FAB LAB : zeer positieve ervaringen.

Gestart door eve, 14 mei 2023, 11:54:40 AM

eve

Wikipedia :
Een fab lab, is een coöperatieve werkplaats waar uitvinders en ontwikkelaars gebruik kunnen maken van een collectieve infrastructuur. Hier staan onder meer computers, 3D-printers, lasersnijders en frezen. Om de naam fab lab te mogen dragen, moet deze werkplaats voldoen aan het Fab Lab Charter. 

Feitelijk is dit voor een bouwende modelmaker een fantastisch iets.
Je leert er nieuwe technieken kennen en toepassen, je realiseert allerlei bedenksels, je breidt uw werktuigenbestand uit met zaken die persoonlijk en te grote investering zouden vergen...

En er zijn mensen aanwezig met ervaring om u te helpen in de eerste stappen met bediening van de machines, met de bewerking van nieuwe materialen op die machines, met de omzetting van uw project op papier naar een tastbaar onderdeel of onderdelen in grotere aantallen.

Lasersnijden.
Daar kende ik dus niets van. Je moet beginnen van een tekening in .svg formaat. Daar bieden zich veel programma's voor aan, Inkscape om maar iets te noemen. Ik heb een USB-stick gebruit voor het transport van de date.
De verantwoordelijke van het Fab Lab voor de lasersnijmachine helpt u met het controleren, eventueel aanpassen van de tekening in functie van het materiaal : vermogen van de laser, snijsnelheid ed.
Als je met eigen materiaal wilt werken dat nieuw is voor het Fab Lab, voorzie dan voldoende materiaal om ook enige tests ter instelling te doen.
Op een uurtje was ik klaar. Duur ? Ik moest 5,5 € betalen : 0,5 € per minuut snijden.

De uitgesneden stukken zijn perfect afmetingen na wat zoeken in de afstelling van de lasersnijder.

Ik ben dus uitgesproken fan !

Mvg,
Erik.