Au bord de la Cèze

Gestart door Kautenbach, 03 februari 2023, 16:56:14 PM

Kautenbach

Au bord de la Cèze,

Langs Pont Trois du Gard en Saint-Quirrez sur Cèze

Van Bagnols-sur-Cèze naar Ales; een nostalgische treinreis in het Franse departement Gard over de secundaire spoorlijn, langs de rivier de Cèze.
Een imaginaire reis langs ondermeer de dorpjes Saint-Quirrez sur Cèze en Pont Trois du Gard.

Frankrijk, alweer. Het Centraal Massief, vleugje Drome en Provence blijft voor mij een fantastisch thema voor mij om inspiratie vandaan te halen voor het bedenken en maken van een modelbaan.
Na de Luxemburgse banen Kautenbach Wolzerdange, Court du Bouton, het meewerken aan de plannenmakerij voor de livestreams van Bentink het uitdokteren van het ovaal van Lissabon, de Saint Tourbiere, de Haute Loire/Puy de Dome (La ligne du Gerize) nu deze baan in de Franse trilogie.

01alliervillagesdestilpizeetvilleneuvedallierjpg1-1024x361 by Wim Wijnhoud, on Flickr

Waarom?
Niet alleen het landschap spreekt me aan, maar ook de gehele ambiance en de kneuterigheid van de infrastructuur/spoorwegen en de architectuur van dit gebied. De kleur, vorm en aardse materiaalgebruik. Het groen van de natuur, het zandgele van de bouwwerken, de oranje/terracotta kleuren van de daken die mooi afsteken tegen een blauwe lucht van de zomerdag.
Tel daarbij op de knusheid van de kleine dorpjes van dicht op elkaar gegroepeerde huizen met vaak centraal ingeklemd een oude kerk met een karaktervolle toren. Aan de voet van die kerk een klein plein, met dito gezelligheid. Ik heb er niet voor niets goede vakantieherinneringen aan
Meer praktisch; in de loop der jaren heb ik een behoorlijke collectie Frans materieel opgebouwd, zowel normaal- als smalspoor, en ook een ruime collectie typisch Franse auto's en dergelijke
Met dit plan combineer ik de eenvoud van een secundaire normaalspoorlijn met de idylle van het Franse smalspoor.

Wat wil ik maken?
Ik wil graag een baan die naar tentoonstellingen moet kunnen, maar die ik ook thuis goed kan neerzetten. Ik heb plek voor 2 modules op niveau 1, en in totaal 3 modules op een lager niveau. De beide niveaus zijn thuis in principe geheel onafhankelijk van elkaar.
Naast deze knip thuis in niveaus heb ik ook al veel langer de wens om een smalspoor station te maken met een klein depot, gebaseerd bijvoorbeeld op de stations Lamastre en Le Cheylard van de befaamde, nu museum smalspoornetwerk CFD Vivarias, wellicht de CFD Lozere, P.O.C. (ook om deze reden qua geografie is het gekozen gebied een goed uitvalsbasis) Dit station moet als echte smalspoor baan, met enkele landschapsmodules als geheel eigen/volwaardige baan kunnen rijden, en niet ondergeschikt zijn aan een normaalspoorbaan.

sddefault by Wim Wijnhoud, on Flickr

5-1 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20230109_101222~3 by Wim Wijnhoud, on Flickr1

Ik wil graag een klein doorgangsstation maken aan een reguliere secundaire normaalspoorlijn. Een enkelsporige baan, slingerend in het dal van een riviertje, met af en toe een tunnel, een viaduct, wijngaarden en dergelijke. De enkelsporige lijn is dan een verbinding tussen 2 grotere plaatsen/spoorlijnen wat met name klein verkeer mogelijk maakt, maar het niet onmogelijk maakt om met een incidentele lange trein te rijden, die dan door het kleine stationnetje dendert.
Voor de levendigheid van het spoorverkeer een klein raccordement direct aan de rand van het station en plaatsje.
Ik hou qua tijdperk van de baan een ruime scope aan, in principe is het smalspoor nog gewoon in bedrijf, wat een exploitatietijd van de jaren 60 logisch maakt. Het zou ook kunnen dat het smalspoor niet meer als reguliere lijn in gebruik is, maar als museumbaan, een exploitatie tijd TP IV/jaren 70/80 is dan logisch. Waarbij tot in de jaren 80 een reguliere exploitatie van meterspoor niet helemaal uitgestorven was.

Hoe?
De basis voor deze baan is gelegd (door Bas) met de bouw van de baan "La Ligne du Gerize". Zowel qua ontwerp van de modulebakken als het voor frame. Dit frame wordt ongewijzigd gebruikt om ook deze baan straks op tentoonstellingen te dragen. De afmetingen van het ontwerp staan daarmee vast.
De totale baan wordt zo opgezet dat aan de ene zijde het smalspoorstation domineert, aan de andere zijde het kleine normaalspoorstation. Ertussenin is veel ruimte voor verschillende diorama's met landschap. Deels ontmoeten, op verschillende niveaus, het normaal- en smalspoor elkaar.
Op basis van de lengte/frame van de baan Ligne du Gerize ben ik al vele maanden bezig geweest met het uitdokteren van een goede lay-out.

Na het eindstation van La ligne du Gerize kies ik heel bewust om zowel voor het normaalspoor, als voor het smalspoor voor een ovaal met doorgangsstations Dit geeft rust in de exploitatie, en biedt zeker op exposities de mogelijkheid om met hele lange goederentreinen te rijden, iets wat me blijft boeien. Zeker als die volledig te zien is en ten opzichte van het landschap dan weer klein overkomt..
Veel verschillende ontwerpen qua basis hebben de revue gepasseerd; van 2x normaalspoorstation, met klein stukje smalspoor, tot een ontwerp met naast 2 stationnetjes, een aftakkende lijn die ongelijkvloers de hoofdlijn kruist, ook nog een smalspoor station erin.
Van deze laatste heb ik een mock-up gemaakt. Deze heeft geleid tot een verdere optimalisatie en evaluatie (wat vond ik mooi, wat kan beter en wat mis ik, welke prioriteiten wil ik...)

Naar aanleiding daarvan ben ik weer verder gaan schetsen en strepen. Al snel kwam de basis voor het nu gepresenteerde plan als grote voorkeur naar boven. Deze heb ik uitgetekend, aangepast aan de hand van de maatschetsen en nu uitgewerkt in een mock-up met bijbehorend plan, ingekleurd, schaal op 10.
Ik heb ervoor gekozen dit keer (nog) geen artist impressies uit te werken omdat ik de mock up vrij ver heb uitgewerkt, wat mij voldoende houvast biedt voor de uitwerking/sfeerbepaling..

Naast het uitwerken van de plannen (ik werk ouderwets met pen en papier) heb ik inmiddels een uitgebreide bibliotheek van boeken, tijdschriften en foto's, die laatste door veel te surfen op internet. De ervaringen van de eerdere banen, en de leerpunten daarbij, dragen ook bij in het ontwerp.
Voor mij is het plan nu zover uitgewerkt dat ik kan starten met de bouw van de 1e modules, vandaar nu de presentatie en de toelichting van het plan.
De toelichting van het plan van links naar rechts
Zoals hierboven te lezen projecteer ik de baan in het gebied tussen de Cevennen en de Rhône, in het departement Gard. Door dit gebied stroomt het riviertje de Cèze. Het is een grillig glooiend, soms vlak, soms bergachtig landschap. Kleine pittoreske dorpjes zijn hier veel te vinden.


Er loopt een fictieve enkelsporige normaal spoorlijn (ligne secondaire) vanaf Bagnols-sur-Cèze naar Ales. Grotendeels volgt deze spoorlijn het dan van de rivier de Cèze.
Halverwege dit fictieve spoortraject, bij Montclus, start de meterspoorlijn van de C.F.D naar Vallon Pont d'Arc.

plan1 by Wim Wijnhoud, on Flickr

plan5 by Wim Wijnhoud, on Flickr

plan9 by Wim Wijnhoud, on Flickr

Module 1 en 2:
We starten links met Module 1 en 2 Dit is het exclusieve domein van CFD-meterspoorlijn van Montclus naar Vallon Pont d'Arc. Op deze modules komt het depot van deze CFD lijn, in het gehucht Pont Trois du Gard.  Dit station en depot ligt net buiten het plaatsje Montclus.
Via een kleine brug geheel links komt vanaf rechts de smalspoorlijn aan in het station. Het is een relatief druk station. Module 1 et 2 :
Een depot met werkplaats, een draaischijf en een goederenloods behoren tot de bebouwing. Het voorname stationsgebouw met 2 platanen ervoor passen bij de status van dit station als hoofdstation van dit meterspoornetwerk. Aan beide zijden van het station een brug, met strak ingeklemd enkele bebouwing. Veel kleine hoogteverschillen met steunmuren bepalen de sfeer. In het station relatief veel opstelsporen voor zowel rijtuigen, treinstellen en locomotieven maar ook voor de nodige goederenwagens...
Het station is een doorgangsstation, naar links (fictief) nog een klein stukje door het bos om aan de voet van het dorpje Montclus uit te komen. Naar rechts, verder de modelbaan na eerst een gelijkvloerse spoorwegovergang te hebben overgestoken over een brug de tunnel in naar de volgende scene.

plan7 by Wim Wijnhoud, on Flickr

Module 3.
Module 3 kenmerkt zich door het kenmerkende grillige landschap..
De van links komende CFD lijn richting Vallon pont'd Arc komt uit een tunnel en maakt een scherpe boog over het volgende viaduct van de lijn. Aan de overkant begint de SNCF ligne Secundaire op de modelbaan, komend uit de richting Ales.
De normaalspoorlijn volgt via en hoger liggend tracé de rivier de Cèze, eronder langs, met vele kronkels, het smalspoor. Op deze module veel grillig landschap, de rivier, 2 spoorlijnen en hooguit een baanwachterswoning.
Het normaalspoor verdwijnt aan de rechterkant in een korte tunnel, het smalspoor draait hier om de scherpe bergwand heen.

Module 4:
Deze module is opgezet naar aanleiding van een al lang gekoesterde wens en is gebaseerd op een scene waar we doorheen reisden tijdens een vakantie jaren geleden in de Cevennen.
Een kleine vallei met beboste hellingen, in de vallei veel wijngaarden. De vallei loopt aan de voorkant uit in het riviertje de Cèze.
De SNCF-spoorlijn ligt hoog op een dijk/talud en kruist met een klein viaduct midden in de module een weggetje dat in de vallei loopt. Aan de voorzijde de rivier de Cèze. Direct erachter de doorgaande Route National. Enkele woningen staan strak ingeklemd tussen de RN en het normaalspoor. Platanen voor de bebouwing langs de weg, een terras met kiosk aan de waterkant.
Het smalspoor loopt hier als straatspoor in de RN, en is als dubbelspoor uitgevoerd om zo met het wegverkeer mee te kunnen rijden (en bij de modelbaan exploitatie als passerspoor te kunnen dienen)
De wijngaarden op de typische wijze met veel kleine steunmuurtjes tegen de helling aangeplakt... we komen in steeds ruiger gebied.

Module 5:
Op deze module een groot viaduct zoals die in Frankrijk veel te zien zijn. In een hele flauwe boog ligt dit ruim 1,5 meter lange, 25 cm hoge viaduct Dit viaduct overkluist een dal van een kleine zijstroom van de rivier de Cèze. Deze stroom komt vanuit het noorden, vanuit de omgeving van Vallon pont d' Arc.
Aan beide zijden een beboste helling en het dal als weiland, meer niet.
Een enkele rots, en vooral veel bos op de hellingen, met rechts een klein bospad, en in het bos links het CFD-smalspoor wat hier afbuigt onder het viaduct door richting Vallon pont d' Arc.
In het midden een heel klein stroompje, achter het viaduct komen de beide heuvelruggen en bebossing naar elkaar toe. Het bos loopt uiteindelijk geheel door..
Ik ben erg benieuwd naar hoe dit middelpunt van de baan het gaat doen, een lange gemengde goederentrein, met een 1-4-1 stoom loc met tender puft over het viaduct terwijl eronder een klein Billard uit het bos opduikt

plan6 by Wim Wijnhoud, on Flickr

Module 6:
We hebben afscheid genomen van de CFD-meterspoorlijn. We naderen het fictieve dorpje Saint-Quirrez-sur-Cèze
De graansilo die bij het dorpje hoort domineert deze module. staat op de volgende module en bestaat uit een rechthoekige doos, geen moderne silo. Een kleine wagendraaischijf, een kleine stortbunker en een opengewerkte schuur aan de voorzijde wekken de indruk dat het complex nog verder naar voren doorloopt. Het is een klein, verouderd complex.
Achter de graanoverslag langs komt van links, het normaalspoor uit insnijding van een bergkam (een tunnel kon maar net vermeden worden) om via een stenen viaduct een kleine stroom over te steken richting het dorp. Via een overweg rechts van de graansilo wordt het station bereikt.

Module 7 en 8:
Het fictieve dorpje Saint-Quirrez-sur-Cèze ligt in het iets vlakker deel van de vallei van de Cèze. Het kleine stationnetje kent enkele goederensporen en een raccordement met een graanoverslag/Cereals. Gezien de omvang, de verouderde gebouwen en het weinig intensieve gebruik is het nog maar de vraag hoelang dit raccordement nog op het spoor blijft aangesloten...
Het stationnetje van Saint-Quirrez-sur-Cèze zelf ligt op 2 modules, het raccordement op een 3e module direct links van het station. Het stationnetje ligt in een hele flauwe boog, dit geeft een mooi ruimtelijk effect en verschillende doorkijkjes. Om die reden is ook een klein deel van de bebouwing aan de doorgaande weg voor het spoor geplaatst. Je kijkt (hopelijk) zo tussen de woningen door over de Route National naar de overweg en daarachter het dorpje.
Het station bestaat eigenlijk uit slechts 2 perronsporen en 3 korte goederenspoortjes. Een kleine goederenloods, laadperron (met kleine kraan) en een kleine kopverlading. Een extra omloopspoortje maakt rangeren mogelijk.
Het dorpje Saint-Quirrez-sur-Cèze zelf ligt enigszins verhoogd. Een kerk, klein pleintje, een hotel/café en de nodige platanen en een enkele cipres moeten de sfeer gaan maken hier. Veel oude steunmuren, vervallen poorten en klimop zetten nog meer toon, de achtergrond in dit deel zal wijds zijn, geen grillige bergtoppen. Het zou wel mooi zijn als hier in de achtergrond een typisch idyllisch plaatsje kan komen, met een slingerweggetje ernaartoe...
Module 9:
Geheel rechts eindigt de modelbaan met een laatste landschapsmodule. Vanaf het stationnetje volgend het normaalspoor slingerend het dal richting de volgende tunnel aan de rechterzijde als afsluiting van de modelbaan. Ik heb ervoor gekozen om, vanaf rechts, eerst een landschapsmodule te plaatsen om zo het dorpje midden in het landschap te plaatsen, en te laten zien dat het spoor zich meanderend er naartoe beweegt.
Module 9 :
. Op deze module een spoor op een dijkje. Ervoor akkers (lavendel? Druiven?) in het midden een klein stroompje en links op deze module aan de voorzijde wellicht een oude boerenschuur. meer niet.

Het baanplan is nu goed uitgewerkt. Nu is het tijd om te beginnen met de bouw. Er volgen nog enkele aanpassingen/optimalisaties aan de Ligne du Gerize baan, en daarna start de bouw.
Hierover later meer....

Bekijk ook:
http://www.villagesdefrance.fr/dept/page30_valleedeceze.htm

MEER FOTO'S ? Te zien op m'n  FLICKR pagina..

43_Haut-Loire140-1 by Wim Wijnhoud, on Flickr

Rosis by Wim Wijnhoud, on Flickr

viaduc-des-fauvettes-bures-sur-yvette by Wim Wijnhoud, on Flickr

116486477 by Wim Wijnhoud, on Flickr

IMAG3155 by Wim Wijnhoud, on Flickr


perk

ik heb het merendeel van mijn jeugd op verlof geweest met mijn ouders in de Cevennes, met uitstapjes naar Ales (was daar niet die grote zondagsmarkt?), etc...
Later ook veel naar Uzes geweest, stoomtreintje daar...

Prachtige herinneringen aan die tijd en het landschap.    Ik kan nog de sfeer van de dorpjes 'ruiken' (vaak ook letterlijk als het markt was, met de worst, lavendel, zeep...)

RobVille

Ambitieus plannetje, Wim :D Heb je vorige modelbanen met interesse gevolgd. Zoals altijd, voor sommigen te hoog gegrepen. Toch ontzettend veel van je geleerd en gewoon beginnen ....

Succes,
Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Jappy

Mijn aandacht heb je! 15 jaar lang heb ik elke zomer gespendeerd in Joyeuse in de Ardèche, rondreizend naar Tournon en daar verliefd geworden op het Vivarais-netwerk, waarvan ik nu tientallen boeken in m'n kast heb staan. En naar het zuiden, naar Les Vans, Anduze en de stoomtrein die daar reed met haar bontgekleurde rijtuigen en prachtige 140 C voorop. De krekels, de geur van kolen en platanen, de saucissons en pélardons van de markt, de typische tyfoon van de billard-motorwagens....

Ik ben blij dat je dit baanplan hebt uitgedacht. Zelf ben ik van plan immers in schaal N een normaalspoorversie na te maken van het stationnetje van Lamastre. Dus ben ik nog een beetje origineel! :D

Ik kijk uit naar het vervolg!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

SuSke

Dit lijkt me weer een leuke 'Wim'-baan te worden.
Ik wacht al vol ongeduld om weer die typische Franse sfeer te vinden in je bouwsels.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Jurgen

Frans is echt mijn ding niet, dat heb ik (dacht ik) al in een ander draadje van jou vermeld.

Maar op de ene of de andere manier weet je me toch altijd te bekoren om het draadje te blijven volgen. Geen idee hoe je het doet, maar doe gerust verder!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Koen

We zijn nog niet begonnen en de sfeer druipt ervan af  :P. Als ik die foto's zie ... zalig.
Nog even wachten en ik kan terug naar die prachtige streek. Ik zit al af te tellen.
Laat je gaan Wim. En mocht je nog supplementaire foto's nodig hebben. Een extra uitstapje op onze vakantie is misschien wel een optie  ;).
Onze Franse vrienden wonen daar niet zover af.


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Herwig

#7
    Wat een onaflatende energie om weeral een nieuwe, grote baan te plannen.
   
    Heb dia's van eind vorige eeuw:   Cévennes, Causses en  Gorge du Tarn , eerder (te) westelijk van uw streek.

hans63

mooie plannen weer Wim.

ook hier is Frankrijk het favoriete vakantieland.
deze zomer zijn we bij Tournon en gaan we de Vivarais bekijken met de Billards en Mallards die
daar nog rondrijden.

Lamastre, Le Cheylard en St. Agevé worden zeker bezocht.
dusss, mocht je foto's nodig hebben, geef maar aan.

oja , ik heb zelf ook plannen daar iets mee te doen, maar dan in andere schaal.

Kautenbach

Merci beaucoup  8)

We zoomen in op het linkerdeel, het smalspoorstation.

De foto's van de maquette geven een beetje richting waar het naartoe zal gaan, enkele plaatjes van t grootbedrijf erbij en een foto van een 1e opzet die ik op tafel heb uitgelegd. Je ziet dat het sporenplan wat is versimpeld ten opzichte van de maquette....

In de volgende foto's de start van de Basis van de bouw, dan de maquette .

De werkplaats van Bas was zo mooi opgeruimd, maar aan Bas de eer...

inmiddels is Bas begonnen met het leggen van de solide basis;

IMG-20230119-WA0002 by Wim Wijnhoud, on Flickr

IMG-20230124-WA0003 by Wim Wijnhoud, on Flickr

IMG-20230124-WA0002 by Wim Wijnhoud, on Flickr

IMG-20230125-WA0006 by Wim Wijnhoud, on Flickr

IMG-20230125-WA0007 by Wim Wijnhoud, on Flickr

smalspoor1 by Wim Wijnhoud, on Flickr

smalspoor 2 by Wim Wijnhoud, on Flickr

smalspoor3 by Wim Wijnhoud, on Flickr

smalspoor6 by Wim Wijnhoud, on Flickr

smalspoor4 by Wim Wijnhoud, on Flickr

smalspoor5 by Wim Wijnhoud, on Flickr

sc0005e23101 by Wim Wijnhoud, on Flickr

506-tab by Wim Wijnhoud, on Flickr

ob_9fe9e2_102 by Wim Wijnhoud, on Flickr

Alan On Track

Dit wordt echt weer een topproject zoals we van je gewoon zijn. Heb al je vorige banen met veel belangstelling gevolgd, benieuwd waar dit nu heen gaat  ;)
Modelbouw is een kunst

Kautenbach

Zo, alweer ff geleden dat ik gepost heb, druk, druk druk, vakantie, Ontraxs! en vooral....

Bouwen, bouwen, bouwen....

Ik heb Franse stationsmodellen ontvangen en in elkaar gezet, waarvan de bijgaande foto's, maar vooral, de bakken met sigarepunt voor het grote smalspoor station zijn binnen...heerlijk, wat en genot om daar op te bouwen, lekker lichte en stevige bakken, voorzien van standaard pen en gat verbinding, en en slagpen voor de bouten. Die foto's volgen nog ivm de hoeveelheid foto's

Ook de draaischijf is in bestelling, en in de maak, die volgt als t goed is over een paar weken..

ap15 by Wim Wijnhoud, on Flickr

ap12 by Wim Wijnhoud, on Flickr

ap16 by Wim Wijnhoud, on Flickr

ap13 by Wim Wijnhoud, on Flickr


ap14 by Wim Wijnhoud, on Flickr

ap17 by Wim Wijnhoud, on Flickr

ap6 by Wim Wijnhoud, on Flickr

ap8 by Wim Wijnhoud, on Flickr

svvander

Prachtig en leuk om te volgen.
Sven Vandersmissen Aan het afbouwen om iets anders op te bouwen. Elk einde is een nieuw begin.

Kautenbach

Ik ben nu bezig met het bedraden van de sporen en plaatsen ringleiding, wisel andrijvingen etc. Het spoor ligt, op t spoor naar de draaischijf na, de draaischijf is nog niet binnen....
De rails bij de module overgangen zijn vastgezet met railschoenen met draadeinde, van Weinert Meingleis

Ook een aantal mock ups gemaakt van de huizen om zo beetje te kunnen spelen met de positie van de huizen, het staatverloop, en de inkijk in de straat.
Ik wil voor 1 juli de rivierbedding afwerkingsgereed hebben..

ap5 by Wim Wijnhoud, on Flickr

ap3 by Wim Wijnhoud, on Flickr

ap9 by Wim Wijnhoud, on Flickr

ap1 by Wim Wijnhoud, on Flickr

ap2 by Wim Wijnhoud, on Flickr

ap4 by Wim Wijnhoud, on Flickr

ap10 by Wim Wijnhoud, on Flickr

ap11 by Wim Wijnhoud, on Flickr

henry

Dit draadje ga ik volgen, leuke opzet.
Ben benieuwd naar het vervolg.

succes