opschriftenvraagjes goederenwagens tijdperk 3

Gestart door Floris, 27 februari 2023, 21:11:58 PM

Floris

Zit hier n beetje ertswagenopschriften uit te veteren en dr is iets waar ik niet uitkom, maar dat me wel oplosbaar lijkt. Het gaat om t opschriftje op de middelste losklep van de voorste wagen:
NMBS 546028 by Pim Van Gestel, on Flickr
gezien ik alle opschriften op de wagen wel kan thuisbrengen verder moet het t remopschrift zijn. De wagen heeft volgens mij een westinghouserem en een handrem (schroefrem).

Op deze wagen van een ander type maar met westinghouserem en schroefrem is het wat beter te zien, middelste losklep, achterste vakje: FREIN W (????)
NMBS 547396 by Pim Van Gestel, on Flickr

Hier lijkt t iets van W (??H?) (FREIN weggelaten dus. Zie je wel vaker)
Type 1212A by Pim Van Gestel, on Flickr

iemand die hier meer van weet? Het lijkt een redelijk normaal opschrift dus heb dr nog wel hoop op.

Dan nog een long shot:
NMBS 546028 by Pim Van Gestel, on Flickr
de achterste wagen heeft rechts van het E-L-logo een kader met een tekst. Ik kom dat opschrift alleen tegen bij specifiek dit type wagens. 
Hier zo'n zelfde wagen van dichterbij, je kun t bijna lezen:
Espérance-Longdoz - Hg minerais 546.091P -1964-05-09 Chertal -  HN-357 by Geert Nauwelaerts, on Flickr
voor wat context: deze wagens hadden afwijkende, wat fragiel uitziende draaistellen en een schroefrem op 1 draaistel, geen luchtrem. Voor de rest zijn ze bij mijn weten niet echt verschillend van de andere vergelijkbare wagens van esperance die dit opschrift niet hebben.


Dit alles uiteraard onder dankzegging aan degenen die hun foto's op flickr gezet hebben destijds!

Floris

ondertussen meer gevonden, in de spoorse zolder. Volgens mij moet t FREIN W (Lu I. II) zijn, qua dat lijkt t meest op de foto's.
https://trains.tassignon.be/PDF/Musso/TOME_IV/CHAPITRE_IV-IV.pdf

loco

Gelijkaardige opschriften ben ik onlangs ook tegengekomen op een gesloten goederenwagen van het type Gkklms. W-(LuV-I). Maar een uitleg heb ik hier niet voor. Ik heb het gewoon overgenomen.

Herwig

#3
  Lu   van   "lubricant - lubrifier"   ?   
  Is die    V  en  I    een  letter of romeinse cijfer  ?    ( * ) 
   V     van      "ventielen"           "vannes"     ?
 
  ( *   zeker geen tijdperken/Epoches, dat is modeltreinbargoens   ;)   )

 

 

Metpetergaathetbeter

eerder zette je foto's en plannen van ertswagons tijdperk 3  hier online is daar de door U gevraagde info niet op te vinden ?

Floris

Uitleg over de remopschriften staat in de link in mn vorige post, voor wie n paar bladzijden technisch Frans wil doorknagen... Nu t andere opschrift nog. Na n tijdje glazig naar die funky neonkleurfoto staren kreeg ik erg t idee dat er onder meer CHARGEMENT staat. Nog even denkend aan wat t verschil tussen de wagens is: draaistellen en bakhoogte. Het kan iets zijn van let op dat de wagen links en rechts gelijk is beladen, de vloer is immers niet vlak maar loopt opzij af naar de loskloppen met in t midden een punt die niet veel lager is dan de wanden van de wagen. In feite heb je daardoor als het ware twee gescheiden bakken. Flink scheef beladen is dus goed mogelijk. Bij de hogere wagen minder problematisch want die mag wat meer laden, dus dan zoekt de lading zelf zn weg wel.

Herwig

#6
  pag. 93 à 97 :      "  une triple valve     Lu  V  I     mixte  -  voyageurs / marchandises  "       
                             "  une triple valve    Lu   I  II    marchandises (  II = perfectionnée)  .  .  . "
                                etc..       
                              +   tableau résumé  Lu    !       

Lu V = voyageurs              Lu  I = marchandises              Lu R = rapide   (sneltreinen)          Lu L = locs & tenders     . . .     

( gevonden, diagonaal gelezen, maar tot nader order niet helegans begrepen  ;) :)  )