Defecte Marklin M-rail wissels fix

Gestart door dani, 28 maart 2023, 18:51:22 PM

dani

Ik had hier een aantal oude Märklin M-rail wissels waarvan de "wissellantaarntjes" heel stroef gingen, roestig waren of vast zaten.
Dan kan je die allemaal gaan vervangen, maar vind dat nog maar eens !  Of restaureren.

Voor mij was het niet zo belangrijk om de lantaarntjes te hebben  (de oude grote modellen zitten trouwens soms in de weg bij lange rijtuigen op schaal 1:87, bij 1:100 valt het mee) maar wel om de wissels te kunnen gebruiken in een bijna onzichtbaar deel van de baan waar M rails liggen.

Als je die lantaarntjes er af haalt, dan verwijder je dus ook het ringetje dat het bewegende pinnetje geleidt en dus zwabbert dat laatste soms alle kanten op in dat gat !

Dus ...   3D print to the rescue !

Ik heb wat gemeten en getekend en een afdekplaatje emaakt dat simpelweg met sekondenlijm op zijn plek kan geplaatst worden en dat een halfmaantje vormig gleufje maakt om het stangetje in te geleiden.  Resultaat :  wissels weer bruikbaar en kost bijna niks.


Eerste Foto is van het grote gapende gat dat je over houdt na verwijderen van het lantaarntje en de ring, en waar alles in slabakt en rond slingert.



Tweede foto is het plaatje (prototype op de FDM printer) op zijn plaats




Filmpje: het werkt
https://www.youtube.com/watch?v=c1kkQt_wd9g


En nu kan ik dezelfde plaatjes voor de resterende 8 wissels gaan printen in resin (hars)  en deze dan op de rest van de wissels monteren.   Ze kunnen zowel op linkse als op rechtse wissels.     SIMPLE solutions... 
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

.. en als toemaatje een foto van mijn test printje voor wissels.

** Je voert het 12 volt DC  (gelijkspanning) aan de ene kant.
** Op het printje zit een DC-DC pump die de spanning kan "opkrikken" tot max 30V / 2A
     (een beetje het tegenovergestelde van een Buck converter)
** Instellen rond 16 volt (of 18 mag ook nog voor de M wissels)
** Over de uitgang zitten 2 elko's van elk 2200 µF in parallel als buffer voor stroompieken
** een LED (geel) geeft aan of er spanning binnen komt
** een LED (rood ) geeft aan dat er spanning op de uitgang is
** een Voltmetertje geeft de uitgangsspanning aan (DC volt)

-->  uitgang 1 =  de gebufferde uitgangsspaning
-->  uitgang 2 =  middenaansluiting is de (+) van de uitgang,  L en R de geschakelde massa voor de wisselaandrijving, elk met 1 drukknop naar massa)



De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.