Vraagje over hartafstand in schaduwstation

Gestart door Bundesbahnfreak, 26 juli 2023, 22:22:50 PM

Bundesbahnfreak

Hallo
Ik mag me eindelijk bij de herbeginners rekenen.  De zolder is voor 90 % afgewerkt en ik ben begonnen met de kadeds en tafels.  Het eerste moet het schaduwstation worden.  Mss een domme vraag.  Speelt de hartafstand die fabrikanten voorstellen eigenlijk een rol in een schaduwstation?  En zo niet wat is bij jullie in HO (DC) uit ervaring de minimum hartafstand voor een schaduwstation of op andere plaatsen waar je het spoor niet ziet liggen?
Grtn
Rudy

Klaas Zondervan

Er zijn twee factoren die de hartafstand bij fabriekssporen bepalen.
1. Als je een wisselverbinding hebt tussen twee sporen, dan bepaalt de vormgeving van de wissels dat de hartafstand ongeveer 60 mm is.
2. Omdat de bogen op een modelspoorbaan verhoudingsgewijs veel krapper zijn dan in het grootbedrijf, moet de afstand in bogen ook groter zijn. Anders raken wagens op naburige sporen elkaar.
Het lijkt me dus aangeraden om de afstand van de fabriekssporen gewoon aan te houden. Tenzij je kans ziet om de genoemde zaken te vermijden.

SuSke

Je vermijd zo ook een boel zaagwzrk aan wissels om de hart-op-hart afstand te verkleinen.
En ligt het wat 'breder' dan wat je mooi vind, het heet niet voor niets 'schaduw'-station. Vlot rijden is de hoofdzaak.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Bundesbahnfreak

bedankt,

@Klaas,
Ik was zo gefocust op de wisselstraat dat ik de bochten over het hoofd gezien had.
Grtn

Rudy

ronaldk

Kijk ook eens bij de Morop NEM normen. En dan NEM 112. Je kan ook eens kijken naar de verschillende merken. Daar zit ook nog wel wat verschillen tussen. En hoe groter de boogstraal hoe makkelijker het wordt om de rails dichter bij elkaar te leggen.

SirGresley

Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

tonycabus

Hey Rudy en Bert,
Rudy: Als je in de Fiddle Yard nog wat wil kunnen "fiddelen", een loc met de hand omzetten of rijtuigen/wagons vervangen, kan je toch maar beter zorgen dat je sporen niet te dicht bij elkaar liggen. Zelfs bij een vrij kleine radius van Peco is de hartafstand slechts 50mm bij gebruik van SL-E-91 of 92 wissels! In mijn geval, op Stoverton, in het zichtbare deel komt me dat goed uit. Het is een mini/midibaantje van slechts 160cm lang.

Bert: de naam "Sir Gresley" verraadt je interesse in Britse spoorwegen. Heb ik dat juist of heb ik dat juist?
In deze zelfde rubriek startte ik een topic op van mijn baantje, als "herbeginner". Voor tips e.d. hou ik me steeds aanbevolen!

Grtz, Tony
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Bundesbahnfreak

Dag Tony en Bert
Bedankt voor de tip