Beginnertje???

Gestart door n/a, 29 november 2006, 13:40:01 PM

n/a

Ok, hier ben ik op de juiste plaats. Heb al veel gesnuffeld, veel gezien, veel gekwijld, maar ik heb er genoeg van. Het is tijd om er zelf aan te beginnen! Ik zou dus willen beginnen met een probleemstelling. Dit is wat ik heb of waar ik graag mee zou beginnen.

Ik zou graag klein beginnen wat waarschijnelijk aangeraden is voor een beginner. ( iets van een 3 meter op 2) Om te beginnen heb ik gezien dat de meesten een plan uitschrijven, bij deze heb ik dit ook gedaan met het programma drail. Nu komt het erop aan om de juiste rails te kiezen... Ik kies voor de roco geoLINE. Nu, wat ik wou vragen, is er iets wat ik moet weten bij het kopen van die rails? Het is dus blijkbaar echt niet gelijk welke treinen je erop laat rijden, etc...



Hopelijk krijg ik hier nu zo een slag van een antwoord op :o);)

nog een klein bijkomend vraagje... wat word er bedoeld met 2 rails naast elkaar of 3? Is er hier dan zo een verschil in? ik heb dus mijn plaat... hoe verder? tijd, geld, etc heb ik :D



met vriendelijke groeten


ps: hallo iedereen.

Gerolf

GeoLine is volgens het tweerailsysteem. Dat wil zeggen dat je er geen Marklin op kan laten rijden, maar zowat al de rest wel.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

citaat:
Geplaatst door Mickey

Dus ik kan geen Marklin erop laten rijden... Maar kan dit dan wel als ik andere rails ernaast leg (ander traject)? Of is dit niet passend?

ps: wat word er nu eigenlijk bedoeld met een tweerailsysteem?

dit heb ik kunnen vinden als uitleg maar....

citaat:
Bij het tweerailsysteem wordt de stroom via de ene railstaaf naar de motor gevoerd en weer teruggevoerd via de andere.





en voor drierailssysteem:

citaat:
Bij het drierailsysteem, zoals bij Marklin, wordt de stroom aangevoerd via een middenrail en weer afgevoerd via de beide buitenste spoorstaven. Een Marklin-rail beschikt dus eigenlijk over drie spoorstaven. In de veertiger en vijftiger jaren bestond de rail uit twee buitenste spoorstaven en een doorlopende middenrail. Dit doet natuurlijk niet erg natuurgetrouw aan en daarom is Marklin in latere jaren ertoe overgegaan om de middenrail uit puntcontacten te fabriceren zodat deze minder zichtbaar en dus minder storend is. De 'middenrail' is niet helemaal volgens de werkelijkheid en dit is dan een van de weinige nadelen van het drierailsysteem. Voordelen zijn dat alle wielen kontakt maken met de rails en daardoor een grote bedrijfszekerheid gegarandeerd wordt en dat alle railfiguren gemaakt kunnen worden zonder ingewikkelde elektrische schakelingen.


Jurgen

Je hebt blijkbaar toch al wat opzoekingswerk gedaan. Hetgeen je gevonden hebt klopt volledig.
M?rklin is de enige fabrikant van 3-rail rails. Je kan hier alleen locs op plaatsen met een middensleper onderaan de loc. Deze locs kunnen dan niet op een 2-rail baan rijden. Met het 3-railsysteem kan je heel makkelijk, zonder bijkomende kennis van electronica, een keerlus maken.
Alle andere rails zijn voor het 2-rail systeem. Hierop kunnen geen locs rijden met een sleper onderaan. De bekendste voorbeelden zijn Roco, Fleishmann en Lima. Het nadeel van dit systeem is dat je niet zomaar een keerlus kan aanleggen. Hiervoor moet je een extra stukje electronica tussenvoegen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

n/a

en nu een hele stomme vraag.[:I] Wat word er bedoeld met een keerlus in modelbouw. Het is niet erg als er elektronica bij te pas komt. Heb hierin mijn beroep.

D_Loc

citaat:
Geplaatst door Mickey

en nu een hele stomme vraag.[:I] Wat word er bedoeld met een keerlus in modelbouw. Het is niet erg als er elektronica bij te pas komt. Heb hierin mijn beroep.


Op o.a. de site van Funkyrail wordt uitgelegd wat het keerlus probleem is en hoe je dit kan oplossen.
http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus.htm
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

n/a

Hier vlug even plaatsen wat ik heb gevonden door middel van jullie hulp. Kan handig zijn voor personen die na mij komen met deze vraag :


citaat:
de Ultieme Keerlusmodule . . . .

Wat is een keerlus?..
als een trein moet keren kun
je dat doen door middel van een enkele wissel en een lus
zoals in het plaatje, het probleem is alleen dat de
polariteit van de beide rails ook omgedraaid wordt!
Dit heet dan ook het klassieke keerlus probleem maar
zo'n keerlus situatie kan ook heel erg verstopt zitten in een wat ingewikkelder baanplan, dit moet altijd zeer grondig worden nagekeken. Dit doe je het beste door met een rode pen een van de rails te volgen op een print.
Zoals je misschien al in mijn Baan Ontwerp hebt gezien zitten er in mijn plan drie keerlus situaties, twee rechts onderaan en een in het schaduwstation (in oranje aangegeven).


timbo

ik heb sinds kort heb ik het idee om een  TREINPLAAT (zo noemen mijn vader en ik het) te maken.. maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen.
ik heb al wel de rails neer gelegd maar wat moet ik nu???

ik heb al honderden ideetjes maar ik weet neit hoe en wat ....

ik hoop dat jullie mij een paar starter tips kunnen geven

alvast bedankt. tim

ysbeer

Tja dat hangt er van af.
Als je echt een modelbaan wilt maken zul je dus de werkelijkheid in het klein moeten nabootsen.
Je zou dan kunnen beginnen met een kleinstation te bouwen.
Er zijn goede en niet zulke duren boekjes in de handel die veel op dit gebiedt uit leggen.
Veel van dit werk is duits (de taal) als je je daar in een beetje kan redden,zou ik beginnen met het kopen van een boek.
Kijk eens bij MIBA (google maar even)die hebben ee schat aan boekjes voor de beginner.
Zie je duits niet zitten dan zijn. er ook wel nederlandse,kijk eens bij bolcom.

mickey
geoline zou ik niet aanraden.rocoline,peco of tillig biedt echt meer
wat natuurgetrouw overkomt.
dat ballast bed van geoline is te smal,te duur en zelf makkelijk te maken.
Ook jou zou ik aanraden koop een boek.
Dat betaald zichzelf wel 100 keer terug (miskopen)

wim

Gerolf

Tim, die vraag is wel erg ruim:
"Ik heb mijn sporen op een plaat gelegd, en wat nu?"

Ik zou zeggen, wandel eens naar de bibliotheek en leen een boek over modelspoorbouw (of koop het meteen in de boekhandel)
Voorbeelden:
- Praktisch handboek modeltreinen, van Bernhard Stein (prima algemene lectuur)
- Groetjes uit Ferbach, van Jacques Leplat (voor wat meer gevorderden)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

in heel veel modelspoortijdschriften staan banen in uitgelegd, getekent of gefotografeerd, hierin kan je al een heel pak info opdoen,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

timbo

ja duits is voor mij geen probleem, mijn moeder is van duitse afkomst en mijn halve familie woont daar dus ik kan heel goed praten als lezen..

en naar de bibliotheek gaan is een heel goed idee, daar had ik eigenlijk niet aan gedacht..

hoe hebben jullie jullie rails dan neer gelegd en hoe ziet jullie landschap eruit??
zouden jullie wat foto's neer kunnen zetten of naar dit e-mail adres sturen??

dit is het e-mail adres: tim_lamers_1994@hotmail.com

is het een goed idee om de bergen die ik wil maken van piepschuim te maken, alleen niet dat gewone piepschuim maar waar die korreltjes dichter op elkaar zijn geperst??

alvast bedankt vriendelijk groeten van tim

Gerolf

Bij de "links" vind je heel wat foto's van afgewerkte banen of banen in wording, ook heel wat websites met tips en trucs.
Nogal wat forumleden hebben in hun handtekening (onderaan hun bericht) een link naar hun eigen webstek.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

timbo

ik ben meer van het landschap echt HEEL goed nabootsen.
dus als je/iemand foto's van zijn landschap zou hebben en naar mij sturen zou dat heel fijn zijn..

alvast bedankt

e-mail adres: tim_lamers_1994@hotmail.com

ysbeer

citaat:
Geplaatst door timbo

ik ben meer van het landschap echt HEEL goed nabootsen.
dus als je/iemand foto's van zijn landschap zou hebben en naar mij sturen zou dat heel fijn zijn..

alvast bedankt

e-mail adres: tim_lamers_1994@hotmail.com


kijk eens op de twee links hier onder.
wim