Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

project opdracht fiddleyard

Gestart door LouisVG, 27 maart 2023, 17:52:38 PM

LouisVG

Hey hey,

Voor mijn project opdracht ben ik aan het werken aan een fiddleyard, na wat tekenen en uitwerken heb ik al een heel concept ontwikkeld. Ik zit echter nog met een praktische vraag:

Voor de overbrenging van de stappenmotor naar een lineaire beweging wil ik werken met de combinatie van een tandlat en een tandwiel. Daar dat de de plaat heel exact moet kunnen geplaatst worden zit ik een beetje met het ding dat ik geen idee heb welke verhoudingen ik best pak: kleine/grote diameter, veel/weinig tanden,...

Alvast bedankt voor de tips!

Koen

Voor zover ik iets van overbrengingen ken, zou ik opteren voor een tandwiel met veel tanden. Hoe meer tanden, hoe fijner de overbrenging. Waarom werk je niet met tandriemen? Als ik zie hoe fijn de overbrenging bij een 3D printer is ...


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

LouisVG

Koen,

Ik heb over een riemoverbrenging getwijfeld, maar dit is moeilijk te inplenteren in het design, daarmee dat we voor de plaats besparende tandlat zijn gegaan. Bedankt voor jou input trouwens!

Mvg
Louis

Klaas Zondervan

Is het niet mogelijk om een schroefspindel te nemen in plaats van een tandlat?

dani

Citaat van: Klaas Zondervan op 27 maart 2023, 20:51:09 PMIs het niet mogelijk om een schroefspindel te nemen in plaats van een tandlat?
daar zat ik ook aan te denken .
En je gaat af hankelijk van het soort schroefspindel dat je neemt ook minder "backlash" hebben.

Als je toch opteert voor tandlat dan zou ik ook voor fijne(re) vertanding gaaan, ook weer omwille van de backlash  van dat soort overbrengingen.

(PS als je niet weet wat backlash is, dat is extra speling die je hebt op het in elkaar grijpen van de tanden bij omkeren van de draairichting)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.