Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Piko reeks 5204

Gestart door ronny-vdv, 13 februari 2023, 21:59:51 PM

ronny-vdv

Ik heb deze lok ook aangekocht maar het spijt mij een beetje waarom ik geen soundmodel genomen heb.

Toch twijfel ik om een sounddecoder te kopen van Piko of ESU.

Welke zou de meest correcte sound aanbieden?

Graag jullie mening hierover.

Bedankt,
Mvg,

ronny-vdv

ERVIN


stoomlokje

Ik heb de sound op een ESU geplaatst, maar weet niet hoe ik de functie's die Piko aangeeft moet plaatsen in de ESU decoder
Gr.
Saskia

D_Loc

Ik zou ook voor de ESU gaan, die heeft sowieso de juiste typhoons.

Ik ben zelf de ESU S0363 soundfile aan het aanpassen zodat deze nog beter voldoet aan de Belgische versie door o.a. toevoeging van de dynamische rem. Daarnaast heb ik wat wijzigingen doorgevoerd in heavy load en coasting, drive hold toegevoegd en een via soundCV instelbare 'start driving delay' toegevoegd zodat de loc niet gelijk gaat rijden bij het opendraaien van de controller maar eerst opschakelt en dan pas vertrekt. Deze laatste functie is vergelijkbaar wat er in een Lokpilot zit om een wegrijd vertraging in te stellen.
Via een andere SoundCV wijziging kan ook nog geswitcht worden tussen een Belgische en Luxemburgse variant (andere omroepen en Amerikaanse typhoon voor de CFL 1604)
Zodra ik hem heb getest in een loc zal ik een demo filmpje maken en download links plaatsen.
Daar zal dan ook een download met mappings voor de PIKO 52 bij zitten die ik inmiddels zelf ook bezit. Hier moet ik nog wel een LS5 decoder in plaatsen.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

loco

Dirk, je bent alweer een superprestatie aan het leveren en ik denk dat je veel liefhebbers van de AFB-locs hiermee een groot plezier gaat doen wanneer je de file ter beschikking stelt. Ik ben alvast geïnteresseerd, maar dan zou de file ook geschikt moeten zijn voor een grotere schaal. Momenteel heb ik een ESU AFB in schaal 1 met een XLv4.

PeterVG

Dirk, Hoe zit dat juist met die Amerikaanse toeter op een CFL 1600. Hebben ze die altijd gehad? Of is er die opgekomen bij de 1604 museumloc omdat de eigen CFL toeter een beetje mager uitvalt?
Ik kijk al uit naar je soundfile. Het klinkt allemaal veelbelovend.

D_Loc

@PeterVG
De Amerikaanse toeter heeft de 1604 pas gekregen als museumloc. Dat zielige toetertje heeft ie overigens ook nog ;D maar die zit niet in de Loksound omdat ik er geen opname van heb en ook geen goed gelijkende heb gevonden in de ESU sounds. Dus de standaard toeter wordt de hoge Belgische toeter en de tweede toeter wordt de Amerikaanse die ik uit een Amerikaans ESU project heb gehaald.

@Loco
De aanpassingen die ik aan het uitvoeren ben doe ik in het Loksound 5 project. Dit project kan daarom alleen naar een Loksound 5 XL worden omgezet en niet naar een 4 XL.
Ik gebruik mogelijkheden die alleen in LS5 beschikbaar zijn zoals SoundCV's en de extra shift functies.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

loco

@Loco
De aanpassingen die ik aan het uitvoeren ben doe ik in het Loksound 5 project. Dit project kan daarom alleen naar een Loksound 5 XL worden omgezet en niet naar een 4 XL.
[/quote]

Mooi, dan schaf ik mij een XLv5 aan. De bestaande decoder kan ik dan gebruiken voor een ander project. Ik kijk er naar uit. 

D_Loc

#8
De Loksound is zo goed als af maar zit eigenlijk nog met een vraagje over het rangeerlicht. De PIKO 5204 heeft de mogelijkheid om via AUX 6 en AUX7 een rangeerlicht te tonen, per AUX gaat in dat geval gaat aan beide zijden 1 pit branden (kruislings). Nu Laat ik dit wisselen per rijrichting. Ik kan er ook voor kiezen om beide AUX'en tegelijk aan te sturen in dat geval gaat rondom de loc alle frontseinsen branden.
[Edit]Dit laatste kan natuurlijk ook door de frontlichten niet richtingsafhankelijk te mappen onder 1 functietoets[/Edit]
Wat is standaard/gewenst?

Dan nog een andere vraag over een voorkeur m.b.t. de dynamische rem:
Ik heb het nu zo gemaakt dat wanneer de dynamische rem wordt geactiveerd de loc ook daadwerkelijk afremt tot een bepaalde snelheid, dit afremmen gebeurt zodra de ventilator begint te janken.
Is dit een gewenste functie of liever alleen de ventilator laten janken maar geen fysieke afremming?
Het automatisch afremmen kan overigens via CV's worden uitgezet dus het is niet zo dat je er permanent aan vastzit:

  • CV180=remtijd verminderen met {ingegeven waarde}/255 % (staat op 1 dit is gelijk aan -0.39%, indien deze CV op 0 wordt gezet vindt er geen remming plaats)
  • CV183= afremmen tot snelheid X
De snelheid waarop de ventilator afslaat kan ook nog ingesteld worden, via SoundCV10 (CV164). In dit geval blijft het toerental van de dieselmotor nog wel hoger.
De snelheid waarop de dynamische rem zelf stopt kan met SoundCV11 (CV165) worden ingesteld. In dit geval gaat het toerental van de dieselmotor naar stationair dus eigenlijk naar coasting. Als de gehele functie wordt uitgeschakeld middels de functietoets dan gaat het toerental van de dieselmotor naar toerental dat hoort bij die snelheid.

@PeterVG
Ik heb toch nog de originele 1600 toeter gevonden. In het Loksound 2 project wat door Roco werd gebruikt voor de 1600 destijds. Deze had ik al eens in het Loksound V4 project gestopt die ik in het verleden had gemaakt.
Dit is wel een 8bit 11 kHz sample maar ik heb deze geresampled en wat bewerkt met een equalizer en volgens mij klinkt ie nu wel redelijk.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

Ik heb voorlopig de versie maar gelaten zoals deze was voordat ik de vraag stelde, hier de downloads:
Er zit een readme bij maar daarin staan alleen mijn aanpassingen beschreven.
Alle beschikbare functies kunnen in de Lokprogrammer software worden bekeken bij Information - Functions

Een demo filmpje volgt nog een keer.

@Loco
Je kunt de universele versie gebruiken en deze omzetten naar een Loksound 5 XL door dit bovenin te selecteren.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

ronny-vdv

Hartelijk dank, Dirk

Jij bent een crack  ;)
Mvg,

ronny-vdv

loco

Schitterend, mijn XL decoder is besteld.
Bedankt voor het mooie werk.

stoomlokje

Dirk,
bedankt voor het prachtige werk, nu kunnen we verder.
grtjs,
Saskia

D_Loc

Ik heb nog een kleine wijziging doorgevoerd in de rangeerstand (F19), de rangeerlichten overrulen nu de gewone lichten.
Ik heb deze over de bestaande versie in Dropbox gezet dus de downloadlink is verder niet gewijzigd.
Voor deze aanpassingen hoeven alleen de CV's geschreven te worden (knopje "Write decoder data") als je deze sound al had geprogrammeerd.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

Demo filmpje (klik op plaatje):
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk