Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

EEN VIA LOCONET EN ARDUINO, DIY TERUGMELD MODULE , VOOR MARKLIN C RAIL.

Gestart door guy1846, 01 april 2023, 18:07:29 PM

guy1846

Beste forumleden.
Terugmelders in de modelspoorwereld, je kan er bijna niet meer omheen.
de opgave: een DIY bezetmelder-interface voor Marklin C Rail's , voor DCC centrales met Loconet en met een H bridge booster output.
dan denk ik bv aan Digikeijs DR5000 ,YaMoRC 7100 , Ecos2 , enz.
mijn verdienste in dit project is beperkt tot de interface, zijnde de melder, die zijn status doorgeeft aan een terugmelder.
Voor deze laatste heb ik gekozen voor een Arduino based / Loconet gegeven van Arcomora nml de Arloco.
voor Uitgebreide info , zie de site van Arcomora, voor vele modelspoorders geen onbekende.
Omdat binnen Marklin, DCC zijn plaats aan het vinden is en Arcomora enkel stroomdetectie aanbiedt ,deze massadetectie interface.
( Arcomora geeft wel een voorbeeld van mogelijke massadetectie aan, maar die verdient wat mij betreft geen aanbeveling.)
Het spreekt dan ook vanzelf dat railkontakt galvanisch gescheiden is van Arduino Uno en centrale via optocouplers.
De terugmeldmodule bestaat uit 3 printjes in piggyback gemonteerd.
1) de arduino uno (kloon versie) 2) het arloco printje+componenten (bestellen bij Arcomora) 3) het interface printje.
dat kan je bij mij bekomen tegen kostprijs,(geen handeltje) via een PB. en zonder de componenten. alle componenten zijn vlot verkrijgbaar.
ik laat de printen maken bij JLCPCB en bestel altijd 30 stuks, ik heb er nog wel enkele op overschot .ook de Gerber file is beschikbaar.
het project is af, uitvoerig getest, direct inzetbaar en werkt perfect.
met vriendelijke groeten
guy

enkele afbeeldingen.














guy1846

#1
Hierbij nog enkele afbeeldingen van dit project, alsook een opname in werking vanop mijn testbaan.
om het DIY character nog iets meer te benadrukken kan je ook het Arduino gedeelte vervangen door een pcb met de ATMEGA328 micr.controller,
daarbij heb je dan een ext. USB interface nodig (CH340) (+/- 3 euro bij arcomora)
verder zie je nog een afbeelding v/h Loconet gedeelte, daar zijn de kroonsteentjes vervangen door pin headers (zie afbeelding)
deze module heeft 15 input's en geen 16 zoals gewoonlijk. dit komt omwille van het input character van de ATMEGA.we hebben continu detectie
nodig. dat ene adres laten we gewoon vallen, er zijn er genoeg.
voor meer details, via een PB, of gewoon hier wat jammen.
mvg guy









Geert

Leuk hé zoiets ineen solderen, en daarna zien dat het werkt  :)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

guy1846

#3
En nog een voorstelling van massadetectie bij 3Rail en hoe de module verbinden met de 3 Rail baan. +
het schema v/h interface gedeelte, met vermelding van de onderdelen en hun artikel nrs bij "Conrad" en bij " vanallesenmeer.nl "
voor het arloco loconet gedeelte , zie de Arcomora site.





mvgr
guy

guy1846

Beste forumleden.
Het is al bijna 1 jaar geleden dat ik dit topic plaatste,
ik heb het een update gegeven met vooral verduidelijking met enkele afbeeldingen.
vele tests hebben ondertussen uitgewezen dat de modules uitstekend werken.
met vriendelijke groeten
guy