Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Z digitaal?

Gestart door Davson, 27 maart 2023, 11:52:59 AM

Davson

Hallo iedereen,

Even geleden dat ik hier nog iets gepost heb,verkleining van schaal brengt echter geen vermeerdering van tijd blijkbaar ;) .

Heb eigenlijk een vraag/ bedenking en zou graag weten wat anderen er van denken...

Mijn baantje ligt nog los in de testfase om te kijken of de nodige rangeringen en ritten kunnen uitgevoerd worden.
Alles volgens een 'analoog' plan.dus met de nodige onderbrekingen etc.
Echter zie ik op andere fora en you tube bv dat digitaal ook bij Z aan een opmars bezig is,zelfs met sounddecoders,straf hoe ze het kunnen in zo een klein locje :D .

Nu vraag ik mij af of ik dan niet beter direct digitaal zou gaan,althans wat het rijden toch betreft.
Is mijn ecos 2 centrale van mijn ontmantelde HO baan hiervoor geschikt?

Er is echter nog weinig 'expertise'in digitaal op z schaal.
Welke decoders,centrales zijn goed en compatibel met elkaar...
Zijn decoders makkelijk te vinden?
Zijn er handelaars of handige harry's die deze ook inbouwen?
Zelf kan ik wel overweg met een soldeerbout maar ben zeker geen expert,ook niet in het programmeren van decoders...de basis lukt wel ;)

Ik zou zeggen,ik hoor het graag van mede zetties...

RobVille

Even een opmerking vooraf. De EcoS is niet gebonden aan schaal. Alle digitale componenten kun je gebruiken. Wissels, seinen, terugmeldingen kunnen aangestuurd worden. Op Internet vond ik een artikel. De auteur geeft aan dat er een groot aantal (sound)decoders voor spoor Z locomotieven beschikbaar zijn en dat de inbouw varieert van moeilijk tot zeer eenvoudig. Eenvoudig door het ruilen van de platines in de locomotief door een platine met geintegreerde sounddecoder. Je hebt ook ombouwsets. Dan zul je zelf aan de slag moeten met de soldeerbout of uitbesteden. En nee, ik ben een H0 en N railer ;)

Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Ronald

Ja, in N en ook Z is er inmiddels wel zoveel te koop dat je idd kant en klare printen hebt die je 1 op 1 om kunt wisselen. Nieuwere modellen zijn er vaak ook al op voorbereid wat heel veel scheelt.
Ken zelf de kleiner schaal-markten niet heel goed maar er zijn genoeg mensen die je daarbij kunnen helpen. Als je zelf minder handig bent moet je denk ik incalculeren dat je wat werk (betaald) uit moet besteden ;)

Davson

Ok,alvast bedankt voor de antwoorden.
Dus de ecos 2 is perfect bruikbaar voor z,heeeeel intressant  ;D.

Heeft er iemand adressen,sites waar men uitleg en decoders kan vinden?
Blijkbaar heeft velmo een groot aanbod,misschien nog andere?

mahtoska1

Ik rijd zelf ook met de Ecos en gedigitaliseerde Z lokomotieven. (het is wel een tijdje geleden door omstandigheden)  Je moet er wel op letten om de uitgangsspanning zo laag mogelijk in te stellen op de Ecos want het Z materiaal kan niet zo goed tegen hoge spanning. (Marklin spreekt maximum over 10V zuivere gelijkspanning). Ik heb enkel lokomotieven met 3 en 5 pool motoren digitaal rijden. De meeste met Velmo decoders. Ik heb 1 stoomlokomotief waar ik zelf een decoder in geplaatst heb jaren geleden. Met de nieuwe ankerloze motoren heb ik geen ervaring (Nieuwe Marklin motoren, AZL, MTL). Zelf heb ik geen lokomotieven van Rukohan en heb ik geen ervaring met digitalizeren van Rukohan lokomotieven.

Zmodell biedt ook kant en klare vervang decoders aan. Ik vind niet direct een website maar zeker aanwezig op Facebook ZModell facebook

Een schat aan informatie vind je ook op de website van  Z Friends International. Je kan er terecht in het Duits en in het Engels.

Er zijn wel enkele aanbieders van decoders die klein genoeg zijn om in te bouwen. Even kijken bij de verschillende leveranciers wat de afmetingen zijn.

mahtoska1


Davson

Ok,al bedankt voor de info.

Zelf heb ik ook geen rokuhan materiaal,enkel marklin z.
Ik denk ook allemaal 3 of 5 polige motoren.

Ik zal op de sites eens kijken en daar verder informeren.
Dacht inderdaad dat de spanning van de ecos aan de iets wat hogere kant is voor Z,deze is idd wel regelbaar.zelf rij jij ook al een tijd digitaal zonder problemen mahtoska?

Ik overweeg het toch serieus,daar ik mijn ecos van de ontmantelde HO baan nog heb.

mahtoska1

Het is al weer een tijdje geleden dat ik digitaal gereden heb met Z omdat ik met andere projecten bezig was.
Maar we hebben op beurzen gestaan waar de gedigitaliseerde locomotieven 2 dagen hun ding deden zonder problemen. Wat we wel ondervonden hebben, maar dit is subjectief, is dat de motoren sneller verslijten.

Het is de bedoeling dat ik in de toekomst terug de draad opneem met een nieuwe digitale Z baan. Maar wanneer dit zal zijn, weet ik nog niet.

Ronald

Motoren sneller slijten? Hoe dan? En waar uitte zich dat in? Daar ben ik wel benieuwd naar.

mahtoska1

Zoals ik al schreef, dit was een subjectief gevoel. We hadden de indruk dat we de motortjes meer dienden te vervangen dan bij analoog rijden. Geen idee of dit door het digitaal rijden komt.