Sils im Engadin, een H0e RhB modelbaan

Gestart door Hollandserhbfan, 12 januari 2023, 11:34:24 AM

Hollandserhbfan

Hallo Allen,
Zoals beloofd een aantal foto's van mijn RhB modelbaan. Momenteel wordt er niet meer aangebouwd. Dit in afwachting van nieuwe bouwplannen en de eerdere bouw van Tiefengraben.
Sils ligt aan de geplande, maar nooit gebouwde Julierbahn tussen Tiefencastel en SkT Moritz. Tevens begint in Sils de ook geplande, maar nooit gebouwde Bergellerbahn. Op mijn modelbaan is deze  met gelijkstroom bovenleiding bespannen. De Julierbahn valt onder het RhB stammnetz wisselstroomregime.
De start van de baanbouw op mijn zolder was de zomer van 2016. 
Hier enige foto's:
Het schematische Spoorplan in "Koploper". Ik gebruik "Koploper" alleen als schakelbord. ik rij handmatig zonder automatisering.














upload jpeg





















ik hoop dat jullie een beetje een beeld hebben gekregen van mijn hoofdbaan op zolder.

Groet Aad


Metpetergaathetbeter

#1
leuke baan met alweer leuk modelspoormateriaal  !  ;)

Stieven76

Prachtige baan met een leuke sfeer en gezelligheids factor  :D

ramdani

wow, hele mooie baan, goed afgewerkt;

wat is dat zwarte kastje links van jouw toetsenbord?
en dat witte kastje helemaal rechts?

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

ACFI

Mooie baan,

Zoiets brengt altijd fijne herinneringen terug.

ACFI

evan

Mooie sfeer en leuke typische spoordetails!  De kleursetting is ook goed gevat :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Alan On Track

Prachtige baan! Bedankt om hem met ons te delen  :)
Modelbouw is een kunst

Hollandserhbfan

Dag Allen,

Dank voor jullie lovende woorden en reacties.

@Michel: het zwarte kastje is de monitor van twee bewakingskamera's voor het zicht op slecht zichtbare stukken. Een kijkt achter de rotswand die je op de achtergrond ziet, naar het stijgende spoor en de andere kamera bekijkt de Fiddle Yard.

Het witte kastje is het Dietz Elektronik schakelpaneel: ik zet het maar even in het Duits erbij, info van de producent.
Stellpult zum Anschluss an X-Press-Net (X-Bus) zum Stellen von Weichen und ,,Weichenstraßen", Schalten von Signalen und allen DCC Zusatzdecodern. Betriebsspannung: über X-pressNet.
Der Anschluss erfolgt über 6 polige Western-Stecker.
Abmessungen 185 x 133 x 55 mm. Geeignet für all Baugrößen von Z - II.

Met dit schakelpaneel kun je losse wissels, seinen of andere zaken via DCC schakeldecoders schakelen (X-bus), maar ook rijwegen opslaan en schakelen, zodat je met 1 druk op de knop een rijweg met seinen en overweg kan schakelen. Ik vind het een erg praktisch apparaat. Uiteraard kan een ITrain of Koploper dit alles ook, maar ik  bedien mijn baan graag zelf en dankzij de rijwegschakeling kan ik ook rustig twee treinen tegelijk laten rijden en bedienen met 1 handregelaar. Ik heb twee van deze schakelpanelen, een bij het station een eentje voor het Fiddle Yard.
Trouwens het kleine, smalle zwarte kastje rechts voor het toetsenbord is de snelheidsmeter van Halling. Hiermee kun je in elke schaal de omgerekende snelheid in km/h van de trein meten. Dus hoeveel km/h rijdt de trein bij stap 15. 

Groet Aad 


2012


Hollandserhbfan

Dag Kurt,

Leuk dat je fan bent ;D. Ergens in 2023 gaat deze baan weg en hoop ik dus een nieuwe te bouwen, ik hoop dat je daar dan ook weer fan van wordt.

Groet Aad

Hollandserhbfan

Hallo Allen,

De kogel is door de kerk. Sils wordt afgebroken. Lastig besluitproces, maar met wat "hulp" van buiten af (de CV wordt vervangen en dan heeft men wat extra montageruimte nodig). Dus moet het Fiddle Yard even weg. Inmiddels is een groot deel van het onroerende goed in Sils in 1:87 al verkocht. Het nieuwe motief is ook al bekend en zodra ik daar meer over kan melden zal ik dat in een nieuw draadje gaan melden. Voorlopig blijft het zomerweer en dus warm op zolder. Fijne nazomer en tot in de Herfst. Groet Aad

Hollandserhbfan

Hallo allemaal,

Ik ben even niet aanwezig geweest, maar ik heb toch in de afgelopen maanden wel enige bouwactiviteiten uitgevoerd. Nou ja, alleen bij het ÖBB smalspoorbaantje, ik zal daar wat nieuwe foto's tonen in het betreffende draadje.

Maar Sils is nu echt afgebroken, afgevoerd naar de milieustraat in ons dorp. Het was meer werk dan gedacht, maar na het opruimen van de zolder, hoop ik rond kerst 2023 (ik zet het jaartal er maar bij, anders denk je 2024?) weer te gaan bouwen aan een nieuwe RhB modelbaan. ik zal t.z.t. een nieuwe draad openen in met MSM forum.

Groet Aad

Hollandserhbfan