Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Piko levering van nieuwigheden februari 2023

Gestart door eve, 20 januari 2023, 09:26:57 AM

evan

#15
Ik ga 'm bestellen.  Ik heb nog geen AFB Bolle Neus in m'n "B" collectie en deze lijkt me ideaal.  Bovendien heb ik herinneringen aan deze machine 5204  :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

PeterVG

Omdat we ons graag blind staren op details
Een zoekspel
Welke kap is een Nohab en welke een AFB

1979   2744  B by Maarten van der Velden, on Flickr
Foto Maarten van der Velden, 7 september 1979, Namen
NMBS 5208, een AFB dus.
Let op de ribbels op de zijflank. De panden hiertussen van onderaf geven volgend beeld: smaller, breder, smaller..... AFB handtekening

DSC02738 by Laufbe, on Flickr
Foto Laufbe, Boedapest, 7 juni 2016
M61019, een Nohab dus
De panden tussen de ribbels op de zijflank geven volgend beeld van onder naar boven: breder, smaller breder....Nohab handtekening

Zoek nu zelf welke kap een Nohab is en welke een AFB ;)


Model : Van Biervliet
Foto: Loco


Model en Foto : Piko


bekie

#17
VBV nohab
Piko AFB
????

Zou het kunnen dat er ook een verschil zit in de handgrepen? Nohab met knik, AFB recht, zonder?
 

Brossel

Citaat van: bekie op 28 januari 2023, 09:27:07 AM
Zou het kunnen dat er ook een verschil zit in de handgrepen? Nohab met knik, AFB recht, zonder?

Nee!

Ook de AFB's werden geleverd met de handgrepen met knik!

Bij revisies in de jaren 70 werden bij de Belgische loks de handgrepen vervangen door rechte exemplaren.

De 5204 droeg in 1973 in ieder geval nog de handgrepen met knik.
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

Brossel

Citaat van: bekie op 28 januari 2023, 09:27:07 AM
VBV nohab
Piko AFB
????

Yep!

Mooi om te zien Peter VG dat de liefde voor juist die Belgische details wel goed zit bij Piko!  8)
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

Herwig

#20
   Peter VG, dank voor  'deze puntjes op I 's.   ;)
   
   Het gegeven van de Waalse AFB versus Scandinavische NoHab was een wéét,  maar nu presenteer je nog het ribbelraadsel ...
   

Peter

Normaal komen er in mei 2023 eveneens de tijdperk III versies op de markt van Piko
Met vriendelijke groeten
Peter

vyncky

 Interessante uitleg Peter,

Weer wat bijgeleerd! :)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

ACFI

Citaat van: Peter op 28 januari 2023, 15:09:46 PM
Normaal komen er in mei 2023 eveneens de tijdperk III versies op de markt van Piko

Dag Peter,

Heb je hier meer informatie over?

ACFI


jc-ar-bel

Hallo, ik denk dat de NMBS 202;203,204 en de 1600 CFL locomotieven zijn gebouwd door AFB (Anglo Franco Belge), de andere door Nohab. Jean-Claude.
 

Herwig

#26
.
   De kwisvraag van PeterVG is  (dacht 'k tenminste):  welk NMBS H0-model      -de nieuwe Piko of de VBV *-     heeft de meest juiste AFB-bovenbouw?
   Maw de kwestie van de  'correcte'  horizontale flank-ribbels.   
   (  *  en in uitbreiding:  hoe zit het dan met de ribbels op de Märklin, Roco, NMJ?  Hamo's en dergelijke doen hieromtrent niet meer mee   ;) )

   De nieuwe Piko heeft zo te zien spaak-, maar de VBV schijfwielen. Heeft dat iets of niets met het onderscheid AFB/NoHab te maken?
   Heeft NoHab dan nooit spaakwielen geplaatst ?  Ook niet bij aanvang van hun produktie?  Of is dit te kort door de boog ?
   (heb het niet opgezocht...)

Stedahult

#27
Wat de wielen betreft.

De DSB MY (MV)-MX (ook de expirimentele MY)
hadden/hebben schijfwielen net zoals de Di3 van
de NSB. Dit zal niet anders geweest zijn bij de
SNCB variant. De locomotieven werden onder
licentie gebouwd naar het ontwerp van GM.
Daaronder vielen b.v de F units, en ook die waren
niet voorzien van spaakwielen ivm de asdruk.
Mvh. Steef

Herwig

#28
 
  Indien alle NoHabs + AFB's vanaf het begin volle schijfwielen hadden, dan zouden de H0-spaakwieltjes van de nieuwe Piko een fantasietje zijn.   
  Dit tot nader order, dwz. tenzij er duidelijke foto's van de échte type 202, 203, 204 opduiken, toch mét spaakwielen. 
  De Roco en de Märklin hebben spaakwieltjes.   

  De '204' (een voor de gelegenheid omgenummerde 202) op de Wereldtentoonstelling Brussel 1958 had spaakwielen. Uitzondering?
  (Boek Diesel ~ Delie)

AtMoPo

#29
Zolang het aantal klinknagels maar klopt is 't allang goed. ;D ;D :D
AtMoPo