Brusselse Bouwsels II: Maleurenkaai/ Quai des Maleurs

Gestart door Alan On Track, 07 maart 2023, 12:10:32 PM

Alan On Track

Tijdje terug liet ik eens terloops vallen aan Floris dat ik binnenschepen ook wel fijne dingen vind. Dat was geen goed idee, want sindsdien is hij me aan het aanporren om zelf eens een spits te bouwen. Vooral door me af en toe geweldige foto's en ideeën te sturen.

Afgelopen weekend kwam ik in Luxemburg toevallig een Artitec-bouwpakket van een spits tegen voor een leuke prijs, en ik besloot dan maar toe te geven aan de manipulatie.
Gisteren was een verlofdag en ik had even geen zin in treinen of gebouwen, ideaal dus om me meteen aan het schip te wagen.

20230306_093925 by Alan Jockmans, on Flickr

De kit is gegoten uit resin met geëtste onderdelen. Het vraagt vooraf wel wat schuur en vijlwerk om ervoor te zorgen dat alle onderdelen passen. Hoewel het model niet heel complex is, en de ligging van de meeste onderdelen vrij voor de hand ligt, had de handleiding wel iets duidelijker mogen zijn. Ik negeer handleidingen meestal, maar van sommige kleine onderdeeltjes was het toch even zoeken naar hun exacte functie en ligging...

Ik heb de losse onderdelen alvast eens in elkaar gepast. Het stuurhuisje is leuk, maar op basis van foto's lijkt het er wel op dat dit minder courant is voor de Belgische binnenwateren. Ik heb dus besloten om dit zelf opnieuw te bouwen uit styreen, en dan verder te detailleren.

20230306_104505 by Alan Jockmans, on Flickr

De vorm is relatief complex, ik heb dus gewerkt met ribben zodat alles goed stevig blijft vastzitten.

20230306_112151 by Alan Jockmans, on Flickr

In plaats van ronde patrijspoortjes werk ik ook met rechthoekige afgeronde ramen. Voor dit deel waren de foto's op een veilingsite waarop een Spits geveild werd onmisbaar.

20230306_122624 by Alan Jockmans, on Flickr

Ook de stuurcabine heeft wat extra detail gekregen, met behulp van wat geëtste onderdeeltjes die ik nog had liggen. Ook hier heb ik me laten inspireren door een goede foto op de veilingsite.

20230306_132049 by Alan Jockmans, on Flickr

De rest heb ik aangevuld met onderdelen uit de kit, alsook een paar eigen details.

20230306_163827 by Alan Jockmans, on Flickr

20230306_163836 by Alan Jockmans, on Flickr

20230306_163922 by Alan Jockmans, on Flickr

Intussen heb ik alles in zwarte primer gespoten. Het stuurhuisje is nog los, zodat ik dit later nog gemakkelijk kan verven.

20230306_175059 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik ben voor alles nog wat aan het opzoeken welke kleuren ik zal gebruiken, de komende dagen heb ik ook geen tijd om voort te werken. De rest is dus voor een volgende keer. 

Deze boot zal ooit wel eens de weg naar een baan vinden, voorlopig heb ik het vooral bedoeld als decoratief stuk in mijn interieur (het moet niet altijd een zeilboot of de Titanic zijn). Ik vind het vooral een leuk model.


Modelbouw is een kunst

erwin9

Alan, ik weet toevallig wel een leuk baantje waarop deze mooie spits niet zou misstaan  ;) :) :) :)
Ik denk wel dat je een vermoeden hebt waar?    ;D
Groetjes,
Erwin
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

raf

GRAS voor je navigatie verlichting
Groen Rechts Aan Stuurboord
De borden waren of mat zwart of gekleurd hangt een beetje van het tijd perk af
Een toplicht is een must alsook een heck licht ;beide wit

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

RUNE

Alan, hier het voorbeeld hoe de navigatielichten horen op een dergelijk schip.  (mijn model is klaar om in te bouwen, haven is nog niet voldoende gebaggerd  :))
IMG_20230307_152548 (002) by rudi nelissen, on Flickr

IMG_20230307_152628 (002) by rudi nelissen, on Flickr

Metpetergaathetbeter

misschien ook leuk om er een woonboot van te maken ?

Alan On Track

Bedankt voor de tips :)

Ik heb afgelopen weekend de boot al eens beginnen in de verf zetten.

20230328_170643_2 by Alan Jockmans, on Flickr

20230328_165557_2 by Alan Jockmans, on Flickr

20230328_170706_2 by Alan Jockmans, on Flickr

Het schip ziet er erg leuk uit zo. Ik ga nog een naambordje maken, ik geloof dat ik het 'Breughel' ga dopen. Ik zoek nog een heel kleine fles champagne hiervoor.

Er moet nog beglazing komen in de stuurhut, en her en der moet nog wat verf worden bijgewerkt. Dat is iets voor een andere keer.
Modelbouw is een kunst

Metpetergaathetbeter

WAAAAUUUW jij blijft verbazen, prachtig meteen goed bevonden om in massaproduktie genomen te worden !  ;)

sdz1976

Zeer knap jongeman, en wat een bouwsnelheid  8)  8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

raf

dat is een mooie boot geworden
minpuntje waar jij zelf niet aan kunt doen is dat de lasnaden nogal dik op de platen liggen
achterlicht niet vergeten en toplicht
anders hier klik doen
https://www.onlinezeilschool.nl/optische-tekens/

ik heb een perfecte haven waar hij mooi in zou passen hahaha
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

erik de noorman

Achterlicht en toplicht moet niet overdag bij helder weer. Enkel bij slecht zicht en bij het vallen van de avond dacht ik.

Erik.

raf

Het is niet verplicht om navigatieverlichting op de boot te hebben. Dit is alleen wanneer je overdag met goed zicht kunt varen. Wanneer het zicht veranderd dus slechter wordt vanwege mist, regen en/of andere weersomstandigheden dan is het wel verplicht om de navigatieverlichting aan te hebben.
En dan moet je wel volledige verlichting voeren .
Dus als je navigatie verlichting hebt moet ze volledig zijn .
Maar het blijft een moeilijke materie want ik ben aan een sleper bezig dis ook als duwboot kan gebruikt worden
Deze heeft dus alles dubbel maar tegenover gesteld




If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Herwig


Alan On Track

Citaat van: Alan On Track op 07 maart 2023, 12:10:32 PMDeze boot zal ooit wel eens de weg naar een baan vinden, voorlopig heb ik het vooral bedoeld als decoratief stuk in mijn interieur (het moet niet altijd een zeilboot of de Titanic zijn). Ik vind het vooral een leuk model.

Nou kijk het is dus al zover...

Dit weekend lang weekend en de eerste keer in lang dat ik nog eens ongestoord even kon doorbouwen (afgezien van een korte omweg langs Luik met Rik, Koen en Floris). De daken moesten op Sehr Am Uzant (daar had ik geen zin in), en op Zwanzebeek zijn er verschillende dingen die te doen staan, dus heb ik mijn tijd nuttig besteed door eens iets helemaal anders te doen...

Het met een leuke laadbrug. Zo'n structuur past wel bij de spits, niet? De oorsprong was deze foto van twee zulke bruggen in Molenbeek (ze staan er nog altijd trouwens, maar zijn intussen uiterlijk aangepast) 

5@@@config@@@layers@@@id@@@500@@@features@@@id@@@POSTCARDS.27144@@@attachments@@@POSTCARDS.27144.2017-11-03-01-59-20.276 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik had op de clubstand op MTD expo wat vage kitjes gekocht omwille van de interessante onderdeeltjes die er aan zaten (een vakwegbrug, een tankinstallatie voor diesellocs, een halve kit van een kolenkraan enz...) en na even staren meende ik dat ik hiermee wel eens zo een brug in elkaar ging kunnen steken. De kitjes gingen aan stukken en werden met behulp van Zap-a-gap geforceerd tot iets wat er goed uit zag. Dit heb ik aangevuld met styreen profieltjes. Een spuitbus met kicker zorgde ervoor dat alles vlot ging omdat ik niet moest inzitten met iets triviaals als droogtijd. De geur is wel vreselijk, dus het was werken met een masker op en alle ramen open. Met de temperaturen van de laatste dagen lukt dat gelukkig terug.

Het resultaat was beter dan ik verwachtte.

20230427_213411 by Alan Jockmans, on Flickr

Wat ik zo leuk vind aan dit soort laadbruggen is dat ze deels uit een gebouw komen. Die connectie tussen architectuur en infrastructuur spreekt me wel aan. Het leek me dan ook leuk om een pakhuis te bouwen voor achter deze constructie. Ik heb me laten inspireren door vage industrie die te vinden is langsheen het kanaal in Brussel. Kleinere ondernemingen, fabriekspanden en loodsen, her en der onderbroken door een schutting, poort of verdwaald woonhuis. 

20230429_001157 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik wilde echter vermijden dat alles té industrieel zou gaan worden, en heb voor het evenwicht ook een meer burgerlijk gebouw toegevoegd, een Café, dat de naam 'De Kaaiman' krijgt. Voor de toch wel bijzondere structuur van dit gebouw heb ik me laten inspireren door een pand aan het station van Chatelet. Typisch voor die Belgische drang om elk stom driehoekig perceel toch ten volle te proberen benutten.

20230409_120426 by Alan Jockmans, on Flickr

20230429_141907 by Alan Jockmans, on Flickr

Op dit punt werd het toch eens tijd om te kijken wat ik hier nu mee effectief mee wil doen. Ik heb enerzijds al een groot Brussels Bouwsel (Zwanzebeek) dat ik toch ooit wel eens wil gaan afwerken en het voelt soms wat stom dat ik me continu laat afleiden door dit soort bevliegingen. Anderzijds is het gewoon leuk om verschillende dingetjes gaande te hebben zodat ik wat kan afwisselen wanneer ik in het ander geen zin heb. Zo is Doublenghien uiteindelijk ook ontstaan.

Niettemin mag dit geen te groot project worden, zodat ik me hier ook niet te veel in verlies ten opzichte van Zwanzebeek. Het thema wordt iets maritiem, uiteraard, zodat de kraan en de Spits erin verwerkt kunnen worden. Ook de grootte hou ik liever beperkt. Maximum één module met een beetje spoorplezier, een paar huisjes en groen. Niks revolutionairs dus, maar een leuk baantje/diorama waarmee ik me tussendoor kan vermaken, en die zonder veel morren in een gemiddelde auto past.

Het plan is voorlopig dus een eenvoudig klein rangreerbaantje, gesitueerd ergens in het Noorden van Brussel aan de haven: de 'Maleurenkaai'. Het sporenplan bestaat uit een simpele rangeerpuzzel, aangezien rangeren op Zwanzebeek eerder beperkt is. Of dit stukje  nog tot de havenaansluiting behoort, of tot het net van de Chemin de Fer Industriel hou ik in het midden, het plan is om hier met zowel CFI als NMBS materieel op rijden.

20230429_180311 by Alan Jockmans, on Flickr

De foto is slechts een illustratie. Het exacte plan of de oppervlakte van de baan leg ik nu nog niet vast. Net zomin als op een timing. Dit moet nog wat rijpen, ik ben van plan om de verdere stappen (sporenbouw, ballast, groen enz) een beetje simultaan met Zwanzebeek te doen. Zo kan ik mijn tijd optimaal benutten.

Intussen is het vooral nog wat plezier beleven geblazen met de gebouwen. Het is leuk eens wat meer industrieel te doen, in vergelijking met Zwanzebeek of Doublenghien. Intussen ben ik al aan het schilderen van de gebouwen beland, wat reeds goed aan het lukken is. De compositie bevalt me wel, en meer gebouwen dan dit heb ik ook niet gepland voor dit projectje.   

20230501_183005 by Alan Jockmans, on Flickr

20230501_183048~2 by Alan Jockmans, on Flickr

20230501_183031~2 by Alan Jockmans, on Flickr

20230501_183119~2 by Alan Jockmans, on Flickr

20230501_183058~2 by Alan Jockmans, on Flickr

Updates volgen nog wel eens  ;)
Modelbouw is een kunst

marimon

Eén woord:  GEWELDIG SUBLIEM (allée twee woorden)
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

SuSke

De enscenering in je dakgoot is subliem. Die draagt al bij aan het troosteloze industrieel karakter.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.