Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Overbelasting Marklin mobile station 2??

Gestart door ThierryDS, 16 juli 2023, 10:28:07 AM

ThierryDS

Dag iedereen,
Gisteren reden er gedurende een klein uur 3 HO Marklin locs op mijn baan 3-rail. 1 was delta digitaal, 1 mfx en 1 dcc roco. Plots viel de centrale, Marklin mobile station 2 in noodstop zonder aanleiding . Nadien nog een paar keer.
Er hangt een voeding van 36W (18VDC)aan de centrale.
Wat is jullie mening; kan je deze centrale zo overbelasten? Tweede vraag, mag er een zwaardere transfo op een mobile station aangesloten worden?
Groeten, Thierry

ACFI

De Mobile Station is beperkt tot 1,9 Ampere. Een zwaardere voeding verandert dit (naar mijn weten) niet.

De beperking zit eerder in de gleisbox. Je voeding van 36VA is de correcte voeding daarvoor.

ThierryDS

Ow ok, Max 1,9 Ampère. Drie locs kan dus problemen geven veronderstel ik.


ACFI

Stroomverbruik hangt af van het type van de motor, de ouderdom en vooral of ie goed onderhouden is.

Ik zou in eerste instantie kijken of de marklin motoren proper zijn en of de koolborstels nog goed zijn / niet teveel afgesleten. Koolborstels kan je zelf vervagen. Ook controleren op aangekoekte olie en stof rond assen en tandwielen.

Oudere roco motoren konden ook veel stroom vragen maar die worden al lang niet meer gebouwd.

Nu an zich zou je toch drie locs moeten kunnen rijden met minder dan 1,9 ampere. Als je ook verlichting (in wagons) aan staan hebt, dan gaan die ook lopen met een deel van de stroom.