Ik kan het niet goed vinden: flex rails leggen

Gestart door catweazle, 05 december 2006, 20:28:07 PM

catweazle

oei...een fotootje. Ik zal kijken of mij dat gaat lukken.

Doe me best.

catweazle

Zo het is gelukt om een foto ergens op het web te krijgen. Wellicht nog niet zo'n beste foto maar het begin is er. Op de foto zie je mijn kleine schaduwstation met de flexrails. De buitenste radius is ongeveer 28 cm en je ziet rechts de las/koppeling van beide flex rails. De bocht loopt mooi door en de treinen gaan er netjes, trillingsvrij, langs.
De binnenste bocht is zelfs nog scherper maar daar liep de spanning op de fl;ex rails minder op in de bocht omdat daar een recht stuk aan werd gezet richting wissels.


Gerolf

De kwaliteit van de foto is zeker niet slecht. E?n vraagje: waarom heb je zoveel ruimte tussen je beide bogen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

catweazle

Dat was puur gemakzucht[:D]. Gezien de lengte van mijn treinen had ik opstellengte genoeg en de binnenste boog kon net met ??n halfronde flexrail. Dat scheelde mij een hoop werk om nog een mooie boog van twee flexrails te maken. Dat was voor mij toch nog wel een hele klus.

Op de rest van mijn baan kan ik zo helaas niet werken en moet alles netjes parallel op de juiste afstand.

n/a

goededag allemaa,

lees met aandacht de bevindingen van peco rails, zit in dubio fleisch profi erui te knikkeren en prof te worden met peco, tillig of rocoline, wat is aan te raden?

ysbeer

Aan te raden in volgorde van natuurgetrouwheid tillig/peco/roco
Maar zelfs met roco is een goed tot zeer goed resultaat mogelijk.
Heel mooi doen met b.v tillig vraagt wel veel ruimte (wissels nogal  ruim).
wim

doomslu

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Aan te raden in volgorde van natuurgetrouwheid tillig/peco/roco
Maar zelfs met roco is een goed tot zeer goed resultaat mogelijk.
Heel mooi doen met b.v tillig vraagt wel veel ruimte (wissels nogal  ruim).
wim

Tillig wissels zijn inderdaad nogal ruim, maar leunen dan ook beter aan bij de werkelijkheid...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ysbeer

citaat:
Geplaatst door doomslu

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Aan te raden in volgorde van natuurgetrouwheid tillig/peco/roco
Maar zelfs met roco is een goed tot zeer goed resultaat mogelijk.
Heel mooi doen met b.v tillig vraagt wel veel ruimte (wissels nogal  ruim).
wim

Tillig wissels zijn inderdaad nogal ruim, maar leunen dan ook beter aan bij de werkelijkheid...



Klopt,maar als je maar 2m2 is het waarschijnlijk net iets te ruim,hoe mooi ook.
Maar bij 25m2 is tillig prachtig.
wim

swa

Ik zou nooit een boogstraal van 26 toepassen!  Behalve het probleem met het wegdraaien van de flex-uiteinden bij het leggen, ga je volgens mij later nog problemen krijgen met divers spoormateriaal, dat de bochten met die krappe bochtstraal niet goed gaat verteren...  Heb je op voorhand al rijproeven gedaan op zulke korte bochten? (ook met langere stellen, of bvb stoomlocs met 4 of 5 vaste assen na mekaar!)
Bij mijn n-baan waren de kortste (standaard) bochten (R1) straal 192 mm.  Ik heb die er allemaal terug uitgekiepert omdat ze (teveel) problemen gaven!
Flex-rails hou ik bij het leggen voorlopig vast door ze te fixeren met enkele (of meerdere) kruisschroefjes, tot de boel blijft liggen door het balast ed.