli 2023, 10:23:43 AMAls jullie hierover opmerkingen of advies hebben mogen die natuurlijk gedeeld worden (elke vorm kritiek kan voor mij een eventuele oplossing zijn)


Misschien snap ik het niet helemaal. Je geeft aan dat je al plannen gaat uitvoeren wat betreft het schaduwstation en de layout. Trouwens, ik vind de onderlinge afstand tussen schaduwstation en bovenbouw wel erg aan de krappe kant. Op flickr zie ik dat je al flink bent opgeschoten met de bouw van de onderbouw. Of stel je hier een retorische vraag.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

evan

Marc,

Wordt dit een speelbaantje dat je snel wil afhandelen om wat te rijden?
Of wil je er een pareltje van maken?

In geval van het laatste zou ik de onderbouw helemaal niet gaan opbouwen uit MDF.  Bovendien is de ruimte van 16cm tussen de twee verdiepen veel te krap voor zo een type schaduwstation.

Wat het sporenplan betreft.  Wel dat is kwestie van smaak en inzicht in het grootbedrijf en dat verschilt van mens tot mens.

Succes verder
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

doomslu

Hey Marc, dit onderwerp heb je al eens opgestart in mei: Klik hier

Enkele mensen hebben daar terechte opmerkingen gemaakt, maar blijkbaar zijn de plannen ongewijzigd gebleven.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

marctje

Citaat van: doomslu op 28 juli 2023, 13:16:45 PMHey Marc, dit onderwerp heb je al eens opgestart in mei: Klik hier

Enkele mensen hebben daar terechte opmerkingen gemaakt, maar blijkbaar zijn de plannen ongewijzigd gebleven.
Hey Luc, sorry dat ik het weer opgerakeld heb maar had in mijn eigen historie niets terug gevonden.
Er is wel degelijk een verandering aan het boven plan nml. De drie aansluitingspunten, waarvan een Engelse wissel, aan de linkerkant die zo een keerlus vormen heb ik verwijderd en terug gebracht naar een dubbelspoor tot aan de bocht om naar het schaduwstation te gaan rechts en hier heb ik 1 wissel die de keerlus vormt. een de linkerkant heb ik ook de yard losgemaakt van de main om zo het centrale middendeel met papierfabriek te bedienen en aan de zijkant van die yard bevindt zich nu de container faciliteit.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

marctje

Citaat van: evan op 28 juli 2023, 13:14:10 PMMarc,

Wordt dit een speelbaantje dat je snel wil afhandelen om wat te rijden?
Of wil je er een pareltje van maken?

In geval van het laatste zou ik de onderbouw helemaal niet gaan opbouwen uit MDF.  Bovendien is de ruimte van 16cm tussen de twee verdiepen veel te krap voor zo een type schaduwstation.

Wat het sporenplan betreft.  Wel dat is kwestie van smaak en inzicht in het grootbedrijf en dat verschilt van mens tot mens.

Succes verder
Dag Evan, dit is een tussen oplossing voor een 8 tal jaar tot onze verhuis naar Nieuwpoort waar een definitieve baan gebouwd gaat worden op een kleine 28m². De keuze voor mdf is financieel.
De bedoeling is om een baan te maken waarop wel degelijk iets is om te zien en waarop ik en eventueel andere clubleden (de baan staat in de Westmalse Treinclub) kunnen rijden. De hoogte voor het schaduwstation is voor mij perfect om toch overal aan te kunnen (zelfs met mijn olifanten handen) en hier kunnen doublestacks perfect onder.
Toch bedankt voor de info
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

marctje

Citaat van: nmbssncb op 28 juli 2023, 11:59:09 AMFlinke baan. Ik ben dol op Amerikaans materieel.  Nadeel is wel dat Amerikaanse banen vaak uitsluitend gaan over goederenvervoer (omdat personenvervoer na WO II volledig is weg-gelobbyd en weggeconcurreerd door auto en vliegtuig.  En de infrastructuur vrijwel geheel in handen is van de vrachtvervoerders en nauwelijks geschikt is voor snel personenvervoer.

Willy
Citaat van: nmbssncb op 28 juli 2023, 11:59:09 AMFlinke baan. Ik ben dol op Amerikaans materieel.  Nadeel is wel dat Amerikaanse banen vaak uitsluitend gaan over goederenvervoer (omdat personenvervoer na WO II volledig is weg-gelobbyd en weggeconcurreerd door auto en vliegtuig.  En de infrastructuur vrijwel geheel in handen is van de vrachtvervoerders en nauwelijks geschikt is voor snel personenvervoer.

Willy
Dag Willy, de bedoeling is dat de baan fictief maar gebaseerd op Oakland Californië wordt, ik rij met goederen Union Pacific en met reizigers Amtrak en sinds kort ook Metro Daarom ook het tweesporig station aan de rechterzijde en eventuele streetrunning vooraan hiervan
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Klaas Zondervan

Citaat van: marctje op 28 juli 2023, 15:48:12 PMDe keuze voor mdf is financieel.
Financiën is niet altijd het beste motief.
Voorzichtig gesteld: ik vind mdf niet het handigste materiaal voor een modelspoorbaan.

Paulogic

En is populier niet goedkoper dan MDF (en lichter en zaagt gemakkelijker en pakt beter lijm en verf op en...)

Haha... jawel, voorstander van populier en al veel kunnen mee maken, ook niet spoor gerelateerde zaken.
Is wel kwetsbaar voor deuken als je er meubels mee maakt maar dan zijn daar ook trucjes voor...

Succes Marctje,  als je zo 8 jaar verder kunt dan is het zeker het proberen waard.
Ik ben zelf enkele jaren gestopt en heb er nu spijt van.
mvg,
Paul(ogic)

Klaas Zondervan

Populieren multiplex is zomaar 2 keer zo duur als mdf. Ik heb in het verleden ook van alles gebruikt voor mijn spoorbanen in een poging om geld te besparen. Maar nu alleen nog maar populier, dat werkt veel makkelijker en is op langere termijn stabieler.

marctje

Citaat van: Paulogic op 28 juli 2023, 16:27:00 PMEn is populier niet goedkoper dan MDF (en lichter en zaagt gemakkelijker en pakt beter lijm en verf op en...)

Haha... jawel, voorstander van populier en al veel kunnen mee maken, ook niet spoor gerelateerde zaken.
Is wel kwetsbaar voor deuken als je er meubels mee maakt maar dan zijn daar ook trucjes voor...

Succes Marctje,  als je zo 8 jaar verder kunt dan is het zeker het proberen waard.
Ik ben zelf enkele jaren gestopt en heb er nu spijt van.
[/quote
Citaat van: Paulogic op 28 juli 2023, 16:27:00 PMEn is populier niet goedkoper dan MDF (en lichter en zaagt gemakkelijker en pakt beter lijm en verf op en...)

Haha... jawel, voorstander van populier en al veel kunnen mee maken, ook niet spoor gerelateerde zaken.
Is wel kwetsbaar voor deuken als je er meubels mee maakt maar dan zijn daar ook trucjes voor...

Succes Marctje,  als je zo 8 jaar verder kunt dan is het zeker het proberen waard.
Ik ben zelf enkele jaren gestopt en heb er nu spijt van.
Dag Paul, ik ga na 8 jaar niet stoppen hoor, maar dan bouw ik een geheel nieuwe baan in onze garagebox in Nieuwpoort. Deze plannen heb ik al getekend maar zullen waarschijnlijk nog veranderen met de ervaring van de komende jaren. Ik probeer zo veel mogelijk te redden van hetgeen ik nu heb, mijn huidige bakken zijn op maat gemaakt voor Nieuwpoort en kunnen dus normaal gezien hergebruikt worden (wat er nog goed aan is natuurlijk)
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

RobVille

.... acht jaar is een lange periode ;) Waarom verdeel je de modelbaan niet op in modules. Op die manier kun je al mooie scenery bouwen en uiteindelijk alles verhuizen naar je nieuwe locatie. De onderbouw komt later wel. De meeste tijd gaat toch zitten in het vormgeven van het stedelijk gebied, de yard, de papierfabriek met de containeroverslag. Deze thema's kun je dan verdelen over de modules en uiteindelijk samenvoegen op de nieuwe locatie. Op die manier hoef je niets te slopen. Wel zou ik kiezen voor populieren multiplex. En je kunt natuurlijk al rijden, wel kleine stukjes ..... Op die manier beperk je ook de financiële lasten!

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

marctje

Citaat van: RobVille op 28 juli 2023, 16:54:13 PM.... acht jaar is een lange periode ;) Waarom verdeel je de modelbaan niet op in modules. Op die manier kun je al mooie scenery bouwen en uiteindelijk alles verhuizen naar je nieuwe locatie. De onderbouw komt later wel. De meeste tijd gaat toch zitten in het vormgeven van het stedelijk gebied, de yard, de papierfabriek met de containeroverslag. Deze thema's kun je dan verdelen over de modules en uiteindelijk samenvoegen op de nieuwe locatie. Op die manier hoef je niets te slopen. Wel zou ik kiezen voor populieren multiplex. En je kunt natuurlijk al rijden, wel kleine stukjes ..... Op die manier beperk je ook de financiële lasten!

Rob
Als je goed kijkt zou je zien dat de baan is opgebouwd uit modules
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

RobVille

Ik zie alleen complete raamwerken  ;) Kwestie van definities ;D

Rob

I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!