Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Schaal Nul afmetingen van wagons en locs - niet te vinden op het internet...

Gestart door Paulogic, 04 mei 2023, 18:33:59 PM

Paulogic

Stupid question, really...

Maar nergens vind ik de maten van een spoor nul wagon of loc.
Altijd lengtes, nooit breedtes. Ik zou dat gewoon een willen weten voor mijn
baanplan in wording.

Als iemand eentje kan meten op de breedte om een gemiddeld idee te hebben, alvast bedankt !
mvg,
Paul(ogic)

erwin9

Hey Paul,
Je mag altijd wel eens langskomen bij ons in het lokaal (msc HET SPOOR) in Sint-Niklaas! Als je een seintje geeft wanneer je wil/kan komen, dan zorg ik dat er voldoende loks en wagons aanwezig zijn, en kan je ze zelf ter plaatse opmeten, dan kan je perfect kiezen welk type wagon of lok je wil opmeten. Keuze genoeg  :)
Groetjes,
Erwin
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

Klaas Zondervan

Bij andere schaalverhoudingen heb ik ook nog nooit breedtematen gezien. Is dus geen bijzonder verschijnsel voor schaal 0.
Als het gaat om de maatvoering van je baanplan te bepalen, kun je eens gaan kijken bij de normen van de Morop. En dan met name de maten van het profiel van vrije ruimte en de spoorafstanden.

Paulogic

Dank beiden,

Het gaat hem om te zien tot hoe dicht ik met een ander spoor kan komen om te kunnen rijden
met kleine loc en kleine wagon enz.
Er zijn al 2 mogelijke spoorplannen gemaakt, met de inplanting van de gebouwen die ik zou
willen maken/aanbieden in deze schaal als prioriteit maar ook nog een plan waar als de baan
thuis staat, ik wat plezier kan aan beleven. Al een wagonnetje kopen zou ik natuurlijk ook
kunnen doen...
mvg,
Paul(ogic)

Klaas Zondervan

Citaat van: Paulogic op 05 mei 2023, 09:41:15 AMHet gaat hem om te zien tot hoe dicht ik met een ander spoor kan komen om te kunnen rijden
met kleine loc en kleine wagon enz.
Dan zijn de Morop normen toch neen uitstekende leidraad?
Het gaat dan vooral om NEM 102, 103 en 112.
In NEM 301 gaat het over de maximale maten van de voertuigen. Daar zie je dat de breedte bij spoor 0 maximaal 78 mm mag zijn.
https://morop.org/index.php/de/nem-normen.html

Herwig


   Schaal 0:    0-normaalspoor, meterspoor 0m, smalspoor, 0e, . . .  ?

Paulogic

mvg,
Paul(ogic)

SuSke

Paul, alle info staat in de normen die Klaas al citeerde, meer heb je niet nodig om een sporenplan te maken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Herwig

Citaat van: Paulogic op 05 mei 2023, 16:33:06 PMStandaar O, zeg maar Lenz O

is ook terug te vinden in uw ànder draadje  ::)   >  "Kortste leuke loc is zo'n Lenz V60 : 22 cm (geen Koff, eikes).. . . ."

Paulogic

Lengte wel, maar nooit staan er breedte maten bij standaard Spoor Nul wagons, locs,...
En de NEM lijsten zijn allesbehalve duidelijk met hun a1, a2... maak eens iets overzichtelijk... haha
mvg,
Paul(ogic)

Klaas Zondervan

Wat bedoel je met a1, a2? Ik zie dat nergens.
Er is helemaal niks onduidelijk aan de NEM normen.

Herwig

   https://morop.org/index.php/de/nem-normen.html                      NEM 301            Fahrzeugumgrenzung


   77      78       52     mm

B0, B1, B2 geeft de breedte weer op 3 verschillende hoogten van de wagen .  (chassis, kast, dak)   Snap 'k.
Maar die verticale middenlijn maakt het toch verwarrend. 
Moet men de afmetingen links + rechts van die verticale stippellijn dan optellen ?   
De totale breedte staat eigenlijk niet aangeduid.   Merkwaardig .
( had dan ook steeds slechts 49.9% op wiskunde, destijds  ;) )

Klaas Zondervan

Het is echt geen hogere wiskunde.
In de tabel staat b.v. B1, dat is de grootste breedte van de wagenkast.
In de tekening staan 2 maatpijlen met B1/2, oftewel B1 gedeeld door 2, oftewel de helft van B1.
Duidelijk zat lijkt me.

SuSke

maximale breedte van een normale spoor 0 wagon volgens nem102: 94mm
een perronrad kan maximaal 6mm meer naar het center van het spoor komen.
minimale afstand tussen 2 sporen bij recht spoor volgens nem112: 89mm in de vrije baan, 103mm in stationsomgeving
spoorverwijding die moet gerespecteerd worden in bochten hangt volgens nem103 af van:
- asafstand van de wagons
- lengte van de wagons
- straal van de bocht
maar bedraagt voor spoor 0 maximaal 25mm (bij korste bochten en lange rijtuigen), bij de standaardbochten van +1500mm straal en bij korte wagons is de verwijding 6,5mm.
Dus toch even bekijken welke wagons je laat bollen en wat de gebruikte stralen zijn.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Herwig

   "maximale breedte van een normale spoor 0 wagon volgens nem102: 94mm"        ( Suske )           

   't wordt nog ONduidelijker...

   "Umgrenzung des lichten Raumes"    ( BL1 = max. 94mm = vrije ruimte  = structure gauge      Nem102     *  ) 
    is   niet   hetzelfde als     
   "Fahrzeugumgrenzung"                                ( max. 78 mm    Nem301 )

   *   vrije ruimte profiel = PVR = profiel van vrije ruimte