Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

K-rails

Gestart door the_gold, 07 januari 2023, 13:31:10 PM

the_gold

De meerderheid zijn hier waarschijnlijk 2-rail rijders, maar ongetwijfeld ook een aantal 3-rail. Ik zou graag mondjesmaat de overstap maken van C naar K-rails. Worden K-rails hedendaags nog normaal geproduceert?

De belangerijkse ervaring : hoe bolt het hedendaagse nieuwe materieël hier over? Ik las dat slepers best wat last hebben op de wissels...en de locs omhoog duwen.

Alle ervaringen met deze rails zijn welkom.

evan

Hoi Nicolas,

Ik had net een hele reactie getypt en bij het plaatsen was alles weg.  Lap!

Dus alvorens ik op nieuw begin :)

Wat is de reden waarom je wil overschakelen?  Ik heb in 2021 een grote baan met K-Rail moeten bouwen en het is te doen, maar er zijn toch best wat punten om rekening mee te houden. 

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

the_gold

#2
Ik heb een hekel gekregen aan de c-rails door hun uitzicht en voorgevormde ballastbed, naar mijn gevoel komt het niet Belgisch over. Een volledige baan zou volgens mij onbegonnen werk zijn, dat is terug van 0 beginnen. Zou liever zelf met k-rails een eerste nieuwe zone maken en zelf ballast aanbrengen. Maar ik zie inderdaad dingen voorbij komen waarin ik me moet verdiepen. Bv. Wat en hoe dat kurk is onder de rails en hoe je ze best bevestigd.


evan

Nicolas, 

De flexrails van het K Rail zijn best mooi te verwerken mits de nodige aandacht.  De wissels daarentegen zijn echt geen succes.  Als je ze mooi wil ballasten en afwerken vragen ze best wat aanpassingen want hun concept is echt niet meer van deze tijd.  Ik heb op Rosebecq alle mechanische delen er uit gehaald en dan een aandrijving onder de baan geplaatst.  Als je naar de banen van Brima en Marklin zelf kijkt zie je dat ze bijna geen ballast aanbrengen tussen de wissels waardoor het slordig lijkt.  Bovendien zijn er inderdaad locomotieven van andere merken dan Märklin die problemen hebben op de K Wissels doordat de slipper niet hoog genoeg kan geduwd worden en de lok opgelicht wordt.
Weet ook dat de C-Rail wissels slanker zijn dan de slanke K Rail Wissel.

K rails kan je schroeven of lijmen met een polymeer- of alleslijm.  Je moet wel opletten als je ze lijmt dat je een lijm neemt die niet oplost bij het verlijmen van de ballast.

Als je wil plaats ik wat foto's van tijdens de bouw.

Groetjes


Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

the_gold

#4
Bedankt voor de info Evan.

Maar wissels zonder aandrijving zijn dan een minder groot probleem?

evan

#5
Nicolas,

Alle wissels.  Het zit hem in het mechanisme tussen de dwarsliggers.

Hierbij wat foto's:

Links aangepast en rechts origineel

Wissels voor en na bis by Evan Daes, on Flickr

Ik heb de afwijkende tak van de wissel ook wat ingekort om de onderlinge afstand tussen de sporen wat de verkleinen want 6, 3cm is echt veel.  Nu is het iets meer dan 5.

Wissels onderlinge afstand by Evan Daes, on Flickr

Extra voeding onderaan een flexrail.  Beetje opschuren en een degelijke soldeerbout en tin zijn een must.

Spoor Draad by Evan Daes, on Flickr


;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

raf

Ik heb een K rail baan
De wissel motoren zijn er uitgehaald en vervangen door een servo
Die spoelen wilde nogal eens door branden .
Gebruik zo weinig mogelijk flex rails als je kamer temperatuur gevoelig is anders is er geen probleem mee
Mijn loks zijn echt van alles door elkaar van piko DDR tot lima en alles wat daar tussen zit
Ik heb geen sleper problemen maar ik vermoed dat het meer een probleem is van montage
Alle wagons van de bekende merken lopen gewoon over de K rails zonder problemen
Mijn baan is DCC omdat deze decoders meer mogelijkheden geven dan de marklin decoders
https://www.youtube.com/watch?v=rpkjH0eoSTY&ab_channel=chikes4862
https://www.youtube.com/watch?v=ZNoPx74D7rA&ab_channel=chikes4862
https://www.youtube.com/watch?v=sButl6k2VoU&ab_channel=chikes4862
deze lus is voorlopig het einde van de baan zo kan ik steeds rond rijden
voor de rest van de filmpkes bekijk mijn youtube site

gr raf


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

@ Evan
Jij hebt wissels zonder bewegend puntstuk
Ik heb er met bewegend puntstuk en dan kun je nog minder shotteren
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

Citaat van: evan op 07 januari 2023, 17:23:35 PM
Bovendien zijn er inderdaad locomotieven van andere merken dan Märklin die problemen hebben op de K Wissels doordat de slipper niet hoog genoeg kan geduwd worden en de lok opgelicht wordt.

Dit klopt en dat is spijtig. Daarom ik al enkele jaren niet meer meedoe met MSM actie  :(

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

erik de noorman

Mijn ervaring enkel de 51 van Mehano en de 55 van Vanbiervliet had daar last van en alleen op de slanke wissels. Is eenvoudig op te lossen door de puko's een beetje te buigen met de rijrichting mee. Bij gebogen rails kan je eventueel  de radius  vergroten door onderaan om de 3 bielzen (zijde binnenboog) de verbinding (puko's) door te zagen en de boog ruimer te maken. Bij de buitenste rail moet wel een stukje rail toegevoegd worden. Dat schuif je in de railverbinding. De afwijkende tak verkleinen bij wissels doe ik zoals Evan. Op mijn baan liggen de rails bij dubbelspoor op reëele afstand in H0. Bij Piko assen verklein je best de afstand tussen de wielen een beetje om een vlot verkeer door wisselstraten te laten verlopen.
Erik.

raf

Bij niet marklin loc's met te weinig ruimte tussen de pukko en de boogie zet ik de sleper vast aan het plastieke deel van de loc zelf en verwijder dus het deel wat met de sleper mee komt
zo win je een 2 mm in hoogte .
en inderdaad alleen die 51 en 55 hebben een probleem maar dat heb ik opgelost door op een bepaalde plaats de rail met nagel lak te verven .
de kortsluiting is zo kort dat de roco installatie er geen last van heeft maar de dr5000 gaat meteen in kort sluiting .
de wiel basis moet inderdaad aangepast worden
de afstand tussen 2 wielen op een as bij 3rail 14 mm en bij 2rail 14,4mm
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.