Ik kan het niet goed vinden: flex rails leggen

Gestart door catweazle, 05 december 2006, 20:28:07 PM

catweazle

Na heel lang zoeken in diverse forums nog geen echt goed antwoord kunnen vinden op mijn vraag:

Hoe leg ik flexrails aan in bochten zonder dat ik een knik krijg of te veel spanning op de rails. Ik ben gevallen voor peco rails, ik wist dat dat een uitdaging was maar met jullie hulp moet het uiteindelijk wel lukken.

Ik gebruik peco code 55. Op zich een lekkere rails die al redelijk goed in "de bocht blijft staan".
Wat heb ik geprobeerd:

1. Houtenmal gemaakt van de bochten die ik wil maken.
2. Hier duw ik de flexibele rails omheen.
3. De bocht komt in de flex rails alleen de uiteinden springen wat   terug
4. Beiden railstaven zijn nu wel verschoven natuurlijk dus maak ik e.e.a aan ??n kant gelijk met de dremel.
5. Ik plaats dit eind aan mijn reeds vastgezette rechte rails op mijn baan met klemmen.
6. Ik probeer de bocht dan verder weer in de vorm te krijgen en zet dat zo goed mogelijk tijdelijk vast.
7. Ik maak de uiteinden dan weer gelijk net de dremel en zet de rails vast.
8. Flexrail twee is hierna. En dan bemerk ik dat de bocht niet lekker ligt en er toch een lichte knik ontstaat.Zeker wanneer ik zo her en der een isoleerverbinding gebruik. Natuurlijk meer te zien in wat scherpere bochten.

Wie helpt mij door de duistere wereld van de (peco) flexrails?


ysbeer

Wat heb jij in hemelsnaam gekocht vor flexrails.
Echte flexrails buigt zo ongeveer als een tuin slang.
Absoluut zonder knikken
Denk er wel om niet iedere rails die een meter lang is,IS FLEX RAIL.

Echte flexrail laat zich zonder enige moeite en zonder mallen en dat soort ..... gemakkelijk buigen.

Probeer eens flexrail van roco.

wim ysbeer


catweazle

Wim,

Peco N55 laat zich prima buigen en de mal gebruik ik voor mijn eigen gemak.
Het probleem is dat de laatste en de eerste 5 cm een beetje terug buigen en ik heb daar moeite mee om die weer mooi in vorm te krijgen op het moment dat ik e.e.a ga vast zetten.
Ik heb een boogstraal van 263,5 mm conform de peco standaard en die is best wel scherp.

gr. Edwin

Klaas Zondervan

ysbeer, als je het bericht van catweazle goed leest dan zie je dat hij Peco code 55 gebruikt.[8D]

Het probleem waar hij mee zit is waarschijnlijk dat de aansluitingen in de raillassen knikken. Dat is een bekend probleem bij flex.
Om te beginnen moet je de flexrail iets sterker buigen dan de boogstraal die je uiteindelijk wilt bereiken. Dan veert het vanzelf terug naar de gewenste kromming.
De eindjes blijven dan het probleem. Die moet je met een tang voorzichtig in de goede kromming buigen. Steeds een stukje en dan weer controleren. Het volgende railstuk er tijdelijk tegen leggen en kijken of er nog een knik zit. Zo ja, dan het aansluitende railstuk weer weghalen en nog een stukje verder buigen. En dat alles net zo lang totdat je een vloeiend verloop hebt. En vooral niet verdergaan alvorens het helemaal goed zit. Nooit doorbouwen op een fout, want dan krijg je het niet meer goed. Flexrail leggen is vooral een kwestie van bedachtzaam werken, steeds controleren en langzaam ervaring opbouwen. En vooral niet denken dat je op 1 avond 10 lengtes kunt leggen, want dan komt het zeker niet goed.

belair

Ik heb Peco code 100 op mijn baan.
Om een flex te leggen in een bocht span ik op het ene uiteinde van de flex rail ,met een spanvijs, een klein blokje hout op de rail zodat hij klem zit ,ergens op het uiteinde of hoek van een tafel of zo. ( tafel, rail en blokje tesamen )
Dan buig ik de flex in de gewenste bocht en pas daarna terug de spanvijs lossen, je zult zien dat de kan waar de rail moet gekoppeld worden gelijk gebleven is. De andere kant moet je dan wel met een dremel gelijk maken.
Dit is naar mijn bevinding de gemakkelijkste manier, althans voor mij toch.
mvg
Luc

ysbeer

Ja met peco rails heb ik geen ervaring,maar met flexrails wel.
Als eerste zou ik nooit geisoleerde raillassen in een bocht leggen,dat is inderdaad zelfs bij code 83 smeken om een knik.
als mijn bocht langer is dan de 90 cm van de rail dan soldeer ik eerst twee of zelfs drie rail stukken aan elkaar met metalen railslassen.
Wel plaats verschoven in verband met korte binnenbocht.e.d.
Voor mijn klimcirkel van 150 cm rond ,is dus bijna 4.70 meter rails ,heb ik inderdaad 4 stukken te samen gesoldeerd.
en de cirkel ligt absoluut zonder knikken.

wim ysbeer

belair

@Wim
Rails aan elkaar solderen is een gedacht, minder kabeltjes om door de plaat te steken elke lengte van de rail. Houden de soldeerpunten goed?
Zal ik eens proberen op mijn niveau 1.
mvg
Luc

poco loco

Maak gebruik van het lengteverschil binnen/buitenbocht:
dremel niet af zodat je railverbinding op dezelfde plaats komt, integendeel: hoe verder railverbinding 'binnenbochtrail' en 'buitenbochtrail' van elkaar liggen, hoe meer kans op een vloeiend verloop.

groet, luc.

catweazle

Ik vond nog een tip:

Zaag/knip de uiteinden niet gelijk af maar laat de raillassen van beide spoorstaven 2 cm verspringen dan houden ze elkaar in bedwang.

Ik ga de tips van jullie en deze uitproberen van het weekend.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door poco loco

Maak gebruik van het lengteverschil binnen/buitenbocht:
dremel niet af zodat je railverbinding op dezelfde plaats komt, integendeel: hoe verder railverbinding 'binnenbochtrail' en 'buitenbochtrail' van elkaar liggen, hoe meer kans op een vloeiend verloop.

groet, luc.



Dat klopt inderdaad,ik heb dat ook gedaan op de rechte stukken.
De overgangen worden veel vloeiender en met minder rail getik.

belair

Aan elkaar gesoldeer,maar wel met metalen rails lassen ,is sterk zat.
Pas wel op dat de binnenzijde niet volloopt met tin.

wim ysbeer

wim ysbeer

martintje

Ik deed het weer anders [:)]
Ik haalde een dunne houten lat van 45x12 mm met een lengte van 3m70
aan het begin en einde maakte ik een houten klosje en in het midden.
Daar waar de flex moets gaan beginnen met buigen zette ik de lat tegen het rechte spoor en schroefde het klosje vast op de plaat.
dan de lat buigen naar de plek waar het naartoe moest en daar zette ik de eindklos vast aan de onderplaat, nadat  op het oog, of afgetekende punten zag dat de lat goed lag.
door het midden klosje als laatste vast te zetten lag de lat vast.
Flex erlangs leggen, op maat zagen en gewoon met chuiflasjes vastzetten.
ik gebruikte wel die eindstukjes bielzen van roco voor wat meer stevigheid.
Als het spor was vastgelijmd schroefde ik de klosjes weer los en had ik een vloeiende boog.
ALs je een overgangsboog wilt, is het een kwestie van meer klosjes aan de lat zodat je de buiging kon be?nvloeden, in een uurtje lag de hel boog vast, zonder knikken.
Mvg Marty

Ludwig

Hoe ga je dan tewerk als je op een zachte ondergrond
(isolatieplaten b.v) flex rails wilt plaatsen .
Ik heb er ooit mee ge?xperimenteerd maar heb ze voorloopig wegeborgen achter de deur van mijn hobbykamer [:(]
ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

ysbeer

Ik snap eigenlijk het probleem niet.
Ik heb rocoline flex gebruikt,en als er iets makkelijker was dan mooie bochten neer leggen dan weet ik het niet meer.
kurk onder grond behoorlijk breder dan de bocht neerleggen.
De flex op het nog rechte gedeelte vast zetten en dan met de hand de bocht ,met en overgangs bocht neerleggen .
vast zetten met lange dune spijkers,
verven met airbrush ,schotter er in ,latex lijm er in,laten drogen.
spijkers er weer uit,prachtige bocht.
En dat alles zonder mallen of hefboom werktuigen en weet ik veel nog meer,
gewoon met de hand.
En zonder knik uiteraard.
Ben ik nu zo een enorme vakman[?][?][?]
ik denk het niet.

wim ysbeer

Klaas Zondervan

Ysbeer, kijk eens even terug wat catweazle van plan is. Hij wil boogstralen van 26 cm leggen. Dat krijg je met jouw methode ook niet knikvrij voor elkaar.
Ik vraag me overigens af wat de diepere achtergrond is van zo'n krappe boogstraal.

Sibelit

Tracksetta kan u eventueel helpen voor het leggen van bogen met flexsporen.

http://www.thesignalbox.co.uk/?action=showall&cat=20&sid=pyl6ppvbaai1k_g5i29qql11m3a42a7r

http://www.peco-gleise.de/peco/wm_peco/peco_htm/peco_produkte/n_zubeh.htm
Gelieve iets naar beneden te scrollen voor Tracksetta-afbeelding.

Anders googlen naar Tracksetta.