arduino's koppelen,

Gestart door bumper, 30 maart 2023, 19:03:56 PM

bumper

Hallo,

Is het mogelijk de uitgang van een arduino te verbinden met de ingang van een andere arduino mits gebruik te maken van een Pull-down weerstand.

Groeten.
Ludo.
 

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

perk

zeker mogelijk, ik hang er zo verschillende aan elkaar (zonder weerstand) door simpel gebruik van de seriele poorten.
Software serial, daar heb ik niet altijd goede resulaten mee gehad.   

Wat ben je zo van plan ?

bumper

Het is in feite eenvoudig. De twee arduino's werken autonoom een verschillend programma af. Om een kleine uitbreiding te realiseren zou ik gewoon aan arduino 1 moeten doorgeven wanneer een bepaalde uitgang van arduino 2 hoog is.

Groeten.
Ludo.
 

perk

Tja, als het gewoon 1 simpel signaal is kan je inderdaad gewoon een digitale pin OUT aan een andere IN verbinden zeker?
De arduino kan ingebouwde pull-up weerstanden activeren, dan heb je geen externe weerstand nodig.

https://docs.arduino.cc/tutorials/generic/digital-input-pullup

Als het hele series commando's zijn, dan is seriële communicatie wellicht de volgende optie.  I2C heb ik nooit gebruikt omdat in theorie de afstand daar beperkt is. Toch ook iets waar je een beetje rekening mee moet houden, hoe ver ze van elkaar staan.

Ik gebruik wel dezelfde voeding overal, met gemeenschappelijke grond.


raf

arduino pic rmd maakt niet uit eigenlijk is het allemaal zo een beetje het zelfdeals je in dezelfde familie blijft

ik gebruik dus de pic microprocessor
eerst ze werken allemaal op 4 Mhz (instelbaar)
nu IO pennen kun je koppelen en zelfs de pullup is niet nodig omdat de zender pic of een 0 of een 1 op de digitale uitgang zet
Maar met 0 of 1 ben je beperkt en hoe het moet ken ik alleen met een pic
je kunt dus meer met die ene poort
Ik zet er een pwm signaal op (voor de veiligheid leg ik de signalen  10  uit elkaar)
nu door verschillende puls breedtes aan te bieden kan ik dus meer door sturen dan alleen een 1 of een 0
ik heb op een bepaald ogenblik voor het station een 20 pic's aan 1 poort hangen
BV pic 1 reageert op puls 25 en puls 35 .
puls 25 is recht uit en puls 35 is afwijkend
al de rest van de processoren trekken zich niets aan van dit signaal of ze moeten in de programmatie deze wel hebben staan
zo kan ik dus wissel straten zetten door dit te combineren

hopelijk is het te begrijpen

gr raf



If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

#6
Zoals reeds gezegd kan dat prima.
Een externe pullup is niet nodig (elke pin heeft normaal een interne pullup :   pinMode(x,INPUT_PULLUP).
MAAR : je moet wel zorgen dat ze hun  massa van de voeding gemeenschappelijk hebben.  (zie bericht van Patrick)
Anders krijg je een "zwevende massa" en dan kunnen spanningspieken je ingang kapot maken.

Als je het helemaal "safe" wil doen, dan kan je een optocoupler tussen de 2 pinnen zetten.
De ene Arduino stuurt dan de optocoupler ingang aan en de andere leest de uitgang uit.
In dat geval moet zelfs de massa aansluitng NIET per sé gemeenschappelijk zijn en zij de signalen mooi gescheiden.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

bumper

Ok. Dank voor jullie reacties. Mijn oorspronkelijk idee was, zoals Dani schreef te werken met een optocoupler.
Maar dat is dus weer wat pruts en soldeerwerk. Daarom dacht ik gewoon rechtstreeks te werken. Maar ik was niet helemaal zeker. Dus nu wel.

Groeten.
Ludo.
 

Geert

Dat zwevende massa's en spanningspieken ingangen kunnen kapot maken is nieuw voor mij? kan zijn...

Ludo, ik heb heel veel elektronica materiaal thuis liggen dat ik bijna nooit meer gebruik, waaronder heel veel soorten optocouplers. Ik kan ze beter aan jou geven dan ze ooit te moeten weggooien om plaats te maken in mijn bakjes. (ik heb ooit al een 1000-tal diverse TTL IC weggegooid uit mijn pre-microcontroller tijdperk...)

Ik ging toch eens langs komen om iets terug te geven.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

bumper

Geert,

Altijd welkom dat weet je. Maar toch best vooraf afspreken want de komende weken zijn zeer goed ingevuld o.a. volgende week open natuurdag in het zevenbergenbos, met Pasen rondgaan bij de zieke mensen in ranst, daarna Rode Kruis pleisters verkopen enz.
Maar de koffie zal klaar staan.

Groeten.
Ludo.
 

dani

Citaat van: Geert op 31 maart 2023, 13:07:18 PMDat zwevende massa's en spanningspieken ingangen kunnen kapot maken is nieuw voor mij? kan zijn...
"equipotentiaal"  ish te sleutelwoord
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

Dani,
ik bedoelde op uw voorgestelde schakelschema:

Citaat Dani:
"MAAR : je moet wel zorgen dat ze hun  massa van de voeding gemeenschappelijk hebben.  (zie bericht van Patrick)
Anders krijg je een "zwevende massa" en dan kunnen spanningspieken je ingang kapot maken."


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen