Nieuws:

Nu in MSM 251 REPORTAGE: Smalspoormodelbouwdagen 2024

Hoofdmenu

Verlichting van de treinbaan

Gestart door hapkin, 13 mei 2023, 10:22:02 AM

hapkin

Dag allemaal

Ik ben mijn baan aan het bouwen en zou deze graag met led paneel verlichting willen werken.
De baan op zich is 17 m lang 80 cm breed en de lampen zullen 55cm boven de baan hangen
Maar nu zit ik met volgende vragen...

- hoeveel lampen moet ik hangen  ( hoeveel plaats tussen elke lamp )
- waar de lampen hangen ( in het center van de baan of meer aan de voorkant )
- welke lichtkleur

Klaas Zondervan

Veel hangt af van persoonlijke voorkeur. Ik heb zelf wat meer hoogte tussen de lampen en de baan, ongeveer 85 cm. Ledarmatuurtjes van 60 cm lang en tussenruimte ook ongeveer 60 cm.
Dus geen panelen, maar lijnvormige armaturen.
Bij de lichtkleur heb ik gekozen voor 4000K, dat is helderwit. Dat vind ik het prettigst om bij te werken. Maar sommigen kiezen liever een iets warmere kleur, b.v. 3500K.
En armaturen zo ver mogelijk naar voren om schaduwen aan de voorkant te voorkomen.

Herwig

- indien mogelijk de 'kroonlijst' van uw overkapping ('baldakijn') inclusief LED-verlichting meer naar voor brengen dan de voorrand van uw treinbaan.

- en/of klassiek systeem:  enkele LED-spotjes op stangetjes aan de buitenkant van de kroonlijst monteren

dit om de voorkant van de baan te kunnen uitlichten.

hobbyist

ik ben wel gestopt met modelspoor maar heb misschien een tip. gebruik een plankje dat op kogellagertjes loopt waar aan de ( eventueel met dimmer ) verlichting is gemonteerd en dat kan worden verplaatst met een kleine motor met reductie eventueel aangestuurd door een stukje elektronica. Op deze manier creëer je de zonnestand op een dag ( schaduw ). Zo kun je zelf bepalen welke stand je het best vind.

mvg, Leon

raf

ik heb de licht module van Digi keys deze doet het om de 20 minuten nacht worden
door een druk op een knop kan ik vol licht aan doen om aan de baan te werken

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Die systemen om het nacht te laten worden zijn aan mij niet besteed. Ik wil gewoon een bak licht op de baan zonder fratsen.

hapkin

Dag allemaal

CiteerBij de lichtkleur heb ik gekozen voor 4000K, dat is helderwit. Dat vind ik het prettigst om bij te werken. Maar sommigen kiezen liever een iets warmere kleur, b.v. 3500K.
En armaturen zo ver mogelijk naar voren om schaduwen aan de voorkant te voorkomen.

klaas ik denk ook dat 4000K een goede keuze is al moet ik zeggen dat ik geneigd ben om de lampen centraal te hangen...

Citeer- indien mogelijk de 'kroonlijst' van uw overkapping ('baldakijn') inclusief LED-verlichting meer naar voor brengen dan de voorrand van uw treinbaan.

- en/of klassiek systeem:  enkele LED-spotjes op stangetjes aan de buitenkant van de kroonlijst monteren

Herwig een kroonlijst ga ik sowieso maken maar jij zou de lampen dus ook van voor hangen...
Ledspotjes is voor mij geen optie, die geven veel te veel "punt" verlichting
Of je moet er zoveel hangen dat er geen donkere plekken meer zijn
Maar dan zit je al vlug aan de prijs van een led paneel.

Citeerik ben wel gestopt met modelspoor maar heb misschien een tip. gebruik een plankje dat op kogellagertjes loopt waar aan de ( eventueel met dimmer ) verlichting is gemonteerd en dat kan worden verplaatst met een kleine motor met reductie eventueel aangestuurd door een stukje elektronica. Op deze manier creëer je de zonnestand op een dag ( schaduw ). Zo kun je zelf bepalen welke stand je het best vind.

Leon bedankt voor je antwoord maar deze optie zie ik niet zitten
Gewoon veel te veel werk en ga ik dat dan gebruiken. ik denk het niet

Citeerik heb de licht module van Digi keys deze doet het om de 20 minuten nacht worden
door een druk op een knop kan ik vol licht aan doen om aan de baan te werken

gr raf

Raf dag en nacht regeling spreekt me weinig aan
En kan je nog dingen van Digi keys krijgen.

CiteerIk wil gewoon een bak licht op de baan zonder fratsen.

Idd Klaas volle bak licht om te bouwen en dimmen om met de treintjes te rijden.

Klaas Zondervan

Dimmen doe ik ook niet. Op mijn baan is het altijd volop zomer.

oebr

Voor de oebr-baan PDA heb ik irsta keukenverlichting van ikea gekocht, grote glazen ledpanelen die mooi diffuus licht afstralen.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

raf

Verlichting is een keuze en ik heb dus voor dag /nacht en werk verlichting gekozen

Goedkope led strippen van den ally die ik in pmma buisjes heb zitten op 12 volt zorgen voor werk verlichting

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

doomslu

Even mijn ervaring delen.
Ik heb enkele maanden geleden verlichting boven de nieuwe baan geïnstalleerd.
Ik heb ledpanelen opgehangen van 4000 K. Ze hangen in het midden (in de diepte). Ik heb 4 keer 30 x 120 cm voor een lengte van de baan van 588 cm.
En dimmen kan wel, maar doe ik nooit. Vol licht is beter, dat is de ervaring.
Aangezien mijn baan 120 cm diep is en de panelen slechts 30 cm, blijkt dat de voorzijde in de schaduw ligt. Ik had het wel verwacht hoor, maar wou toch eerst zien...
Daarom ga ik vooraan nog een ledstrip plaatsen, onder een hoek, om de schaduwen weg te werken.

Ik moet wel zeggen dat ik geïnvesteerd heb in goede ledpanelen, omdat ik vaak foto's maak op de baan voor Modelspoormagazine. Daarom speelt de kleurkwaliteit een grote rol.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

is dan een bredere(is die er ?) geen betere oplossing, of lost dat nog uw probleem niet op ?

doomslu

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 14 mei 2023, 10:17:40 AMis dan een bredere(is die er ?) geen betere oplossing, of lost dat nog uw probleem niet op ?
Ik zou er nog eens vier vooraan kunnen bijplaatsen, maar dat is toch wat overkill.
30 cm lijkt me een standaard te zijn. Ik weet eigenlijk niet of er bredere zijn.
Als je een werkvlak wilt belichten is dit een goede oplossing, daarvoor zijn deze panelen ook gemaakt, maar op een modelbaan staan er 'voorwerpen' (huisjes, bomen, ...) vooraan en die werpen schaduwen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

Er bestaan ledpanels van 60cm breed, en lengtes vanaf 30cm per 30 cm verspringengd tot 150 cm.
4000K is een mooie kleur op een zonnige baan, andere atmosferische toestanden nabootsen vraagt om regelbare panelen, die toch een serieuse hap meer kosten.
Bij de plaatsing moet je rekening houden met de belichting van de voorkant. De gemakkelijkste manier is om de fries te laten oversteken. Kan dat niet, ga je altijd een donkere rand hebben vooraan op de baan, zelfs met ledstrips. Voor foto's moet je dan bijlichten met aparte lampen (à la Gerard en Frank)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

RobVille

Klopt inderdaad. Voor mijn oude modelbaan heb ik twee LED - strips (RGBW) ingebouwd, een aan de voorkant en de andere aan de achterkant. De modelbaan zelf is maar 30 cm diep. Beide strips zijn kantelbaar. Destijds gekozen voor Digikeijs. Geen last van schaduwwerking en je kan schakelen, naadloos, tussen dag en nacht, .... en het kost inderdaad een paar centen  ;) Voor mijn nieuwe N-modelbaan kies ik voor -->

https://www.lodi-shop.de/produkte/raumlicht/raumlicht-sc/

Aan de andere kant, je wilt een bak licht, prima, dan kun je voor deze armaturen kiezen tot 6500 K  8)

--> https://ledpaneelstore.nl/led-batten/led-batten-koppelbaar-120cm-6500k-koud-wit-24w

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!