Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

MSM 234

Gestart door doomslu, 21 maart 2023, 14:33:51 PM

doomslu

Wordt verwacht op 1 april (en het is geen vis).



Klik hier voor de nieuwsbrief
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Jurgen

En ik moet de vorige nog lezen...  :o
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Metpetergaathetbeter

#2
haal die hier net uit de brievenbus, eens snel doorbladerd en blijven steken bij het art. van/voor het ombouwen in N van dubbeldekkers.

Er werd hier aangehaald wat de verschillen zijn tss. de direct opvallende verschillen (groter cijfers) en de mindere zichtbare(bestemmingsborden ruit deuren). Op FB al een gereviseerd M6 rijrtuig gezien die ook die grotere cijfers droeg(of ze niet even groot waren durf ik niet te zeggen, het leek daarop) ....... De stuurstand M6 van de verbouwde wagens is alvast geslaagd!

Tal van ideeen om aan de slag te gaan. Alsook een verslag van Braives van onze grotere broer hier wat verder .....

Alweer een geslaagd nr hoewel ik mijn stokpaardje treinsamenstellingen moet missen, maar het is Luc meteen vergeven  ;D

svvander

Hier ook binnen... staat weer veel uitleg over hoe zaken te bouwen. I like it! 8)
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

bekie

In Braives circuler en Trechterwagens. Zijn deze zelfbouw, ombouw of welke firma heeft ze uitgebracht? Niet gevonden op spoor se zolder.
Met dank.
 

ACFI

Citaat van: bekie op 30 maart 2023, 06:03:06 AMIn Braives circuler en Trechterwagens. Zijn deze zelfbouw, ombouw of welke firma heeft ze uitgebracht? Niet gevonden op spoor se zolder.
Met dank.
In het artikel staat dat er geen model bestaat en dat het zelfbouw is,dacht ik.

Op de foto zou je zeggen dat het een variant is van de Fd tremelwagen van Goovermodels. Maar die is boven open.

ACFI

Jappy

Mooi nummer weer. Vooral leuk dat er twee soorten modelbanen in voorkomen: de wat serieuzere en realistische Braives, en het wat meer losse pols Mouburg.

Het artikel over de M6 en M7 in schaal N kan mij als N-spoorder zeker interesseren. Vind het persoonlijk alleen jammer dat er niet echt wordt ingegaan op de bouw van de stuurstandkop, dat had ik graag wat meer in detail gezien.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

doomslu

Citaat van: ACFI op 30 maart 2023, 07:36:42 AM
Citaat van: bekie op 30 maart 2023, 06:03:06 AMIn Braives circuler en Trechterwagens. Zijn deze zelfbouw, ombouw of welke firma heeft ze uitgebracht? Niet gevonden op spoor se zolder.
Met dank.
In het artikel staat dat er geen model bestaat en dat het zelfbouw is,dacht ik.

Op de foto zou je zeggen dat het een variant is van de Fd tremelwagen van Goovermodels. Maar die is boven open.

ACFI
De bouw van die wagens komt zeker nog aan bod in een volgend nummer.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Jappy op 30 maart 2023, 07:52:35 AMHet artikel over de M6 en M7 in schaal N kan mij als N-spoorder zeker interesseren. Vind het persoonlijk alleen jammer dat er niet echt wordt ingegaan op de bouw van de stuurstandkop, dat had ik graag wat meer in detail gezien.
wie weet, nu men weet dat er interesse is  ;)

MarcVD

Juist msm nr 234 bekeken.
Mij valt het op dat, zodra het iets of wat technisch wordt, men zeer op de oppervlakte blijft:
- 'Belgische dubbeldekrijtuigen in N':  deuren en logo's worden gerealiseerd in Inkscape, maar daar blijft het bij! Iets meer uitleg?
- 'Laseren voor dummies'( is dummies synoniem voor dommeriken?) vertelt één plaatje (3) dat er gelaserd wordt. Met welk tekenprogramma, welke lasercutter...? Dat er een beetje rook vrijkomt en je goed moet verluchten weet iedereen wel!
Misschien is uitgebreide technische uitleg niet voor iedereen weggelegd, maar dit is toch zeer beknopt! De titel dekt niet de lading.
Een link naar de msm website met uitleg en evt. tekeningen zou een mooie oplossing zijn.
Pluspunt: het artikel over de bouw en sturing van de draaischijf geeft uitgebreide info over techniek, software en zelfs een link!
 

Metpetergaathetbeter

in het verleden kwam de bouwer ook met uitleg......wellicht stof voor een artikel in komende nr's

doomslu

Citaat van: MarcVD op 30 maart 2023, 12:16:24 PMJuist msm nr 234 bekeken.
Mij valt het op dat, zodra het iets of wat technisch wordt, men zeer op de oppervlakte blijft:
- 'Belgische dubbeldekrijtuigen in N':  deuren en logo's worden gerealiseerd in Inkscape, maar daar blijft het bij! Iets meer uitleg?
- 'Laseren voor dummies'( is dummies synoniem voor dommeriken?) vertelt één plaatje (3) dat er gelaserd wordt. Met welk tekenprogramma, welke lasercutter...? Dat er een beetje rook vrijkomt en je goed moet verluchten weet iedereen wel!
Misschien is uitgebreide technische uitleg niet voor iedereen weggelegd, maar dit is toch zeer beknopt! De titel dekt niet de lading.
Een link naar de msm website met uitleg en evt. tekeningen zou een mooie oplossing zijn.
Pluspunt: het artikel over de bouw en sturing van de draaischijf geeft uitgebreide info over techniek, software en zelfs een link!
In MSM 211 en 225 werd in de reeks 'Laseren voor dummies' alle inleidende uitleg gegeven. Hier gaat het eigenlijk om een toepassing in de praktijk.
De term 'dummies' is genoegzaam bekend door de reeks boeken voor dummies, toch?  ;)

Wie in Inkscape geïnteresseerd is vindt de tutorials op het net. Veel modelspoorliefhebbers zouden wellicht afhaken als we daar veel over uitweiden.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

bekie

Citaat van: bekie op 30 maart 2023, 06:03:06 AMIn Braives circuler en Trechterwagens. Zijn deze zelfbouw, ombouw of welke firma heeft ze uitgebracht? Niet gevonden op spoor se zolder.
Met dank.
Blijkbaar heb ik de twee laatste pagina's van het artikelen overgeslegen. Ondertussen weten we nu ook dat er nog een artikel over deze trechterwagens op komst is. Leuk.
 

bekie

Jouef 81

In het artikel wordt gewag gemaakt van de mogelijkheid om een sleper te bevestigen. Inderdaad komt er een sleper voor op de handleiding. Nr. 20, blijkbaar een sleper en een bevestigingsstukje.

 

Michael

Eindelijk ook bezorgd in Swifterbant.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154