Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Een stalen vakwerkbrug

Gestart door Val-Rikard, 08 januari 2023, 13:17:01 PM

Val-Rikard

Op zoek naar een brug voor een redelijke overspanning besloot ik na overleg met de clubleden te kiezen voor een stalen spoorbrug. Na enig zoekwerk kwam ik tot het inzicht dat de meeste bruggen bij Europese fabrikanten in HO te klein zijn. Stalen vakwerkbruggen naar Amerikaans voorbeeld bezitten doorgaans een goede lengte en zijn bovendien gedetailleerder afgewerkt. Enig nadeel is de prijs, door import en andere kosten komt dat al snel neer op ongeveer 100 Euro. Dan maar zelf aan de slag. Na wat opzoekingswerk naar afmetingen en details ging ik van start. Uiteraard moest ik de nodige aanpassingen doen om de brug inzetbaar te maken voor onze clubbaan naar Belgisch voorbeeld. De bedoeling was deze met de 3D printer na te bouwen. Het uittekenen en printen koste uiteraard de nodige tijd, maar na een aantal weken kon ik uiteindelijk van start gaan met de bouw.

Als voorbeeld koos ik dit model.




Het tekenwerk kon van start gaan.



De praktijk.







De omvang van de brug die in werkelijkheid 51.3 meter is lijkt reusachtig in vergelijking met het onderliggend brugje van mijn modelbaan. De brug is uiteraard niet bestemt voor mijn modelbaan maar wel voor de clubbaan.



De brug moet nu nog afgewerkt worden met verf en sporen, een sterkte test wees alvast uit dat de brug voldoende sterk is.




Nu snel weer naar de modelbouwtafel  :) ;)

perk

da's heel mooi.   Die bruggen zijn echt mooi om naar te kijken, in mijn ogen veel leuker dan die betonnen constructies van tegenwoordig.

Heb je geen last van kromtrekken uit de printer?   Ik zie de voetjes van de print krullen, heeft dan invloed op de balken van de brug?


RobVille

Nou Rik, ontzettend mooie brug 8)  Een mooie uitdaging, kun je deze brug ook in schaal N printen? Immers, ik ben een nieuwe, Amerikaanse modelbaan aan het bouwen en kan nogal wat bruggen gebruiken. Het aanbod is echter bedroevend.
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

evan

Citaat van: perk op 08 januari 2023, 13:24:29 PM
da's heel mooi.   Die bruggen zijn echt mooi om naar te kijken, in mijn ogen veel leuker dan die betonnen constructies van tegenwoordig.

Heb je geen last van kromtrekken uit de printer?   Ik zie de voetjes van de print krullen, heeft dan invloed op de balken van de brug?

Waar zie je die voetjes krullen?   Als je wil bedoelen dat de randjes dunner lijken of naar omhoog lijken te staan, wel dat is normaal.  Deze zijn schuins oplopend om makkelijker van de printplaat te krijgen.   ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

rgp


Roderik

Sterk staaltje ( ;D) modelbouw. Dat wordt een hele mooie brug.
Always be modelling!

Stedahult

Mvh. Steef

Val-Rikard

Citaat van: perk op 08 januari 2023, 13:24:29 PM
da's heel mooi.   Die bruggen zijn echt mooi om naar te kijken, in mijn ogen veel leuker dan die betonnen constructies van tegenwoordig.

Heb je geen last van kromtrekken uit de printer?   Ik zie de voetjes van de print krullen, heeft dan invloed op de balken van de brug?

Met een hete luchtblazer kan je voorzichtig de eventuele vervormingen corrigeren. Bij de montage kan je door de verlijming ook nog een en ander corrigeren.
De wijze waarop je print heeft ook een invloed op eventuele vervormingen, zo kreeg ik de beste resultaten door rechtop te printen.
Tijdens het printen hangt dit dan omgekeerd, de zwaartekracht werkt dan in je voordeel.

Powered By Diesel

Weer een fraai project! Ziet er top uit.
running on heavy fuel

mahtoska1


SuSke

Het is een ferm ding geworden Rik. Vooral de detaillering met de klinknagels is fenomenaal weergegeven.

We wachten vol spanning op de totale inkleuring van het geheel.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Val-Rikard

Voor zonsondergang nog snel even een foto genomen, foto kon beter maar geeft alvast een idee.



DFS

komt alvast imposant over...

Ludwigdc

2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be