Er bestaan nog echte koopjes

Gestart door dani, 13 mei 2023, 15:06:50 PM

dani

....   of tenminste toch als je wat handig bent...

ZO zag ik een paar weken geleden een "defecte"  mini 3d printer staan op een site.
Het betreft een Kloon van een EasyThred X1 modelletje.  Geen hoogvlieger maar wel lekker handig voor kleine onderdeeltjes zoals beugeltjes en steruntjes waar de oppervlaktekwaliteit niet zo nauw steekt en het even mag duren om te printen (geen snelheidsmaniak)


Deze kost normaal om en bij de 110 - 120€ bij Amazon en zo, maar dit exemplaar was retour gestuurd wegens "defect".
Bleek dat de koper wat te ijverig geweest was met het inbussleuteltje en daardoor wat fragiele beugeltjes in het plastic frame had gebroken.
Daardoor waren de geleidings assen helemaal van hun plaats en "wobbelde" de hele print toren  alsook het bed heftig heen en weer.
Bij het verplaatsen van de print kop van links naar rechts zag je het geheel van de Y-as zo "kantelen" waardoor uitlijnen van het printbed totaal onmogelijk en zelfs nutteloos was.   Een   "verloren zaak" dus want deze speelgoedjes zijn  zo fragiel me hun plastieken  basis frame dat je er weinig kan aan doen als er wat aan scheelt.

Maar voor 40€ thuis geleverd kon ik die niet laten liggen, al was het maar voor wat onderdelen !

Eens aangekomen bleek dat het nog wel te redden was met wat 3D geprinte verstevigingen,  een plankje om het chassis stevig en onbeweeglijk op te monteren met (alweer 3D geprinte)  beugeltjes en clips, een opstaand stuk dat enerzijds dient om de print "toren" op zijn plaats te houden zopdat je wel kan uitlijnen en deftig printen,  en anderzijds ook als spoelhoudertje kan dienst doen.


Al bij al, een 3-tal uurtjes werk  (inclusief tekenen en printen van de beugeltjes en hulpstukken), wat creatief nadenken, enkele strategisch geboorde kleine gaatjes, wat trekstrips, een stukje draadstang van 4mm met enkele moertjes en wat houtschroefjes.

En nu staat hier dus een mini 3D printertje met "printvolume" van 120 x 120 x 110 mm  voor alles samen pakweg 45€ aan aankoop, print filament voor de beugeltjes en wat recup materiaal.  Soms loont het nog om dingen proberen te redden.    En anders had ik wat kleine steppermotortjes, een hot end, een extruder en wat geleidestangen en -bussen alsook een 12V / 4A stekkervoeding voor weinig geld om zelf wat te bouwen.














De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SuSke

Mooi recyclageproject Dani
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.