Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Bolle neus = kunst ?

Gestart door Herwig, 12 maart 2023, 21:57:35 PM


Klaas Zondervan

Ik vind het wel een aardig idee. Maar ik heb mijn twijfels bij het prijskaartje. Er is vast wel een constructiebedrijf te vinden dat het voor minder doet.

oebr

François Schuiten mag nog eens iets leuks maken,  is ook de kunstenaar achter de inrichting van Train World en de prachtige strip over de type 12. En vooral bekend van 'les cités obscures', nu nog wat ondergewaardeerd, maar later zou hij wel eens als een van de grootste Belgische kunstenaars ooit herinnerd kunnen worden. Dus laat 'm maar doen, 't zal zeker iets moois worden en achteraf ook een koopje blijken (is trouwens niet alleen de prijs van het kunstwerk maar van de inrichting van tunnel en plantsoen).

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

the_gold

Die lok hoort in train world..
Uiterlijk in ere hersteld! Binnenkant is leeg dus kunnen ze toch makkelijk inrichten als doorloop expositie rondom de reeks in hun nmbs tijdperk, de ombouw naar vlottende cabine,...

Steek er nog wat speakers in met opgenomen sound van de 5404 en je hebt het nostalgische gevoel er gratis bij.

Klaas Zondervan

Citaat van: oebr op 12 maart 2023, 22:18:17 PM
(is trouwens niet alleen de prijs van het kunstwerk maar van de inrichting van tunnel en plantsoen).
Waar zie je dat? In dat bericht wordt alleen het kunstwerk genoemd, niet de inrichting van de omgeving.

Floris

Citaat van: the_gold op 12 maart 2023, 22:32:57 PM
Die lok hoort in train world..
Uiterlijk in ere hersteld! Binnenkant is leeg dus kunnen ze toch makkelijk inrichten als doorloop expositie rondom de reeks in hun nmbs tijdperk, de ombouw naar vlottende cabine,...

Steek er nog wat speakers in met opgenomen sound van de 5404 en je hebt het nostalgische gevoel er gratis bij.
Mja, als je je dan druk wilt maken over wat er in trainworld moet komen, begin eens met dat halve dieselstel dat nog ergens buiten staat te rotten, dat is écht uniek, bolle neuzen zijn er toch nog wel n heel aantal volgens mij, als je ook wat over de grens kijkt... Dit kunstwerk lijkt me eigenlijk wel n leuk idee.

Tothebeach

Ik vind het eigenlijk wel mooi. Naast de twee verwijzingen, geeft het heel mooi beweging weer, een beetje het 'vliegend wiel' idee. Het stelt wat voor, je kunt er wat in zien. Dus qua ontwerp is hier al goed over nagedacht.
Aanzienlijk beter dan veel ontwerpen die ik de laatste tijd gezien heb in de musea van de moderne kunst.

Groet,
Michel

Jappy

Citaat van: Floris op 12 maart 2023, 22:48:06 PM
Mja, als je je dan druk wilt maken over wat er in trainworld moet komen, begin eens met dat halve dieselstel dat nog ergens buiten staat te rotten, dat is écht uniek, bolle neuzen zijn er toch nog wel n heel aantal volgens mij, als je ook wat over de grens kijkt... Dit kunstwerk lijkt me eigenlijk wel n leuk idee.

Dat stel is gelukkig al gered, en staat nu bij de CFV3V in Treignes waar het uiterlijk zal opgeknapt worden om in het museum aldaar geplaatst te worden.

Goh, het idee voor het kunstwerk an sich vind ik wel leuk, maar vind het jammer dat het zo'n unieke locomotief moet opofferen daarvoor. Konden ze niet een van de recent buiten dienst gestelde machines van de reeks 62 of 55 gebruiken in de plaats?
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Floris

een 62 of 55 past toch niet echt zo in dat ontwerp vind ik.
Maar wel fijn te horen dat dat treinstel in elk geval nog toekomst heeft. Zal vrij recent gebeurd zijn? ik zag er vrij veel urbexfoto's van paar jaar terug...

Alan On Track

Citaat van: Floris op 13 maart 2023, 09:56:58 AMMaar wel fijn te horen dat dat treinstel in elk geval nog toekomst heeft. Zal vrij recent gebeurd zijn? ik zag er vrij veel urbexfoto's van paar jaar terug...

Sinds 25 januari 2019 staat het stel in Mariembourg, Op hun facebook kan je foto's van het vervoer terugvinden Vraag me wel af wat er de afgelopen vier jaar nog mee gebeurd is dan.

Wat de bolle neus betreft, ik denk dat we op zich gelukkig kunnen zijn dat er iets mee gebeurt. Het kunstwerk behoudt de meest karakteristieke elementen (de bolle neus zelf), en laat deze overgaan in een elegante dynamische vorm. Het is op zich al speciaal dat de loc zo een tweede leven gaat krijgen, de kans is groot dat zonder dit kunstwerk deze locomotief verder vergeten zou wegrotten tot er uiteindelijk onvermijdelijk een sloopkraan passeert. 
Modelbouw is een kunst

Floris

Nouja kwam berichten tegen dat t stel voor t naar de cf3v ging op een slooplijst stond dus dan lijkt me dit t betere alternatief, ook als er de afgelopen jaren weinig of niks aan gebeurd is. Tis sowieso nogal een klus, en kun je dr eigenlijk fatsoenlijk aan werken of is t allemaal asbestellende en zo? Maar ja dit gaat nogal offtopic.

Herwig

#11
   
     Is dat nu één of zijn dat 2 loc-kasten ?   Boven-    +    ondersteboven onderaan ?     
     
     Is zeker geen vis want heeft een horizontale walvisstaart.
     Is het een zeemeerloc ?   Een mannetje of een vrouwtje ? 
     ( cfr. heersende geslachtsonzekerheid van stoere diesellocs )

     Toch een beetje geïnspireerd door dat gele NS-treinstel dat (waar?) ook uit de grond komt opduiken .


Jappy

Citaat van: Alan On Track op 13 maart 2023, 11:00:13 AMSinds 25 januari 2019 staat het stel in Mariembourg, Op hun facebook kan je foto's van het vervoer terugvinden Vraag me wel af wat er de afgelopen vier jaar nog mee gebeurd is dan.


Sterker nog, op volgende link van enkele dagen geleden kan je het stel de werkplaats zien ingaan voor de renovatie.

https://www.bouke.media/info/viroinval-ils-restaurent-et-conservent-notre-patrimoine-ferroviaire/8571
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn


vlummens

Hier het artikel van het Nieuwsblad 13/03/2023

Schrik niet als er straks een enorme walvis-locomotief opduikt uit kanaal in Brussel.



Tegen 2026 moet de sculptuur de Van Praet-rotonde sieren.

BRUSSEL -
Op de Van Praet-rotonde wordt een oude locomotief verwerkt in een grote sculptuur in walvisvorm. De sculptuur die Moby Train wordt gedoopt, zal tegen 2026 de rotonde sieren. Dat is het jaar waarin spoorwegmaatschappij NMBS haar honderdste verjaardag viert.

Amaury Michaux

Het Moby Train-beeld verwijst naar de bekende roman van schrijver Herman Melville. Het zeedier, een walvis, lijkt rechtstreeks uit het kanaal te komen. Om het monumentale werk te creëren, werkten de kunstenaar François Schuiten en de Franse beeldhouwer Pierre Matter samen. De walvis verwijst naar de nabijgelegen haven van Brussel, de trein naar het spoormuseum Train World.
"Brussel heeft nood aan artistieke sculpturen die de betekenis van de hoofdstad voor de wereld en het ommeland in de verf zetten", vertelt de Brusselse minister Sven Gatz (Open VLD). "De geplande Moby Train op de Van Praet-rotonde zal over enkele jaren uitgegroeid zijn tot een populair icoon voor Brusselaars, pendelaars en binnenlandse en buitenlandse toeristen."


Monumentale poorten

De buurt van de Van Praetbrug, een van de hoofdingangen tot onze hoofdstad, heeft momenteel geen evidente architecturale lijn. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wil deze toegangspoort een artistieke zichtbaarheid geven, zoals vroeger monumentale poorten de toegang tot de steden markeerden.



"De Van Praetbrug bevindt zich niet ver van de haven van Brussel, het Train World Museum en de eerste aangelegde spoorlijn in België", vertelt minister-president Rudi Vervoort (PS). "Het is een van de belangrijke en in het oog springende ingangen tot onze hoofdstad, voor bezoekers én inwoners. Het was dan ook een vanzelfsprekende keuze om deze prachtige toegangspoort tot ons gewest een sterke zichtbaarheid te geven."
De Brusselse regering zal de werken de komende vier jaar financieren voor 2 miljoen euro, wat overeenkomt met 80 procent van het totale bedrag. De rest wordt bijeengebracht via sponsoring en crowdfunding.






Jan Vlummens  (http://www.vlummens.net/)
- HO 2rail, analoog en digitaal met IB, NMBS & USA
- Live Steam 7"1/4 184mm
- Lid Lierse Modelspoorwegen en Stoomgroep Turnhout