Zwitserse treinen op zonne-energie

Gestart door janieburton, 08 april 2023, 18:24:50 PM

janieburton

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/rijden-europese-treinen-binnenkort-allemaal-op-zonnestroom-deze-zwitserse-startup-denkt-alvast-van-wel/ar-AA19Befh?ocid=mailsignout&pc=U591&cvid=f5e65120c9ba46a1c48b900a80240b9b&ei=16

De vraag is of dat dit op grote schaal wel mogelijk is.

Ik dacht dat er zonnepanelen op overkapping van de HST lijn naar Nederland liggen om stroom te leveren aan die desbetreffende lijn of vergis ik me?
 

SuSke

Klopt Janie, op de overkapping voor de HSL naast het Peerdsbos liggen zonnepanelen. Hoeveel die opbrengen...geen idee, als ze al onderhouden worden.

En wat die Zwitser betreft. In Zwitserland ligt er mischien geen rommel tussen de rails, maar als je ziet hoe smerig dwarsliggers worden, zullen zijn zonnepanelen niet lang optimaal renderen tenzij ze elke week met een borstel en een sopje de boel komen kuisen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

janieburton

Misschien richt hij later ook een dochterfirma op om dan wekelijks de zonnepanelen met een speciale trein te reinigen, 2x kassa eerst om ze te leggen en een 2de maal om ze te reinigen  :D  :D  (Zwitser mogen niet onderschat worden als het op geld aankomt)
 

Metpetergaathetbeter

misschien kan men alle Zwitserse treinreizigers ajuinsoep laten drinken a ja gaat niet is te vervuilend  ;D

dani

en als de zon zich even verstopt dan hebben we Belgische vertragingen...  :-\
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Boemeltrein

Het is een privébedrijf die er patent heeft opgenomen en binnenkort zou men reeds een traject ermee uitrusten. En om die zonnepanelen netjes te houden worden de treinen die erover rijden uitgerust met ronddraaiende borstels voor en achteraan. Als de trein passeert word het stof en vuil weggeborsteld.
En nu nog de zon.