Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

3D-treinen tekenen: van 0 beginnen?

Gestart door stefanic, 27 april 2023, 21:23:01 PM

Floris

Als tinkercad je de resultaten geeft die je hebben wilt ist ook gewoon goed toch?

svvander

Ik ben er tevreden mee... maar mijn niveau en kunde ligt dan ook een pak lager dan het jouwe (en ik heb mij eigen verwachtingen daar dan ook afgestemd)
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Floris

nouja, mocht t je gaan dwarszitten dat je dingen wilt die niet gaan met tinkercad kun je altijd nog overschakelen... Maar zoiets zelf leren zonder iemand naast je met ervaring om je even vlot te trekken als je dreigt te stranden is volgens mij best pittig, ik had daar nooit t geduld voor en leerde steeds pas als ik zo kon aanhaken.

Verder hoef je een programma ook niet perse verder te leren dan t stukje dat je nodig hebt. Zo deed ik t vroeger al met autocad in 2D, t heeft 3000 knopjes en daarvan gebruikte ik er letterlijk 5. Zo teken je misschien niet snel en efficient, maar uiteindelijk kom je dr ook wel als je maar gewoon graag wilt.
Zit nu dan vanalles in 3D te rotzooien en gebruik daar meer dan 5 knopjes voor maar nog steeds gebruik ik maar een miniem stukje van t programma en doe alles op allerlei onhandige omslachtige manieren, maar t resultaat is er dus ach, t zal wel... Dat mn collega zit te kreunen als ie me bezig ziet is toch echt zijn probleem  :P

Thommy

Citaat van: rgp op 28 april 2023, 13:48:42 PMHallo,

Ik teken in inventor 3d (wat de voorloper van Fusion360).  Leercurve is, zoals Raf aangeeft iets moeilijker, maar de mogelijkheden zijn dan ook quasi oneindig.
Ben er wel ook 6 maanden voor naar de avondschool geweest (basiskennis) daarna het motto "al doende leert men".
Tekenen gaat, maar heb 1 probleem: bij omzetten naar stl-files blijken de objecten te verkleinen (10 of 100 keer) en vindt de oorzaak er niet van.

Roland


Voorloper? Zijn 2 groot verschillende dingen. Inventor is echt wel voor industriele toepassingen. Fusion is nog steeds een 3D speelgoedpakket.

Nu, ik teken voor het werk in creo parametric 8 nu (tot 2w terug op 4) en als je van dit naar inventor gaat, dan heb je een giga ander programma. Nuja, 3D en CAD muis heb ik dus ter beschikking (en geloof me, 3D muis is echt een must have)

Citaat van: Floris op 28 april 2023, 09:30:40 AMeen enkele stl 4 keer printen is duidelijk handiger, je zet dat ene onderdeel op supports (kan vaak automatisch, maar t resultaat daarvan is op zn best wisselend, dus in de praktijk doe ik t altijd met de hand en dat kan best een bult werk zijn) en daarna kopieer je t 4 keer inclusief supports. Hoe handig dat allemaal werkt hangt een beetje van je slicerprogramma af, maar volgens mij moet dat met al die programma's wel lukken. Vaak kun je een onderdeel ook spiegelen inclusief supports, dat scheelt nog meer werk.

Ik volg. Mijn slicer voor m'n printer (pla wel) geeft me die keuzes ook. Dupliceren/spiegelen/... met 2 aparte koppen.
Ik kopieer ook het model waar ik de supports onder zet of aanpas welke het programma gewoon zet.
Greetz

Thommy

eve

Dag Thommy,

Mooi dat je op zulke software mag en kan werken. Uw werkgever legt dan ook voor creo parametric 8 vanaf 2760 $ op tafel.
Inventor haal je in huis voor 2886 $ per jaar.

Om voor onze HOBBY een hulpstuk te ontwerpen zijn dat toch wel forse bedragen.

Fusion 360 mag u een speelgoed-programma lijken, maar als het je tot het gewenste resultaat leidt, is het meer dan OK.

Je haalt geen tien-tonner in huis om per maand 1 zakje cement te vervoeren.

Mvg, Erik.


Thommy

Citaat van: eve op 01 mei 2023, 22:27:49 PMDag Thommy,

Mooi dat je op zulke software mag en kan werken. Uw werkgever legt dan ook voor creo parametric 8 vanaf 2760 $ op tafel.
Inventor haal je in huis voor 2886 $ per jaar.

Om voor onze HOBBY een hulpstuk te ontwerpen zijn dat toch wel forse bedragen.

Fusion 360 mag u een speelgoed-programma lijken, maar als het je tot het gewenste resultaat leidt, is het meer dan OK.

Je haalt geen tien-tonner in huis om per maand 1 zakje cement te vervoeren.

Mvg, Erik.



Ik heb het vooral op de term voorloper. Fusion is gewoon een afgeleide versie met beperktere mogelijkheden (wat logisch is voor de lagere prijs)
Greetz

Thommy