Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Verlichting sein

Gestart door Belgaboy, 06 januari 2023, 09:00:48 AM

Belgaboy

Aan allen mijn beste wensen voor het nieuwe jaar!

Eind verleden jaar heb ik een sein van VBV gekocht maar ik vind de verlichting van de keeper niet zo geslaagd. Je ziet de twee leds veel te hard doorschijnen en de "v" vorm verdwijnt dan...
Zelfs de leds dimmen brengt geen oplossing (op de foto zijn ze reeds max. gedimd). Iemand enig idee hoe ik dit kan verbeteren?



Bedankt voor de tips
ESU ECoS 2.1, iTrain.

ACFI

Ik weet niet of er een plastiek venstertje achter zit. Je zou de twee opening ter hoogte van elke LED met transparante donkere verf kunnen schilderen om zo de intensiteit te verminderen.

De andere gaatjes lijken me wel de goeie helderheid te geven.

ACFI


evan

Citaat van: Belgaboy op 06 januari 2023, 09:00:48 AM
Aan allen mijn beste wensen voor het nieuwe jaar!

Eind verleden jaar heb ik een sein van VBV gekocht maar ik vind de verlichting van de keeper niet zo geslaagd. Je ziet de twee leds veel te hard doorschijnen en de "v" vorm verdwijnt dan...
Zelfs de leds dimmen brengt geen oplossing (op de foto zijn ze reeds max. gedimd). Iemand enig idee hoe ik dit kan verbeteren?



Bedankt voor de tips

Patrick, wat bedoel je met LEDS dimmen?  Door een hogere weerstand te plaatsen of softwarematig dimmen? 
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

755philippe

Ik zou proberen om de bak aan de achterzijde te openen. De beide leds proberen aan de bovenste binnenwand te bevestigen zodat de leds niet naar voren maar naar benden schijnt. Hierdoor krijg je minder stralingslicht die door de V-keper schijnt. Moest dit nog te hard doorschijnen zou ik een soort gezandstraald plastic aan de binnenzijde voor de V plaatsen wat ook nog wat licht tegenhoudt. Ik heb dit al eens gedaan bij een Belgisch seinbrug. In laatste instantie maar ik weet niet of dit mogelijk is 1 led verwijderen en de overgebleven led in het midden aan de binnenste bovenzijde bevestigen.
Ik hoop dat je hier mee verder kunt.
Mvg


Belgaboy

#5
Evan, sein is aangesloten op een ESU SignalPilot en daarmee kan je elke led afzonderlijk dimmen, softwarematig dus.
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Alberke

Citaat van: Belgaboy op 06 januari 2023, 10:44:46 AM
Evan, sein is aangesloten op een ESU SignalPilot en daarmee kan je elke led afzonderlijk dimmen, softwarematig dus.
Maar softwarematig is misschien niet voldoende, ik zou een weerstand proberen
En toen er nog fotografie bestond op film kon je een stukje negatief gebruiken als filter
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Belgaboy

Citaat van: Alberke op 06 januari 2023, 12:28:41 PM
Citaat van: Belgaboy op 06 januari 2023, 10:44:46 AM
Evan, sein is aangesloten op een ESU SignalPilot en daarmee kan je elke led afzonderlijk dimmen, softwarematig dus.
Maar softwarematig is misschien niet voldoende, ik zou een weerstand proberen
En toen er nog fotografie bestond op film kon je een stukje negatief gebruiken als filter

Hugo,
Het probleem is dat de verlichting in het midden feller is dan aan de boven of onderzijde van de frontplaat, een andere weerstand gaat dit fenomeen ook niet verhelpen.
Ga proberen om dat kastje open te krijgen en te kijken wat er mogelijk is...
ESU ECoS 2.1, iTrain.

raf

Als je een oude laptop hebt (heb ik nog geschreven trouwens ooit ergens ) daar zitten voor het scherm fernel lenzen
Deze zijn speciaal om licht te verstrooien (back light)
Maar er zit ook een diffuus witte tussen en die zou wel eens de oplossing kunnen geven die je wil
https://www.youtube.com/watch?v=16fSWZK2DIM&ab_channel=chikes4862
Ik had dus met dat snelheids beperkings bord hetzelfde probleem (kijk filmpje bijna op het einde)
Na het gebruiken van die lens was het mooi verlicht( hier nog niet)

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

evan

Citaat van: Belgaboy op 06 januari 2023, 13:13:24 PM
Citaat van: Alberke op 06 januari 2023, 12:28:41 PM
Citaat van: Belgaboy op 06 januari 2023, 10:44:46 AM
Evan, sein is aangesloten op een ESU SignalPilot en daarmee kan je elke led afzonderlijk dimmen, softwarematig dus.
Maar softwarematig is misschien niet voldoende, ik zou een weerstand proberen
En toen er nog fotografie bestond op film kon je een stukje negatief gebruiken als filter

Hugo,
Het probleem is dat de verlichting in het midden feller is dan aan de boven of onderzijde van de frontplaat, een andere weerstand gaat dit fenomeen ook niet verhelpen.
Ga proberen om dat kastje open te krijgen en te kijken wat er mogelijk is...

Ik zou toch eerst de weerstand ns proberen voor je gaat breken.  Dat is minder moeite en kans is dat t reeds helpt.   Het is een centrale led die er in zit en die is te fel.  succes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Belgaboy

Evan, weerstanden hebben geen oplossing gebracht...de felheid van de leds nam wel af (idem als softwarematig) maar de leds schenen centraal nog feller dan op de zijkanten.
Vandaag dat kastje maar eens open geprutst:



Zoals gedacht zijn het twee leds met een dun bladje papier erover...



Met de light block kit van Woodland Scenics ervoor is het iets beter maar nog steeds niet zoals ik het wil, iemand andere oplossingen?
ESU ECoS 2.1, iTrain.

evan

Citaat van: Belgaboy op 07 januari 2023, 12:41:50 PM
Evan, weerstanden hebben geen oplossing gebracht...de felheid van de leds nam wel af (idem als softwarematig) maar de leds schenen centraal nog feller dan op de zijkanten.
Vandaag dat kastje maar eens open geprutst:



Zoals gedacht zijn het twee leds met een dun bladje papier erover...



Ok dat is jammer.  Sowieso dan de lichtbron verplaatsen zodat deze niet direct op de gaatjes schijnt.  1 led is dan misschien al voldoende. 

Met de light block kit van Woodland Scenics ervoor is het iets beter maar nog steeds niet zoals ik het wil, iemand andere oplossingen?

Ok dat is jammer.  Sowieso dan de lichtbron verplaatsen zodat deze niet direct op de gaatjes schijnt.  1 led is dan misschien al voldoende met een diffuus plaatje achter de gaatjes die het indirect licht dan verdeelt.   
En de leds die Erik via een link toont zijn gelijkmatig qua licht, maar ken de grootte zo niet.

Wordt vervolgd denk ik :)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

gardevil

Een dun laagje folie dat is mat gemaakt over de led's zetten misschien?
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

evan

Citaat van: gardevil op 07 januari 2023, 14:01:21 PM
Een dun laagje folie dat is mat gemaakt over de led's zetten misschien?

Dat is hetzelfde als wat hij reeds probeerde met die Lightblock van WS.   ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

gardevil

Citaat van: evan op 07 januari 2023, 14:37:21 PM
Citaat van: gardevil op 07 januari 2023, 14:01:21 PM
Een dun laagje folie dat is mat gemaakt over de led's zetten misschien?

Dat is hetzelfde als wat hij reeds probeerde met die Lightblock van WS.   ;)
OK, ken dat lightblock ding niet.  ;)
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?