Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Minitrix - Fleischmann

Gestart door Sibelit, 28 november 2006, 11:12:47 AM

Sibelit

Een klein vraagske voor de ervaren N-rijders.

Kunnen treinen samengesteld uit Minitrix rollend materiaal perfekt over Fleischmann rails en wissels rijden , zonder enige ontsporingen ?

Kunnen Minitrix wagons uitgerust worden met Fleischmann kortkoppelingen ? En zo ja , welke bestelnummer moet ik dan nemen voor die kortkoppeling ?

Kan ??n N-lokomotief (E-lok : BR185 of BR189) zonder moeite een keteltrein van 16 tot 18 4-assige Minitrix ketelwagens (Vb. : KVG , VTG en Wascosa) trekken ? Uiteraard alleen op een 'platte' baan.

Graag jullie ervaringen.

Dank u !

Roderik

Dag "Sibelit",
N-schaal is zeer gestandardiseerd. Hoe moderner je materiaal hoe beter het zal samen gaan. Heel oude locs en wagons kunnen problemen geven over nieuwe slanke wissels en rails maar vandaag kan je alles onderling combineren. Als je kiest voor een kort koppelingssysteem, dan wordt het kiezen voor 1 bepaald merk, in jouw geval, Fleischmann. Normaal kan je bij een wagon met NEM-schacht de "haak-koppeling" los klikken, en er een andere in steken. Anders wordt het zelf knippen en plakken.

E?n loc kan makkelijk die wagons trekken hoor. 1 heb een bolle neus van Minitrix en 2 locs op een Amerikaans onderstel en die trekken er zelf makkelijk 40![:D]
Always be modelling!

Frank_N

Hoi Sibelit,

De firma Roco maakte in de 70-ger jaren een mooie slanke kort (of lang, afhankelijk van of je wagons met meerassige draaistellen of enkele assen zijn uitgevoerd) N-koppeling. Deze koppeling werkt ook nog eens zonder het piepkleine veertje, waarmee een standaard koppeling in positie gehouden word.
Voor zover mij bekend past het bij alle merken, mits er de standaard montage schacht aanwezig is.
Wat mij niet bekend is of dat deze ook met alle ontkoppelaars te bedienen zijn.
Vaak kun je op beurzen er nog wel vinden [:)]

Groeten van Frank


Edit: In een ander draadje las ik dat bij sommige Fleischman wissels in get puntstuk kortsluiting op kan treden door lok's met grote wielflenzen.
Groet van Frank

Sibelit

Die Fleischmann wissels en een kortsluiting met grotere wielflenzen ??? Graag een woordje uitleg a.u.b. ? Ik begrijp niet goed hoe zoiets kan ontstaan.

Is dat eigen aan Fleischmann ? Of hebben andere merken ook problemen ?

Het is wel zo dat ik gekozen heb voor insulfrogs.

Frank_N

http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=3296 Is het topic, waar ik dit zag [:I] Bij mijn Minitrixwissels is het probleem niet geconstateerd [:p][:)] Wel heb ik dat sommige lok's niet helemaal lekker achteruit willen rijden over het hele Engels kruiswissel (ligt aan "stuurstand" (lees motorcompartiment)[}:)] )Zie het betreffende topic aub. Groetjes [:)], Frank
citaat:
.....insulfrogs........
Sorry, maar: Wat is dat?
Groet van Frank