Hoofdprint Intellibox Basic defect - Identificatie onderdelen

Gestart door Johan Poelmans, 28 maart 2023, 21:38:41 PM

Johan Poelmans

Hey allen,

Ik ben er een tijd geleden in geslaagd mijn intellibox Basic op te blazen, ik weet niet precies meer wat er is misgelopen, maar enkele essentiele van de voeding zijn opgeblazen:

Een L78M15CV, das een spanningsregelaar
Een SK54 diode, en de 4700uF condensator die er mee in serie staat. Das ook de V+ kant waar die spanningsregelaar aan hangt (de andere condensator zorgt voor een V-).

So far so good, maar tussen de 2 condensatoren zit nog een klein SMD component, met het opschrift W3F2, (of H3E2?? Het staat echt klein geschreven), met aan 1 zijde een streep (diode?). De streep staat ook aan de V+ kant, dus vermoed een zenerdiode om de spanning extra te stabiliseren.

Dus: er komt wisselspanning binnen, die wordt gelijkgericht met 1 SK54. Dit wordt afgevlakt door een 4700uF condensator. Dan staat het mysterieuze element parallel met deze condensator, en ten slotte de ingangszijde van de L78M15CV.

Is dat ongeidentificeerd component een zenerdiode van 15V? Kan die weggelaten worden?

(Ik weet dat ik het apparaat kan binnensturen, maar eigenlijk is zelf herstellen leuker... Tenslotte zal Uhlenbrock vermoed ik gewoon de hele print vervangen, das goedkoper dan daar aan liggen solderen. Dus, what gives...)

Foto: https://share.icloud.com/photos/048mZSbFrPyIOV1dEzHEfGyTw
 

guy1846

Beste Johan
wat een ravage, om zo iets te herstellen zou een schema nuttig zijn, maar dat heb je bij deze niet.
wat de onleesbare component betreft, ik vermoed dat het eerder een condensator is.
Weet dat de L78M15CV 0,5 A kan leveren. lijkt mij voor de voeding van de loconet T uitgang.
de verbrande componenten verwijderen, reinig de print, en kijk goed of er ook geen printbanen weggebrand zijn.
bij een print bestaande uit meerdere lagen kan dat een probleem zijn.
vr gr
guy