Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

MSM 233

Gestart door Michael, 19 februari 2023, 07:46:41 AM

Metpetergaathetbeter

Trouwens wel een leuk nr. zeker als je die samenstellingenerbij opneemt. Ik had de mijne vrijdag in de bus

evan

Citaat van: Rochevalien op 06 maart 2023, 17:18:48 PM
Betaald MSM geen vergoeding meer per gepubliceerde pagina aan de bouwer van de gefotografeerde baan ?

Jawel, maar enkel als je als bouwer de tekst en/of foto's levert.  En dat was hier niet het geval.  Stedahult was zelfs niet op de hoogte en dat is allesbehalve correct...   :(
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

doomslu

De opmerking van Steef (hierboven) en de reacties van anderen nopen ons tot de publicatie van een rechtzetting.

Het fotograferen van de modelspoorweg van Steef is gebeurd met de uitdrukkelijke toestemming van Steef. Gerard vraagt steeds, net als alle medewerkers, toestemming om te fotograferen voor het blad, dat vinden we wel beleefd. Foto's voor een reportage maken vraagt heel wat meer werk dan een paar klikjes op de smartphone. Steefs vriendin heeft keurig steeds de treinen voor Gerard opgesteld, waarvoor dank trouwens.
Gerard heeft ook om een tekst gevraagd en daarbij heeft Steef verwezen naar de site. Ze hebben zelfs samen nog over fotografie staan keuvelen, aldus Gerard. Dat Steef dat allemaal blijkbaar vergeten is kan hem vergeven worden. Het overkomt ons allemaal. Fatsoenlijker zou geweest zijn dat hij met Gerard of de redactie contact had opgenomen om uitleg te vragen. Wat we eventueel beter hadden kunnen doen is het artikel voor publicatie nog eens voorleggen aan de bouwer. Wellicht is dat niet gebeurd omdat Steef niet echt heeft meegewerkt aan de tekst, wat meestal wel het geval is.
Het is ons nog nooit overkomen dat iemand klaagt dat we zijn baan mooi genoeg vonden voor publicatie, integendeel. We hebben er weer iets van opgestoken.

Sommige bijdragen hier vinden we ver over de schreef. Misschien willen sommige forumleden graag hun mening herzien (nu het stof neergedwarreld is) en hun onware en/of beledigende bijdragen verwijderen? Ik wil die gerust wissen op eenvoudig verzoek.

Wat ik ook wil rechtzetten is dat een reportage maken voor MSM, net als banen bouwen trouwens, een hobby is waar slechts een kleine onkostenvergoeding tegenover staat.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

Citaat van: doomslu op 07 maart 2023, 08:49:05 AM
Foto's voor een reportage maken vraagt heel wat meer werk dan een paar klikjes op de smartphone.
Ik heb Gerard vaak op tentoonstellingen aan het werk gezien, en dat gaat niet onopgemerkt.

doomslu

De discussie tussen Steef en Gerard (en mij) wordt hier afgesloten.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ronaldk

Citaat van: doomslu op 07 maart 2023, 13:34:53 PM
De discussie tussen Steef en Gerard (en mij) wordt hier afgesloten.

Is het een discussie of

Citaat van: doomslu op 07 maart 2023, 08:49:05 AM
Wat we eventueel beter hadden kunnen doen is het artikel voor publicatie nog eens voorleggen aan de bouwer. Wellicht is dat niet gebeurd omdat Steef niet echt heeft meegewerkt aan de tekst, wat meestal wel het geval is. Het is ons nog nooit overkomen dat iemand klaagt dat we zijn baan mooi genoeg vonden voor publicatie, integendeel. We hebben er weer iets van opgestoken.

Wat heeft U er dan van opgestoken? Dan alleen een artikel mag gaan voorleggen aan de bouwer? Of nog meer? Er iets misgegaan in de communicatie met deze goede bouwer. Als iemand hem niet getipt had dan had hij opeens zijn baan in het blad gezien. Dat is voor Steef belangrijk om te weten in welk blad zijn baan staat. Waarom heeft MSM geen contact met de bouwer opgenomen vooraf? Wat is daar misgegaan? Zo ken ik MSM niet. Wat gaat u doen om deze miscommunicatie en/of de relatie met de bouwer te herstellen? Het zou jammer zijn om door zo'n akkefietje een waardevolle bouwer te verliezen.


Michael

hier is het nog steeds wachten op MSM233. Hopelijk morgen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

doomslu

Oei, dat is lang wachten!  :(
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Ronald

Citaat van: ronaldk op 07 maart 2023, 16:05:32 PM
Het zou jammer zijn om door zo'n akkefietje een waardevolle bouwer te verliezen.

Luc heeft Steef de toegang ontzegd dus die kan er niet meer op. Een overigens schandalige actie, bij zoiets dient er eerst een afkoelperiode te zijn waarin men even niet op het forum kan, daarna gaat men samen bekijken wat te gaan doen.

Ik heb er geen goed woord voor over, ken Steef erg goed en als deze niet terug mag komen (zoals blijkbaar is besloten) zal ik overwegen mijn deelname aan dit forum te gaan beëindigen....

Rangeerduivel

Citaat van: evan op 06 maart 2023, 17:38:23 PM
Stedahult was zelfs niet op de hoogte en dat is allesbehalve correct...   :(

Iets noopt mij om hier nog eens even te reageren, en in geval deze post gewist wordt kan het mij geen reet schelen, al hoop ik stiekem dat zo veel mogelijk leden dit lezen vooraleer het gewist wordt.

Dag Steef,

Als ik het goed heb begrepen ben jij van het forum verbannen, ik vind jou ook niet meer terug in de ledenlijst...
Ik kan je enkel maar enig medeleven toewensen man! Ik ben al een tijdje van het forum weg om reden dat er te veel vriendjespolitiek is en hun mes bij MSM langs 2 kanten snijdt.
Als het een troost mag zijn, bedenk dat er nog leven is na/buiten dit forum, al vind ik het ook jammer want ik heb jouw creaties steeds met stilzwijgende interesse en bewondering gevolgd.
Het was eens wat anders dan de "klassieke Belgische of Nederlandse baantjes".
Ik sta voor de 100% achter de laatste post van Ronald, waar hij dreigt indien de verwijdering niet ongedaan wordt gemaakt, ook hij het forum zal verlaten.
Uiteindelijk zal het mes dat langs beide zijden snijdt, hun eigen vingers verhakkelen!

;)

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

SuSke

Zet mij er dan ook maar bij.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Fred

#27
Beste allen,

Als ik bovenstaande lees is er volgens mij wel het een en ander misgelopen.  Ik ken daarbij niet alle feiten en achtergrond, dus onderstaande is onder dit voorbehoud.

Zo lijkt het mij inderdaad ongelukkig dat een artikel gepubliceerd werd zonder het ontwerp eerst voor te leggen aan de bouwer.  Er zou mondeling wel wat zijn besproken, maar het is altijd aangewezen dat afspraken rond publicatie schriftelijk worden bevestigd om discussies te voorkomen. 

Het nadeel met mondelinge afspraken/toezeggingen is dat er wel eens ruis zit op communicatie.  Wie heeft wat en op welke wijze gezegd en wat is er niet gezegd?  Tussen zender (ik heb het nochtans duidelijk gezegd) en ontvanger (ik heb het nochtans anders begrepen) loopt het wel eens mis.  Een succesvolle Vlaamse reeks is hierop gebaseerd...  In schriftelijke communicatie kan dit ook gebeuren, maar dan is dit meteen duidelijk en kan er proactief worden bijgestuurd.

Bij de publicatie van Scheldeland is alles bijzonder professioneel en transparant verlopen waarbij zaken schriftelijk bevestigd zijn.  Ik heb het artikel in ontwerp mogen nalezen en wist exact in welk nummer het artikel gepubliceerd zou worden.   Zo zou het m.i. altijd moeten, ongeacht of de bouwer al dan niet zelf foto's genomen heeft en/of het artikel heeft geschreven.  Mijn ervaring staat dus in contrast met de werkwijze die bij Steef lijkt te zijn toegepast.

Een tweede punt is de reactie van de bouwer, in dit geval Steef.  Als ik het goed begrepen heb, heeft hij meteen zijn ongenoegen geuit op het forum en niet eerst contact gezocht met de redactie.   Ik zou een conflict niet meteen op het forum gooien  zonder eerst het probleem aangekaart te hebben bij de betrokkenen.  Op het forum heb je meteen het effect van een schandpaal, waarbij verschillenden meteen hun standpunt uiten.  Ik kan mij daarbij voorstellen dat niet iedereen over de juiste en/of volledige feiten beschikt.  Er wordt dan geoordeeld en meteen veroordeeld.  Dit polariseert enorm en draagt niet bij tot een oplossing.

Een derde punt is de ban van een lid (indien het juist is dat Steef verbannen zou zijn).  Indien er een conflict is, lijkt mij dit niet de juiste manier.  Dit zou een ultimum remedium moeten zijn om het forum leesbaar en leefbaar te houden en mag niet gebruikt worden om iemand waarmee een conflict is monddood te maken. Indien dit al gebeurt zou er duiding moeten gegeven worden zodat de andere forumleden begrijpen waarom zoiets gebeurt.

In ieder geval maken mensen fouten en dat is niet erg zolang er geen kwade wil mee gemoeid is.  We doen allemaal maar ons best en het loopt weleens mis.  In dat geval moet je je kunnen verontschuldigen en in de meeste gevallen is er geen man of vrouw overboord.

Nu is er minstens al een goede bouwer overboord en als ik het lees zouden er nog kunnen volgen.  Dat mag niet de bedoeling zijn.

Het MSM is een gemeenschap van ons allen waarbij verschillende leden van het forum ondertussen ook in het blad schrijven en de hobby levend houden.  Ook Steef zijn bijdragen worden zeer gewaardeerd en het is zonde dat hij zou verdwijnen.

Vandaar een warme oproep aan alle betrokkenen: neem de telefoon, spreek af, en praat het uit bij pot en pint.

Frederic

Frederic

Floris

Heb me hier tot nu toe maar niet mee bemoeid want ik kan t goed vinden met Steef en ik heb prima ervaringen met Luc die altijd bijzonder attent, geduldig en netjes was bij het realiseren van de reeks artikelen over le bassin, dus tis nadrukkelijk niet mn bedoeling om hier Luc in z'n nek te springen, die is hier ook maar de brokken van n ander aan t opruimen.
Alleen uh ja, zoals Ronald t al zei...
Citaat van: ronaldk op 07 maart 2023, 16:05:32 PM
Zo ken ik MSM niet.
Steef van t forum trappen om zoiets (ik heb zn reactie gelezen die hier kort stond, en ja dat is steef als je m met een kluitje t riet in wilt sturen), komop, we zitten hier niet op beneluxspoor. Terugdraaien is denk ik bijzonder veilig, steef kennende meldt ie zich toch niet meer, maar t lijkt me wel t minste gebaar, eigenlijk.

Ronald

Precies dat, Floris.