Reed schakelaars - gevoelig aan transport ?

Gestart door Paulogic, 25 juli 2023, 10:25:27 AM

Paulogic

De magnetisch aangedreven poort, te zien in de Schaal 0 afdeling, zou ik eventueel willen
voorzien van werkende "veiligheid" verlichting.
Rood, oranje (geel), groen.   of.   Rood, knipperend Rood en groen.

Wegens de magnetische aandrijving, kan ik dit oplossen door 2 x een NC/NO reed schakelaars te combineren naar
een 3 x uitgang schakeling. Ik heb al met Reeds gewerkt maar heb geen ervaring met hoe ze transport overleven.
Heeft iemand hier ervaring mee aub? Als ze te snel zouden breken bij transport, dan laat ik dit idee vallen.

Alvast bedankt voor elke tip.
mvg,
Paul(ogic)

Klaas Zondervan

Ik heb er geen ervaring mee. Maar je moet in ieder geval voorkomen dat het glazen buisje los gaat liggen rammelen. Dus in ieder geval goed vastzetten, met kit bijvoorbeeld.

RobVille

Ook geen ervaring. Internet maar eens geraadpleegd.

-->
Maar een belangrijk nadeel is de lage slagvastheid van de reed schakelaars.

Oftewel: hoe goed kan de schakelaar tegen stoten, slaan, vallen of botsen.

Ik zou het in ieder geval niet inbouwen  ;)

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Paulogic

Dank u, maar ik heb al resultaat... Ik ben er deze namiddag 2 gaan kopen om te testen met wat leds die ik nog liggen heb.
Moest al niet meer testen. Eentje was al gebroken als ik thuis kwam. Nochtans in een doosje, in een zakje en op mijn
zetel gelegd. Blijkbaar heeeeeel fragiel. Dus andere oplossing zoeken dat via de magneten kan werken of mss optisch of zo?. Schakelaars inbouwen gaat teveel weerstand bieden op de constructie (en de servo).
Dit is ook maar een kleine toevoeging en hoeft eigenlijk niet echt. Ik kan ook een ventje bij de poort zetten met een vlag...
haha.

Enne met hal sensoren zou ook kunnen maar dan moet er een gehele print bij en ik wil het niet te complex onder
de baan. Wat servo's en kabeltjes voor leds is meer dan voldoende. Het moet nog allemaal door te verbinden zijn
met zo weinig risico op slecht contact en dergelijke.
mvg,
Paul(ogic)

HO_COMP_FAN

Hi Paul,

ik neem aan dat je de "groene glazen" reed contacten getest hebt , welke inderdaad vrij broos zijn.
Eens gekeken naar volgende :  PIC 105-3-2  of PIC 104  ?  Heb ze reeds een 8 tal jaar in mijn HO baan zitten met zeer goed resultaat. Reed zit volledig omhuld in een plastic huisje.

Op enkele plaatsen ga ik ook  de Hall Sensors A1126 (Omnipolair) in TO-92S gebruiken, die passen perfect in de tussenruimte van de bielsen (Marklin K-Rails) , heeft dezelfde hoogte als een biels.

Groetjes

Dirk




Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

Paulogic

Hey Dirk,

Jawel, het waren glazen reeds. Maar meer met donkere kleur en geen groene. Ander merk zeker.
Dank u voor de tip van de PIC. Ik volg al heel lang de ontwikkelingen aangaande electronica niet meer
zou nauw en kende deze niet. Maar die A1126 Hall sensoren lijken mij ook wel wat. Geen extra electronica nodig
want het nodige zit intern of heb ik het hier mis.
Spijtig dat beide enkel polig zijn, als ik het zo mag noemen. Met zo'n NO/NC reed kon ik gemakkelijk gaan van rood,
naar oranje naar groene led...
mvg,
Paul(ogic)

HO_COMP_FAN

Hi Paul,

eventjes bij PIC zelf gekeken, en daar schijnt een MS-108-4 te bestaan , form C . (https://www.pic-gmbh.com/produkte/ms-108-4).
Misschien ben je daar iets mee , is wel iets groter dan "mijn"  PIC 105-3-2 .

De uitgang van de Hall A1126 gaat bij mij rechtstreeks naar de (Opto) ingang van de (LDT) S88 decoder , dus inderdaad niks extra te voorzien.

Gr

Dirk
Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

Paulogic

mvg,
Paul(ogic)

Paulogic

mvg,
Paul(ogic)

Paulogic

En nog beter :

Toen ik bij DCC Concepts zo'n module 'dowels" kocht, zag ik ook hun micro sms leds met kabel.
Zelfs een rood/groen duo led van slechts 1 mm. Bij deze dan ook zo'n set van 10 en andere sets gekocht.
Mega klein en heel schappelijk van prijs.

Nog een leuke site : Bens electronics Punt N L
mvg,
Paul(ogic)

vyncky

Citaat van: Paulogic op 28 juli 2023, 18:14:33 PMToen ik bij DCC Concepts zo'n module 'dowels" kocht

Paul,

Waar heb je die gekocht? rechtstreeks bij DCC concepts? of in europa ergens?

grts

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Paulogic

Yannick,

Rechtstreeks en nog wat micro ledjes erbij : Totaal net geen 55 Pond of een 64 euro zeg maar.
2 dagen geleden besteld, gisteren al de mail van Bpost met de te betalen taksen en er komt bijna 35 euro erbij, waarvan Douane formaliteiten Bpost (17,5 euro) en BTW (17,13 euro)
Minder goedkoop dan maar die Dowels, vond ik nergens anders.
T'is een dubbele set, dan heb ik al eentje op reserve.
mvg,
Paul(ogic)