Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

Schaal Nul afmetingen van wagons en locs - niet te vinden op het internet...

Gestart door Paulogic, 04 mei 2023, 18:33:59 PM

rgp

Herwig,

Niet onduidelijker, wel completer.
Frazeugumgrenzung is het STATISCHE profiel; het andere het DYNAMISCHE en in dat profiel mag er zich niets bevinden.

Roland

Klaas Zondervan

Citaat van: SuSke op 06 mei 2023, 13:29:44 PMmaximale breedte van een normale spoor 0 wagon volgens nem102: 94mm
Nee, NEM 102 geeft de ruimte aan waarbinnen geen vaste objecten mogen staan. Zoals gebouwen, masten en borden.

Maximale breedte van een voertuig is 78 mm volgens NEM 301.

De helft van 94 mm is 47 mm. De helft van 78 mm is 39 mm. Verschil is 8 mm.
Dat betekent dus: als een gebouw op de minimale afstand van het spoor staat, en een wagen heeft de maximale breedte, dan is er altijd nog 8 mm ruimte tussen die twee.


Herwig

Citaat van: rgp op 06 mei 2023, 14:42:31 PMFrazeugumgrenzung is het STATISCHE profiel; het andere het DYNAMISCHE en in dat profiel mag er zich niets bevinden.
Roland

Waarbij 'k dan weer niet begrijp dat
iets dat kan rijden/bewegen hierboven  statisch  wordt genoemd:         Fahrzeugumgrenzung
en
iets dat in se onbeweeglijk is toch  dynamisch  zou zijn:          vrije ruimte  -  ivm. tunnels, perrons bijvoorbeeld

rgp

Herwig,

Mss eens u in de echte spoorweg te verdiepen en in het bijzonder de kynetische langs- en dwarsbewegingen bij een voorwerp in beweging, zowel bij een versnelde, constante als vertragende beweging. :D

Roland

Herwig

 
https://nl.wikipedia.org/wiki/Omgrenzingsprofiel#Profielen        is verschrikkelijk verhelderend    ;)     ( * )

( * verschil tussen dynamisch=kinematisch en statisch lijkt hier eerder een berekeningsmethode te zijn.
     Indien  "statisch" ,  wordt er gewerkt met  'standaardwaarden' ...    )
   

   

Klaas Zondervan

Citaat van: rgp op 08 mei 2023, 13:57:40 PMMss eens u in de echte spoorweg te verdiepen en in het bijzonder de kynetische langs- en dwarsbewegingen bij een voorwerp in beweging, zowel bij een versnelde, constante als vertragende beweging. :D
Dan heb ik toch de indruk dat je de begrippen statisch en dynamisch verwisseld hebt.
Verder is deze fijnslijperij in het verband met de originele vraag helemaal niet relevant.

Paulogic

En van normen gesproken...
Man, man, die bestuurders zullen hun toch ook steeds bukken (buigen) als ze zo'n
tunnel moeten inrijden. Foto kan je aanklikken en vergroten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Omgrenzingsprofiel#/media/Bestand:Why_London_Underground_is_nicknamed_The_Tube.jpg
mvg,
Paul(ogic)