Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Piko reeks 5204

Gestart door ronny-vdv, 13 februari 2023, 21:59:51 PM

ceuleer

Weer prachtig gedaan Dirk.
Enkele vragen ivm met de gemaakte file.
Wanneer ik naar "driver's cab" ga, staan alle iconen geplaatst bij de F-funties.
Ik krijg dat niet voor mekaar wanneer ik een file aanpas, dus de functie F3 bv. op F7 zetten.
Ook bij de information van de loc, die gegevens en de foto van de loc verdwijnen bij mij terug uit de file wanneer ik die later terug open.
Het wordt niet opgeslagen.
Hoe wordt dit gedaan ?

D_Loc

Gebruik je misschien de Lokprogrammer op twee plaatsen waarbij de één op Engels staat en de ander op Duits?
Het lijkt er namelijk op dat het daar in ieder geval misgaat. Ik heb mijn Lokprogrammer op Engels staan, als ik wat aan de informatie wijzig dan blijkt dat dit alleen effect heeft de Engelse teksten.
Als ik een tekst bij een functie geheel weghaal (wanneer de taalinstelling op Engels staat) en sla het bestand op en open deze opnieuw, dan zie ik ineens de Duitse tekst staan bij de functies waarbij ik de Engelse tekst leeg had gemaakt.
Ik heb het nu opgelost door de taalinstelling op Duits te zetten, vervolgens alle functie informatie velden leeggemaakt en het bestand weer opgeslagen. Daarna het bestand opnieuw geopend (terwijl de taalinstelling nog steeds op Duits staat) en nu worden de Engelse teksten getoond die overeenkomen met de functies zoals ik ze heb ingedeeld.
Dit werkt overigens alleen voor de omschrijvingen van de functies, voor de algemene informatie over de locomotief moet de tekst gekopieerd worden.

Ik heb bestanden hierop aangepast (dezelfde downloads kunnen nog worden gebruikt).
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

ceuleer

Ik gebruik alleen de Engelse instellingen.
Hier een vb. van uw file van de reeks 55.
Ik heb de file op de decoder gezet, het adres aangepast, andere instellingen zoals optrekken en afremmen anders ingesteld.
Dan heb ik er een backup van gemaakt, en de sound slots krijgen nu een nummer.
Alle info is verdwenen.
En dan de laatste afbeelding, bij F17 staat er een F als icoon, kan ik daar een ander icoon inzetten, bv het geluidsicoon van F1.
Ik kan nergens vinden waar je iconen per functie kan selecteren.



D_Loc

De icoontjes kan je wijzigen bij de tab Information = >Functions
Daar kan je ook omschrijvingen van de functies invoeren en het zijn deze omschrijvingen die taal afhankelijk zijn, waar ik het over had in mijn vorige post.

Zie onderstaande afbeelding:



Hoe het komt dat de sound slot informatie in de mapping is verdwenen weet ik niet. Ik heb het zojuist hier nog even getest door een Loksound 5 en een Loksound V4 M4 decoder uit te lezen en beiden geven in de mapping de namen van de sound slots en niet het sound slot nummer zoals je in jouw voorbeeld laat zien.

De informatie bij Information - Functions is de Description wel leeg wanneer de decoder wordt uitgelezen, de icoontjes zijn wel aanwezig.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

ceuleer

De icoontjes, dat ik daar niet zelf opgekomen ben, die zijn zo dus makkelijk te veranderen in het gewenste icoon. Dit is dus gelukt.
Wat je verteld over het uitlezen van de loksound, die namen verdwijnen wanneer ik een backup van de loksound maak met de aangepaste instellingen in de decoder. Natuurlijk is dit een backup van alleen de instellingen zonder de soundfiles.
Wanneer ik dus deze backup terug open, dan is de text verdwenen en staat er dus sound slot.
Ik denk dat de info verdwijnt wanneer ik een backup uitlees van de loc, bv. als ik geen originele file van de sounddecoder heb.
Zoals de sound van de Franse diesels BB 67000 van Ree Modeles, hiervan heb ik een originele V4 sounddecoder, maar deze is bij ESU niet te vinden, dus heb ik de loc uitgelezen en er een backup van gemaakt, waarvan de text dus verdwenen is uit de sound slots.

D_Loc

Dat moet het inderdaad zijn, ik had het uitgelezen bestand niet opgeslagen. Direct na uitlezen staat het er dus wel maar zodra je het opgeslagen hebt en het bestand weer opent is het weg. Klinkt ergens wel logisch omdat het inderdaad alleen de CV instellingen betreft.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

ronny-vdv

Ok, en al we voor ESU gaan welk type luidspreker verkiest men dan het best?
De 50340 of 50341 of 50325 of 50334?

Prefereren jullie nog iets anders, dat mag. Ik ben hier maar een leek in.  :-\

Dan weet ik precies wat ik moet bestellen  :D

Bedankt voor jullie inbreng  ;)
Mvg,

ronny-vdv

D_Loc

Ik heb gewoon de meegeleverde speaker van de decoder gebruikt (15x11mm), deze past in de speakerbehuizing van de loc. Ik meen dat ik direct het dekseltje op de speaker had geplakt zonder tussenliggende 'ringen' te gebruiken.

De behuizing is eigenlijk voor een sugarcube speaker van 16x9mm, dit zou dan de PIKO 56330 moeten zijn, vermoed ik.

Het idee om gewoon de standaard speaker te gebruiken had ik van de site van Lolke gehaald.

Ik ga zelf geen andere speaker meer plaatsen, voor mij klinkt het voldoende zo.
Het resultaat is te horen in de demo video die ik al had geplaatst. Als jij dat ook goed genoeg vindt hoef je geen extra speaker aan te schaffen.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

ronny-vdv

Hey Dirk,

Bedankt voor de nodige info en de link naar de site van Lolke  :D

Nu gaan we dit ook eens proberen.

Gr.

Ronny
Mvg,

ronny-vdv

Frank NMBS-SBB

Hey Dirk,

Inmiddels AC versie aangeschaft en voorzien van ESU decoder met je schitterende soundfile,
De loc doet het supergoed en loopt heel soepel en realistisch,
wat hij alleen niet meegekregen heeft is de functie van dimmende lichten bij opstart van de motor, hoe kan ik dit programmeren met de lokprogrammer?

D_Loc

Citaat van: Frank NMBS-SBB op 23 juni 2023, 16:44:41 PMHey Dirk,

Inmiddels AC versie aangeschaft en voorzien van ESU decoder met je schitterende soundfile,
De loc doet het supergoed en loopt heel soepel en realistisch,
wat hij alleen niet meegekregen heeft is de functie van dimmende lichten bij opstart van de motor, hoe kan ik dit programmeren met de lokprogrammer?
Hoi Frank,
Even gekeken en je hebt gelijk, dat heb ik blijkbaar later nog toegevoegd in mijn eigen loc.
Het zit er wel in voor de front- en sluitlichten maar niet voor de cabineverlichting en motorruimteverlichting en daar valt het juist het meeste op. Dit zal dan ook wel de reden zijn geweest dat ik dit alsnog heb aangepast.

Het is eenvoudig te wijzigen, ga naar Function Outputs en zet bij "Engine room light", "Cabine light cab 1" en "Cabine light cab 2" de "Output mode (effect)" op "Dimmable headlight (fade in/out)".



Daarna de CV's opnieuw schrijven en dan zou het moeten werken.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Frank NMBS-SBB

Alles werkt perfect nu, bedankt voor je "verhelderende" uitleg Dirk  :)

Ook bedankt voor je mooie beschrijving in de readme file.

Groeten, 
Frank