Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Wisselen van digitale centrale en regelaar

Gestart door henry, 12 maart 2023, 11:30:36 AM

henry

Graag jullie advies.

Mijn centrale en regelaar zijn van roco (multimaus)
Ik ben hier niet zo tevreden over de verfijning van rijden, stoppen etc moet volgens mij beter kunnen.

Daarom zoek ik nu iets anders, welke keuze,s kan ik maken.
Ben niet gebonden aan merk wel tot bedrag van 200 euro circa.

Ronald

#1
Mhoah... Ofschoon de Multimaus niet mijn ding is blijft het een goed ding wat ook goed bedacht en uitgevoerd is.
Alternatief;

- Het nieuwe Lenz startsetje: https://www.lenz-elektronik.de/digital-plus/starter.php  99 euro, max 4 loks, 10 functies, 10 wissels, gegarandeerd 3A, max 4A. Ik vind hem persoonlijk heel scherp geprijsd en voor een klein baantje prima.
- Uhlenbrock Daisy; iets duurder, rond de 270 euro. Mooi design en beproeft cocept.
- Roco z21 , kun je rijden met tablet of telefoon (en evt je MM nog mee gebruiken).

Er zullen vast nog zelfbouw alternatieven zijn maar dit is zo even met wat ik ken :)

oebr

9 euro is inderdaad wel een heel scherpe prijs  ;)

ben zelf wel fan van Lenz, spartaans tov de fancy bedieningspanelen maar robuust en modulair.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Ronald

Aangepast  :) 99 euro. Idd robuust spul, no nonsense en eenvoudig in bediening. Extra 2e regelaar die erop kan kost 4 tienen. Scherp als je niet meer nodig hebt. Wil je later van het spul af krijg je de volle gegarandeerde aankoopprijs terug bij inruil naar een grotere set van Lenz :)

ronaldk

Citaat van: henry op 12 maart 2023, 11:30:36 AM
Mijn centrale en regelaar zijn van roco (multimaus)
Ik ben hier niet zo tevreden over de verfijning van rijden, stoppen etc moet volgens mij beter kunnen.

Wat is "verfijining van rijden" voor jou? Het is altijd een combinatie tussen lok / decoder. Of is het reageren van de regelaar? Zelf heb ik een LH100 van Lenz, een LH101 van lenz en diverse Multimausen. Ik rij eigenlijk altijd met de multimaus. Dat rijd voor mij goed. Kan zonder kijken bedienen. De LH100 met zijn knoppen is ook niet verkeerd. Alleen dan is het even weer wennen dat je je bepaalde knoppen moet hebben. Na een tijdje gaat dat ook blind. En sommige loks reageren beter dan anderen. Dus wat is voor jou "verfijning" van rijden?

henry

Bij mij kan het best in de regelknop zitten, wil je hem stoppen begint hij toch weer.

Vraag me af kan je de marklin gebruiken op een gelijkstroom baan.

dani

mijn testbaantje heeft een z21 die ik bedien met de tablet (zowel iPad als  Android tablet)  of smartphone  en ben daar vrij tevreden over.

Je kan daar zelfs nog je multimaus op aansluiten als handregelaar

PS:  het gaat wel over de  z21 (de witte)  niet de Z21 (de zwarte).  Die laatste is duurder en biedt uiteraard wat meer mogelijkheden.


Als je wat Duits verstaat zit je hier goed :  https://www.z21.eu/de/z21-system/die-varianten

/ieer in het Engels :   https://www.z21.eu/en/z21-system/the-models


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

Ik heb een 6 tal MM in gebruik en geen enkel probleem met langzaam rijden
De regel knop heeft in het midden een klikje je voelt dat hij dan op 0 staat
Als ik de loks op rangeer modus zet dan kan ik nog langzamer rijden
Maar hoe is je decoder in de lok geprogrammeerd .
Heb je de max snelheid aangepast ???

Het is niet alleen de centrale die je gebruikt maar meer de instellingen van de decoder die verantwoordelijk zijn voor het rijgedrag van de lok
Want als je lok niet goed is ingesteld en je koopt een nieuwe centrale en het blijkt dat het probleem niet weg is dan zit je daar met je nieuwe centrale

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

ronaldk

Citaat van: henry op 12 maart 2023, 20:45:17 PMBij mij kan het best in de regelknop zitten, wil je hem stoppen begint hij toch weer.

Ah... Op die manier. Voel je een tikje (nulpunt) als je hem naar het midden draait? Dat is normaal bij de multimaus.

Citaat van: henry op 12 maart 2023, 20:45:17 PMVraag me af kan je de marklin gebruiken op een gelijkstroom baan.

Dat is geen probleem. Voor een digitale centrale maakt het niets uit of het 2rail of 3rail is.

raf

Ik denk het wel
Als de decoder op een MM werkt is het een DCC decoder
En als marklin alleen maar mfx heeft of delta is het einde verhaal
Als er in de lok geen Multi protocol decoder zit
Blijft alsnog de vraag doet de MM het alleen bij die ene lok of doet hij het bij allemaal

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

ronaldk

Citaat van: raf op 13 maart 2023, 10:34:54 AMIk denk het wel Als de decoder op een MM werkt is het een DCC decoder. En als marklin alleen maar mfx heeft of delta is het einde verhaal  Als er in de lok geen Multi protocol decoder zit

De huidige Mobile Station II in de kleur Grijs of Zwart of van het merk Trix kan zowel DCC-protocol, Motorala-protocol of MFX-protocol aan. De Central Station 2/3/3+ kan ook DCC-protocol, Motorala-protocol of MFX-protocol op de baan zetten.


henry

Schijnt ook gebruiks vriendelijk te zijn, Trix 66955.
Prijs valt mij ook alle sinds mee, ga er van uit dat de hele boel dan compleet is.
Dus plug en play.

Ronald

Over de MM; er zijn muizen die problemen hebben met die middenstand... en dan is idd het fijne er af. Weet niet of dat gemakkelijk te verhelpen is.

Citaat van: ronaldk op 12 maart 2023, 19:23:55 PMIk rij eigenlijk altijd met de multimaus. Dat rijd voor mij goed. Kan zonder kijken bedienen. De LH100 met zijn knoppen is ook niet verkeerd. Alleen dan is het even weer wennen dat je je bepaalde knoppen moet hebben. Na een tijdje gaat dat ook blind.

Dat blind rijden heb ik met de LH100... ben daar zo mee vergroeid dat het allemaal vanzelf gaat :)

raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.