Ik kan het niet goed vinden: flex rails leggen

Gestart door catweazle, 05 december 2006, 20:28:07 PM

martintje

Lange schroeven, houtklemmen, spanbanden, ligt aan de situatie, maar ik gebruikte ook zachtbord maar daaronder zat een harde laag, denk dat bij elke baan wel houtplaat onder de sporen hebben, toch ??
Mvg Marty

Ludwig

Ysbeer,ooit al eeens een nagel in een isolatieplaat van 3 cm dik geslagen ??
Dat gaat niet goed hoor....[:D]
LUDWIG
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

T03

citaat:
Geplaatst door cota

Ysbeer,ooit al eeens een nagel in een isolatieplaat van 3 cm dik geslagen ??
Dat gaat niet goed hoor....[:D]
LUDWIG


Hahaha, Ludwig, weet jij hoe sterk ijsberen wel kunnen zijn ;-))
Marc.
"I have a train riding in my brain"

janjozef

Ingeslagen nog niet maar met mijn duim is hij er niet zo moeilijk in te duwen

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Ludwig

Neen seriues nu, op een dikke houten plaat zie ik zeker geen probleem met flex rails.
Maar mensen die hun baan op een zachte ondergrond bouwen, b.v. om isolatie redenen .
Die hebben toch wel een probleem met het vormen van mooie bochten denk ik.
Of ben ik nu echt zo onhandig ....[:D]
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

catweazle

citaat:

Geplaatst door Klaas Zondervan- 06/12/2006 : 19:14:56
--------------------------------------------------------------------------------
Ysbeer, kijk eens even terug wat catweazle van plan is. Hij wil boogstralen van 26 cm leggen. Dat krijg je met jouw methode ook niet knikvrij voor elkaar.
Ik vraag me overigens af wat de diepere achtergrond is van zo'n krappe boogstraal.



In schaal N is deze straal niet zo bijzonder. Gezien de beperkte ruimte die ik heb moet ik hiertoe overgaan.

Jean

citaat:
Geplaatst door catweazle

citaat:

Geplaatst door Klaas Zondervan- 06/12/2006 : 19:14:56
--------------------------------------------------------------------------------
Ysbeer, kijk eens even terug wat catweazle van plan is. Hij wil boogstralen van 26 cm leggen. Dat krijg je met jouw methode ook niet knikvrij voor elkaar.
Ik vraag me overigens af wat de diepere achtergrond is van zo'n krappe boogstraal.





In schaal N is deze straal niet zo bijzonder. Gezien de beperkte ruimte die ik heb moet ik hiertoe overgaan.




Maar waarom kies je dan voor flexrail bij een dergelijke (kleine) boogstraal en niet voor een standaard boog?

Groet,
Jean

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad

Maar waarom kies je dan voor flexrail bij een dergelijke (kleine) boogstraal en niet voor een standaard boog?

De reden daarvoor is dat in code 55 geen losse railstukken verkrijgbaar zijn.
Alleen maar wissels en flexrail.
Maar ik zou Catweazle toch willen aanraden om ruimere bogen te leggen. Ik vind 26 cm zelfs voor N wel erg krap.

Jean

Er vanuit gaande dat zo'n krappe boog niet in het zicht ligt, is wellicht een optie om voor dat stukje baan een ander (hoger) railprofiel te kiezen. Ben niet zo thuis in N maar ik mag toch aannemen dat dergelijke boogstralen, zij het met een hoger profiel, wel te koop zijn.

Waarom schrijf ik dit eigenlijk? Dat idee is vast wel bij je opgekomen.  

Groet,
Jean

catweazle

Ja dat alternatief heb ik in beraad maar ergens op internet...ik weet niet meer waar....heb ik gelezen dat code 80 en 55 wel te combineren zijn maar dat je de railstaven dan wel gelijk moet vijlen.

Dus mijn eerste poging is met flex rails. met alle tips die ik nu heb moet dat m.i. wel lukken.

Klaas Zondervan

Je kunt code 55 en code 80 inderdaad combineren. En je hoeft de railkoppen nauwelijks gelijk te vijlen. De benaming code 55 slaat namelijk op het zichtbare gedeelte, deze rail heeft een dubbele voet. De onderste voet zit verborgen in de bielzenmat en komt ongeveer gelijk met de voet van code 80. Dus als je de voet van de code 80 en de onderste voet van de code 55 met een railverbinder aan elkaar zet, dan zullen de koppen vrijwel gelijk liggen.

Plaatje om het te verduidelijken:


Jean


Heb je het inmiddels voor mekaar, Catweazle?

Groet,
Jean

catweazle

Vanavond heb ik zo'n beetje alle tips gebruikt en een en ander uitgeprobeerd. En ik moet zeggen het is gelukt. Wat heb ik gedaan:

1. 2x Flexrail met mijn boogmal gebogen.
2. beide halve cirkels buigen aan het einde iets terug. Ik heb de uiteinden recht gezaagd en braamvrij gemaakt.
3. Wat extra biels verwijderd en beide halve bogen met raillassen
aan elkaar gezet. Als je nu de boog weer op de mal plaatst zal de raillas gaan knikken dus dat heb ik opgelost.
4. Beide railllassen heb ik vastgesoldeerd aan de buitenkant van de rails over de hele raillas lengte. Het soldeer ondersteund zo de raillas.
5. Met de mal kan ik nu een mooie cirkel maken.

We gaan vrolijk verder nu....

greetz, Catweazle

Gerolf

citaat:
Geplaatst door catweazle
ik moet zeggen het is gelukt... We gaan vrolijk verder nu...
Mooi zo! Op naar het volgende probleempje [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jean

citaat:
Geplaatst door catweazle

Vanavond heb ik zo'n beetje alle tips gebruikt en een en ander uitgeprobeerd. En ik moet zeggen het is gelukt.
.........
.........
We gaan vrolijk verder nu....

greetz, Catweazle




Fotootje?


Groet,
Jean