Testbank

Gestart door Ludwig, 03 december 2006, 18:43:12 PM

Ludwig

Graag had ik jullie mening gehoord omtrent de testbanken die te koop zijn voor het onderhoud en nazicht van 2 en 3 rail locomotieven .
Ik ken het artikel dat verschenen is in MSM een tijd geleden maar vraag me af wat jullie ervaring is .
Eventueel tips om zelf een te bouwen zijn zeker welkom .
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Rochevalien

Hallo Ludwig,zo'n testbank of rollenbank lijkt mij een leuke gadget maar een gewone railcirkel doet het hem ook.Je kan daar bovendien mee zien hoe je lok echt loopt op de rails .Zoals je misschien wel weet moeten alle nieuwe loks ingereden worden en zo'n ovaal is daar volgens mij ideaal voor.Wel niet vergeten je lok in beide richtingen te laten rijden.
Om zo'n rollenbank zelf te maken moet je toch wel wat gerief ?n now-how in huis hebben.

Gerrit

Ludwig

Gerrit, bedankt voor de snelle reaktie,
Het probleem is dat ik geen ruimte heb op mijn werkplaats om een ovaal eventueel op een plaat bevestigd te gebruiken .
De plaats is volledig ingenomen door mijn spoorbaan en een klein werkplaatsje waar ik mijn nazichten en herstellingen kan uitvoeren .
Anders zou een ovaal zeker een goed alternatief geweest zijn .
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

n/a

Zowel Hornby als Busch hebben goedkope testbanken voor prijzen vanaf 45 euro.
Ik zou zeggen kijk eens bij Busch of Hornby.

jakke

citaat:
Geplaatst door Rochevalien

.....Zoals je misschien wel weet moeten alle nieuwe loks ingereden worden en zo'n ovaal is daar volgens mij ideaal voor.Wel niet vergeten je lok in beide richtingen te laten rijden......
Gerrit


Waarom is het goed een loc in de beide richtingen te laten inrijden ?

Jan
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

zoeffie

http://www.gmens.nl/index.html
Kijk maar eens op deze site en dan nieuws en aanbiedingen voor de Hornby rollenbank.
G&M is op heel veel beurzen te vinden. Ik ben zeer tevreden over deze rollenbank. Vergeet niet een extra rolletje bij te bestellen.
Standaard zitten er maar 3 bij.

Ludwig

Zoeffie,heb je een idee van de prijs ??
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

zoeffie

Ik heb deze niet bij GM&S gekocht maar bij MTE.
Daar was hij ?52,50 en extra set rollers nog eens ?11,95.
http://www.modeltreinexpress.nl/sqlsite/artikelen.asp?hoofdcatnr=59&hoofdmenunr=1&subcatnr=327

Maar hier staat geen afbeelding bij, het is precies dezelfde als bij GM&S. Ook wat prijs betreft.

locomotion

Zelf een rollenbank bouwen zou geen probleem mogen zijn wanneer je hiervoor technisch uitgerust bent en over de nodioge vakkennis beschikt. Ik heb deze kennis niet en geef liever geld aan een reeds gebouwd exemplaar, en besteed ik mijn tijd aan de afwerking van mijn treinen. Dus tips kan ik je niet geven.
De duurdere exemplaren zijn tegenwoordig voorzien van rollagers. Hiermee rijden de treinen (zogezegd) beter op de testbank en ben je ook meer geld kwijt. De goedkopere merken zijn zeker niet slechter. Wat ik zelf gebruik is van Hornby en reeds lang geleden gekocht. Hij doet het nog zeer goed. Alleen is er een klein niveauverschil tussen het recht stuk spoor en de rollen. Dit verschil is ongeveer 2. en dus te verwaarlozen. Alleen bij een loc met tender kan dit storend zijn. Moest ik nu een nieuwe rolbank kopen, dan zou ik kiezen voor de duurdere Duitse versie van SMT met rollagers.
Locomotion