3D printing - welke basisstof gebruiken

Gestart door Koen, 09 april 2023, 08:50:57 AM

Koen

Goedemorgen,

Vooreerst een Zalig Pasen voor iedereen.

Sinds kort ben ik bezig met 3D printing op het werk (vooral dan voor de modelbouw  ;D ).
Ik heb vorige week een file kunnen uploaden voor het printen van een franse seinbrug.
Voor zover ik kan zien, is het printresultaat niet zo bijzonder goed gelukt. Ik heb het eindresultaat niet kunnen zien aangezien ik vrijdagmorgen gestart ben met printen en het printen 24u duurt. Ik maak gebruik van de Ultimaker 3 maar ik merk toch dat de resultaten van deze printer niet te vergelijken zijn met deze van een harsprinter.
Nu even terugkomende ik de titel. Ik zou deze brug willen laten printen bij i.materialise maar daar heb je zoveel soorten plastics dat ik niet weet welke te kiezen. Op het werk heb ik getest met PLA. Is ABS een betere keuze of is dit te broos? Of welke plastics zouden jullie aanraden?
Graag had ik jullie advies hierover.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Thommy

Veel hangt af hoevel detail erin verwerkt zit. Een filament printer kan mooie resultaten geven, echter voor heel fijne dingen zoals modelbouw, is hars beter.
Echter hars is ook in meeste gevallen fragieler en moet nadien nog onder uv-licht om uit te harde
Greetz

Thommy

Gerolf

Ik begrijp dat de brug te groot is voor een harsprinter en dat het printen van een "bouwpakket" geen optie is.
Wat het beste filamentmateriaal voor een brug is, dat weet ik niet.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

rgp

Koen,

Eerst en vooral ik heb geen ervaring met 3d printen, maar ik sprokkel info bijeen en daar kan ik uit synthetiseren dat:
1. een harsprinter meer details geen, maar brosser is.  Daarenboven is de kans groot dat er kromtrekking optreedt en ook de brosheid toeneemt.
2. Een filamentprinter geeft een sterker product af met PLA.  Je kunt PLA vervangen door ABS of PLG?

Op Mobexpo gepraat met 3ducation; zeer interessant.

Roland

Koen

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik heb op Mobexpo ook met 3Deducation gepraat. Ik vrees dat 3D printing niet zo'n goed idee is. Naar wat ik hoor, is het te complex en te fragiel. In Frankrijk is er een klein-serie fabrikant (Rotomagus) die de seinbrug in messing op maat gaat maken.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Thommy

3D printen werkt perfect hoor.
Maar het is niet, zoals sommigen denken, drukken op knopje print zoals je een tekstbestand afdrukt.

Wat gebeurt er bij firma's als materialise/shapeways/... zij hebben nog een ander type printer ter beschikking, die voor particulieren nog geen optie is. Namelijk SLS-printers
Kunnen veel fijnere resultaten bekomen dan onze eigen 3D printer. (laten we op het werk ook doen bij materialise, er is een contract met die firma afgesloten met mijn afdeling innovatie voor prototype prints)

Messing is direct ander paar mouwen, duurder ook meestal.
Greetz

Thommy

loco

SlS-printen is inderdaad vormvast en oersterk. Nadeel is een grovere structuur van het oppervlak (zoals zacht schuurpapier) Nabewerking is zelden mogelijk of zeer moeilijk. Schilderen is wel mogelijk. Heb eenmaal een groot voorwerp in polyamide (nylonpoeder) laten printen. Perfect resultaat en relatief duur. Voor schaal 1:32 is het een mogelijke oplossing voor het afdrukken van grote voorwerpen.

Floris

alleen maar 3d-printen is misschien niet de handigste methode, wie weet wat je kunt bereiken met een lasercut basisconstructie aangekleed met resin-3d-printdetails?

Ludwigdc

3D printen is leuk en een prachtig nieuwe technologie. Maar daarvoor nog geen passend antwoord op al je bouw ideeën. Printen met pla kan je al redelijk gedetailleerd gaan ( zie mijn huizen en betonbrug). Met resin kan je al iets gedetailleerd printen maar met minder stevig resultaat. Ik maak bvb mijn Belgische seinen in geëtst messing. Ze 3D printen zou met pla nog net lukken, met resin beter, maar ze zouden totaal niet stevig genoeg zijn. In messing zijn ze echt fijn en mag je al eens tegen stoten. Hier wil ik mee zeggen dat we niet perse alles moeten willen 3D printen. Er zijn nog genoeg andere technieken die soms beter gepast zijn.
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

dani

#9
Citaat van: Ludwigdc op 24 april 2023, 13:51:51 PM3D printen is leuk en een prachtig nieuwe technologie. Maar daarvoor nog geen passend antwoord op al je bouw ideeën.

Kijk, hier kan ik me nu eens helemaal in vinden !
Het is niet omdat er een nieuwe technologie is, dat dee meteen zaligmakend en alleskunnend hoeft te zijn.
Waarom bestaan zoveel van de "oude ambachten" nog ?  OMdat ze vaak een uniek resultat produceren dat een machine misschien "anders" of perfecter  zou kunnen, maar gewoon omwille van de eigenheid.

3D printen is iets wat je  zelf moet beslissin wanneer je het gebruikt.
Ik meen mezelf bij de "early adopters" te mogen rekenen met mijn eerste  dinosaurus  K8200 van Velleman destijds en heb in de loop van de afgelopen jaren al flink wta kilootjes PLA (en ABS) er door gedraaid, maar voornmaelijk in "functionele" dingen, zoals behuizingen op maat voor project printjes, steuntjes op maat voor bvb wifi cameraatjes, kabelbevestigingen, en af en toe eens een stukje voor huis- tuin- en keuken gebruik.

Maar heus niet alles ...   Hoewel het vaak echt verleidelijk is vooral met de resin prints.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Thommy

helemaal akkoord. Voor een 1 of a kind grijp ik nog snel naar gewoon plasticard ed. Waarom daar tijd in steken om te tekenen en dan te printen als ik in minder tijd het zelf gemaakt heb.

nu, ook een K8200 gehad. Heeft serieus uren gedraaid, verbouwd geweest naar direct feeder, daarna dual extruder/... om dan toch te verkopen en een nieuwere 3D-printer te kopen.
Resin ga ik me mss nog aanschaffen, al dat ik meestal meer stevigheid nodig heb ipv de details
Greetz

Thommy