Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Voor kenners van Belgische locs en kennis van de Franse taal

Gestart door Koen, 02 maart 2023, 08:15:58 AM

Koen

Goedemorgen,

Wekelijks heb ik een gesprek met een aantal Franse vrienden. Tijdens de laatste sessie kwamen een aantal vragen naar boven waar ik als leek geen antwoord kon op geven.
Mogelijk kan iemand van jullie mij hierin helpen:

- HLD51 (51-reeks): voor wat staan de letters H, L en D?
- Bij meerspanningslocs worden volgende Franse termen gebruikt:
  - mono-courant
  - Bi-courant
  - maar wat gebruikt men voor locs die drie spanningen aankan? Tri-courant? Eerlijk gezegd nog niet gehoord.
  - idem voor locs die 4 spanningen aankan. Quadri-courant?

Ik weet het, courant is eigenlijk stroom en niet spanning maar toch worden deze termen gebruikt.

Kent iemand een antwoord op deze vragen?

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

ACFI

Het is wel "maar" wikipedia, maar hier vindt je al meer: https://fr.wikipedia.org/wiki/Locomotive_%C3%A9lectrique

Une locomotive électrique peut être en monocourant (monotension ou alimentée par un seul type de tension, soit alternative, soit continu) ou bien en polycourant (polytension, c'est-à-dire apte à utiliser plusieurs types de tension abusivement désigné le plus souvent par bi- ou tricourant). On peut dire « Bi-courant », pour des machines qui peuvent utiliser la tension alternative (et consommant du courant alternatif) et la tension continu (et consommant du courant continu). Les termes « Quadricourant » et « tricourant », n'ayant aucune existence physique devraient être remplacés par les termes Quadritension ou Tritension pour les différents types d'alimentation alternative accessible par une locomotive12.


Een CC40100/HLE 18 is dan "quadritension " volgens de linguisten.

ACFI

Koen

Dag Steven,

Bedankt voor de info. Ik kijk altijd met enig argwaan naar Wikipedia omdat iedereen om het even wat kan schrijven. Desondanks vermoed ik wel dat dit juist kan zijn.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

ACFI

Dag Koen,

ik ben van het zelfde idee.

Er staat ook een verwijzing naar een boek over CC40100 en de TGV stellen als bron. Misschien heb jij of een van je copains het boek.

ACFI.

rgp

Koen,

H = tractievoertuig
L = locomotief
D = diesel
E = electrisch
Dus stoomlocs = HL
Diesels= HLD
Electrisch= HLE

Men spreekt wel degelijk van mono, bi, tri en qudri courant wat fout is, want het zou tension moeten zijn.

Roland

erwin9

Roland,

Voor de stoomlocomotieven is er dan geen V bij?  Vapeur, HLV ?

De LD, LE wist ik wat het betekende, de H echter niet!  Weer wat bijgeleerd :)

Groetjes,
Erwin
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

Koen

Nooit te oud om te leren

Koen

Citaat van: ACFI op 02 maart 2023, 09:01:08 AM
Dag Koen,

ik ben van het zelfde idee.

Er staat ook een verwijzing naar een boek over CC40100 en de TGV stellen als bron. Misschien heb jij of een van je copains het boek.

ACFI.

Ik heb inderdaad een aantal boeken over de TGV en ook deze van de CC40100. Ik ga dit eens controleren.
Bedankt voor de tip.

Groetjes,
Koenb
Nooit te oud om te leren

Herwig

#8
    HL   =  loc   , maar waarvandaan de H komt, is dat ondertussen al definitief wetenschappelijk uitgevist ?

    Sommige theorieën refereren naar  "H P"   zijnde  "Horse Power"  van de eerste Britse locomotieven  .  ( ? )
    Stephenson en zo, dus ...
    Of, minder poetisch:     'zomaar'  'n beschikbare letter uit het toenmalig telegrafisch ABC      zonder enige taalkundige (Frans) bijbedoeling         ( ? )

T13 rules

HL komt uit het Engels Hauling Locomotive ofwel zeer vrij vertaald trekkend locomotief of krachtvoertuig.
De derde letters zijn inderdaad E: elektrische, D diesel-, V stoom-( of vapeur), en R rangeerloks.
Het is een mengelmoes van verschillende talen die door de jaren heen werd gebruikt om de verschillende aanduidingen te maken.
Rijtuigen bvb worden aangeduid als HV, "Hauled Vehicle" of vrij vertaald getrokken voertuig.
Dat is de herkomst van deze letterafkortingen.
Steeds tot jullie dienst...
 

Herwig

#10
      Is dit de ultieme, geverifiëerde geschiedkundige verklaring voor de letters HL  ?      ;)
     
      In de    Lijst van de EtatBelge/Staatsspoorwegen Telegrafische afkortingen A°1922    staat o.a.:    HLR:     Reserve-  ipv   Rangeerloc        ::)         
      HL staat  voor Locomotief zonder meer   (vanzelfsprekend geen verdere verklaring voor deze letters op zich)
      HLV, HLD, HLE  ontbreken logischerwijze, er was toen maar één soort loc, HL.

Bundesbahnfreak

Hoi,
Voor de H heb ik geen verklaring maar tractievoertuig is het zeker niet, bij een rijtuig spreekt men van HV en een goederenwagen is HG. Grtn Rudy

mark7758

De H is meer iets van het spoor denk ik.
HKM = Goederentrein
HKV = Reizigerstrein
HLD = Dieselloc
HLE = Eloc.

Dus ja het is iets spoors. Maar wie het goede weet wat Puur de H betekent in de afkorting. Leuke vraag. 8)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Herwig

#13
   
   HL = loc           HK = trein               H = heure/uur
   Waarbij  HKV = voyageurs      HKM = marchandises    ( Telegrafische afkortingen Etat A°1922    zie hierboven )   
 
   HG =   "Beladen of te ontladen wagen" 
   HF  =   "Gesloten wagen"    (wagon fermé)
   HLV, HLD, HLE bestonden niet in 1922.  Alles was stoom    .....   Tot elektrische tractie in jaren 1930   (?)       
   HLR was reserveloc. (zie hierboven)

   >  Naast elkaar te leggen:   de huidige NMBS-lettercodes  tegenover  de antieke Etat A°1922   !   

Bundesbahnfreak

Zit inderdaad een logica in, vooral met de Engelse link en de link naar de telegrafische code.  Misschien ook de verklaring waarom de stellen de codes MR of MS en AM in het Frans en de motorwagens MW of AR hebben