Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

Schatten uit een garage.

Gestart door Rochevalien, 26 maart 2023, 13:10:45 PM

Rochevalien

Ik heb vorige week een wel heel uitzonderlijke aankoop kunnen doen .Het gaat om een collectie ZELFGEBOUWDE wagons en 2 locomotieven in schaal O . Alles  is dus zelfgebouwd/gesoldeerd in messing en dun blik . Het gaat allemaal om Belgisch materiaal . Helaas heeft de tand des tijds hier zwaar toegeslagen en is alles in een zeer treurige staat . Alles wat kon roesten ,is geroest en het messing en de aspotten zijn ook zwaar gecorodeerd .Ik ga er dan ook van uit dat dit alles minstens 40 jaar uit is . Ik heb dit op de kop kunnen tikken bij een Turkse familie in Anderlecht die onlangs hun huis verkocht hebben en nu nog bezig zijn met alles wat nog in de garage ligt op te ruimen en te verkopen . Ik vermoed dan ook dat dit lot treinen al jaren in die garage lag en gewoon achtergelaten is geweest door de bouwer . Naast het schaal O materieel was er nog een doos zelfgemaakte ho huizen bij en een doos Lima /Marklin /Fleischmann wagons en een hoop Lima sporen .Eigenaardig genoeg is dit alles fonkelnieuw ondanks dat het allemaal uit de late jaren zeventig komt .
Omdat ik nagenoeg NIETS  afweet over schaal O zit ik dus met een hoop vragen .Ook zijn er 2 wagons bij die ik niet goed kan plaatsen , de ertswagon en het groene bagage rijtuig zonder bogies . Maar eerst wat fotos....


Mijn absolute favoriet uit deze collectie: een fourgon ballon

De - voor mij -onbekende bagagewagon .Ik gok op een Nord-Belge.


Nog een mooie : een onafgewerkte conducteurswagon ,hier is geen blik meer gebruikten is er dus ook niets verroest .Ik vermoed dat dit 1 van de latere modellen is .

1 van de 5 ertswagons , de bogies zijn er ook bij maar die liggen apart.
Van deze wagons zou ik dus ook wat meer willen weten en ook wat fotos vinden .





Eigenaardig genoeg zijn er dus 5 van deze wagons maar bevinden die zich allemaal in een andere staat van afwerking , de ene heeft al wat meer detail dan de andere. De bogiezijkanten zijn allemaal vlakke messingplaat zonder detail .

Er zijn ook nog 4 gesloten goederenwagons ,type Gs en 1 open bak wagon . Ik heb die echter al onder handen genomen : badje in de wasbenzine , ontroesten en een laagje anti -roest primer . Fotos zijn daar dus nog niet van .

 
Nog een schoontje met slechts minimale schade : een losse bogie .


Ziezo ,voorlopig is dat wel genoeg tekst . Met de fotos van de loks komen we wel een volgende keer ;)

stefanic

Wat een knappe vondst! Mogelijk allemaal modellen op basis van plans van CAM?
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Rochevalien

Wel ik heb geen idee wie de bouwer was en wanneer die dat allemaal gebouwd heeft , maar  dat moet wel op basis van degelijke en mogelijk originele bouwplannen gemaakt  geweest zijn .

Floris

die ertswagens zijn leuk! Volgens mij heb ik wel foto's van vergelijkbaar spul, ff graven.

Floris

Volgens mij gaat t om deze wagens van Providence:
https://www.tassignon.be/trains/documentation/images/Isothermos_012.jpg
https://www.tassignon.be/trains/documentation/images/Isothermos_008.jpg

Er waren vergelijkbare wagens maar dan met met archbar-draaistellen in dienst bij Cockerill en Ougree-marihaye. De draaistellen van jouw wagens lijken me duidelijk de variant zoals in gebruik bij providence.
Hier een van cockerill:
https://www.tassignon.be/trains/documentation/images/Isothermos_011.jpg

Foto's hiervandaan: https://www.tassignon.be/trains/documentation/Catalogues.php

Rochevalien

Bedankt voor die foto's Floris , ik ben zo ver nog niet geraakt om eens in de treinenzolder van Tassignon te gaan kijken maar ze lijken er wel heel sterk op . Er zijn wat verschillen aan de ontlaadschuiven maar ik denk dat de originele bouwer misschien niet alle plannen en fotos te beschikking had .Ik denk ook dat hij iets te veel projecten had lopen (een mijzelf ook niet onbekend fenomeen  :D ) en er niet toe gekomen is om iets helemaal af te werken.

Floris

ja die bij t origineel "opgetilde" framebalk ter hoogte van de loskleppen bedoel je... Denk dat de bouwer t wel best vond, de framebalken doorzagen en omhoog halen in t midden maakt de wagen lastiger te bouwen.

Verder kan ik je van harte aanraden om zo af en toe eens een rondje over de treinenzolder te maken, er staat zo gruwelijk veel leuke info, alleen vind maar eens precies wat je zoekt...

Hier nog een foto van zo'n zelfde wagen, jaren later met wat extra verstevigingen en voorzieningen om in een loskooi gelost te worden. Oh en rollenlagers.
linkje in database
https://nmbs.adlibhosting.com/Details/collect/30619
foto zelf
https://nmbs.adlibhosting.com/Content/GetContent?command=getcontent&server=images&value=Z03068.jpg