Traxx publiciteit decals ?

Gestart door luk, 20 januari 2023, 21:04:25 PM

luk

Hallo,

Ik zou graag een H0 Traxx 186 (Railpool) willen voorzien met een bedrukking. Ik zou dit willen uitvoeren met een decal of print (sticker ?). Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand mij verwijzen naar iemand. Het gaat meerbepaald om de publiciteit: "DB jobs" zoals die is aangebracht op bvb. de 186491 of foto's op: https://treinposities.nl/voertuig/dbc_TraxxMS2e_186256

Bedankt alvast voor antwoord(en)
Luk

loco

#1
Lijkt me te doen.
Voor het voorbeeld dat je hebt getoond, zou ik de volgende werkwijze volgen. Er zullen ongetwijfeld nog andere methodes bestaan, maar zo zou ik het doen.
Eerst heb je een perfecte foto van de zijkant nodig. Hoge resolutie, heldere perfecte kleuren, geen reflectie van het licht, geen schaduwen van omliggende gebouwen, bomen, hoogspanningspalen, ... enz.
Daarna kan je via een fotobewerkingsprogramma (zoals bvb Photoshop) deze foto bewerken en aanpassen aan de juiste afmetingen op het model. Daarna afdrukken op wit decalpapier dat geschikt is voor een laserprinter of inkjetprinter.

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ERVIN

Bedankt voor de link Evan , heb ik opgeslagen , ik moet dringend een nieuwe printer kopen , en dat zal dan een inkjet printer worden , daarna ga ik hier ook eens wat proberen.  ;)

luk

Bedankt voor de tips. Ik moet op zoek naar een resolutie > 600dpi heb ik begrepen.
...op zoek naar de Railpools... Ik heb de indruk dat ze tegenwoordig vooral op de Betuwelijn te vinden zijn. Misschien ook nog tussen Antwerpe en Montzen.



Groeten, Luk

ERVIN

Tussen Antwerpen en Aken kom je ze nog regelmatig tegen hoor Luk , hier zie je ze in de buurt van Zichem.

DB Cargo Zichem by Erwin Janssens, on Flickr

Snobby Crash

Hey Luk, ik heb vorig jaar décalés laten printen in Nederland, bij printinwit.nl

Super details en super service!..

RoDY

Zoals als Geert hierboven meedeelt, PrintmetWit.NL. Goede service en mooi resultaat. Kan zowel in Vector tekeningen als PNG printen. En de prijzen zijn meer als correct.

Driesel

Zoals Peter zegt moet je inderdaad een deftige, scherpe foto hebben van die publiciteit op de zijwand. Dei moet je dan met een fot-bewerkingsprogramma proberen recht te trekken.
Je kan ook eens een mail zenden naar DB Cargo Belgium zelf en vragen of ze dat bestand nog hebben (is misschien makkelijker).

Die RailPool-locs in deze versie rijden echter zo niet meer rond, dus zelf nog een foto nemen zal niet meer lukken. Door de komst van de Vectrons bij DB Cargo Belgium werden deze locs door DBCB teruggegeven aan RailPool en ondertussen al terug verhuurd aan andere operatoren (het merendeel kwam terecht bij Lineas). Ze hebben met deze publiciteit maar een tweetal jaar, van 2017 tot 2019, rondgereden.
Een geschikt model om uit te rusten met deze opdruk is ook een uitdaging: er is geen enkele fabrikant in model die het basismodel in correcte versie, dus een 186 met vlakke wanden, heeft uitgebracht. Een 186 met RailPool-opdruk en een zijwand met drie panelen is wel te vinden, maar dan heb je ook nog werk om de schildering op de fronten aan te passen.
Er was iemand die enkele van deze modellen heeft gemaakt en te koop aanbood via eBay. De opdruk op de zijwanden was geen decal maar gedrukt op een stuk zelfklevend vinyl.
Kristof van onze club (MSKK te Oostende) heeft er zo één en die heeft al rondgereden op de Paradebaan:



Vinyl is dikker dan een decal, en dat kan je op de foto wel zien.

Die RailPools rijden dus zo nier meer rond, maar DBCB heeft wel andere 186's moeten huren om hun treinen te rijden, en daar zit onder andere de witte 186 237 bij, die een gelijkaardige publiciteit kreeg op de zijwanden:





Succes

ERVIN

Bedankt voor de info Dries , ik dacht dus dat die er nog steeds waren.
Ging B-Models niet zo'n loc uitbrengen , samen met de 186 van Crossrail en ééntje van Rhenus??

luk

Hallo,

Interessant die links om decals te laten maken. Tot 2020 woonden wij in Schulen (Diest-Hasselt) en zag ik deze RP's dagelijks voorbijkomen. De witte 186 237 mag er anders ook wel zijn.

Naar het model: Ondertussen kreeg ik van Andreas Nothaft ook nog een antwoord. (Bij hem liet ik eerder messing plaatjes maken). "Bei dieser Lok haben Sie Glück, da das schon mal jemand bestellt hat - anbei mein Entwurf dazu. Grundsätzlich sind Pixelbilder für den Druck von Decals eher ungeeignet - aber hier gibt es vermutlich keine andere Lösung. Mein Angebot liegt bei 18 Euro. Andere 186er habe ich bislang noch nicht erstellt. Die Lieferzeit liegt bei ca. 3-4 Wochen nach Freigabe des Korrekturabzugs (PDF-Datei). Die Versandkostenpauschale beträgt 2,80" Euro.

Als basismodel heb ik de Piko Railpool genomen die vaak onder de 100€ wordt aangeboden - zeker in Duitsland of Polen.
https://modelekolejowe.pl/product-pol-5426-Piko-59969-Elektrowoz-EU43-E186-PKP-Przewozy-Regionalne.html

Nu is het zoals Driesel aangeeft de bedoeling om een vlakke zijwand te verkrijgen. Ik heb gemerkt dat de opschriften van de Traxx (Piko 59969) in reliëf zijn dus die moesten toch afgeschuurd worden. Dat is gebeurd en de décals heb ik vandaag per post ontvangen (uit Luik). Hieronder (met de gsm) de decals en de (met de dremel) geschuurde lok. Als ik volgende week tijd maak werk ik ze af. Als er iemand ondertussen een tip heeft voor de panto's? Die zijn een minpunt bij Piko. Ik dacht zelf aan Brawa.



Beste groeten, Luk



Driesel

Met die dremel is toch wat extreem, Luk ;) Zit je nu niet met te veel oneffenheden in de zijwand?
Ik heb de opschriften indertijd verwijderd met DLE 'Drück- und Lack-Entferner' van Lux Modellbau. Soms lukt het ook door ze er met fijn (nat) schuurpapier af te schuren.

Om een vlakke wand te krijgen heb ik indertijd kappen van een 185.2 van Piko besteld, maar die zijn jammergenoeg niet meer leverbaar. (https://www.piko-shop.de/en/artikel/gehaeuse-dekor.m.fenster-leuchteinsaetze-17009.html) Hier staat wat meer info: https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,29042.0.html en de ombouw werd ook beschreven in MSM 184.

Als ik het goed begrijp komen de decals die je nu hebt dus niet van Nothaft.

Panto's: Kristof van onze club (MSKK) heeft er andere opgezet. Volgens mij waren die van Roco. Die passen uiteraard niet 1 op 1 op de Piko's: je zal wat aanpassingswerk hebben.




loco

Ik kan https://www.printmetwit.nl/ alleen maar ten zeerste aanbevelen. Zeer goede prijs (dus goedkoop in mijn ogen) en degelijk werk. Indien de aangeleverde tekening niet voldoet, dan krijg je opmerkingen terug om ze te verbeteren. Hij kan ze ook aanpassen indien mogelijk, maar dan betaal je extra. Ik denk 25 euro per uur. Dat lijkt me logisch en ook goedkoop. Hij maakt gebruik van de meest professionele printer voor het printen met een witte basislaag en met wit in het algemeen. Volgens mij bestaat er geen betere printer. Je vind alle info op zijn website.

Vorige week heb ik mijn eerste decals toegestuurd gekregen en het resultaat was schitterend. Het ontwerp was gemaakt op basis van foto's in JPG met als tweede laag een witte basislaag op transparant decalpapier. De dikte was 8 micron. Voor grote oppervlakken zou ik eerder 13 micron aanraden. Het ontwerp was gemaakt met Inkscape (gratis) en aangeleverd als svg-bestand. Daarin werden de foto's geplakt. De foto's had ik wel eerst met een fotobewerkingsprogramma aangepast. Dus een foto op de zijkant van een loc is perfect mogelijk.
Ik heb mijn eigen printer waarmee ik vergelijkbare decals kan printen in een vergelijkbare kwaliteit, maar ik kan niet opboksen tegen de prijs die Printmetwit me aanbiedt. Dat was ook nooit mijn bedoeling. Bovendien ben ik nu verlost van alle rompslomp die mijn printer met zich mee bracht.
Ik hou mijn printer nu alleen nog voor zilver een goud en andere vreemde kleuren die je met Printmetwit niet kunt laten printen.
De decals die ik heb laten maken waren bedoeld om een serie auto's in HO te voorzien van een nieuwe look. Ik kan momenteel nog geen foto's laten zien van het resultaat omdat diegene waarvoor ik het deed niet langer kon wachten op het resultaat. Het ging om 30 auto's met een speciale schildering en speciale opschriften. Later hopelijk meer.


luk

#13
De poolse Railpool Traxx heeft dus opschriften in reliëf (bravo voor Piko). Ik kreeg nog de tip van een forumlid hier om na het dremelgeweld de zijwanden te polijsten met een glasvezelstift. Dat is gedaan en de scheidingswanden zijn daarmee ook beter gecamoufleerd. De dunne decals laten idd. elke oneffenheid door. Nu nog licht 'vervuilen' om deze onzuiverheden weg te werken. Die is eerder typisch bij alle Traxxen. https://www.bahnbilder.de/bild/deutschland~e-loks~br-6-186-traxx-f140-msms2/1321850/metrans-rail-sro-praha-cz-mit.html




sfbeeldingen

Groeten, luk