Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Een weesstation

Gestart door Alan On Track, 03 januari 2023, 11:13:24 AM

Alan On Track

Hallo iedereen, even een tussendoortje dat ik met jullie wilde delen  ;)

Wie me al wat langer volgt op het forum weet dat ik een jaar of twee terug bezig was met een projectje genaamd 'Afond'. Voor dit baantje had ik reeds een hoop gebouwen gemaakt en spullen gekocht, maar uiteindelijk ben ik er niet mee verder gegaan. Ik heb dit project laten vallen ten voordele van mijn Brusselse baan, 'Zwanzebeek', waar ik vanaf dan de meeste energie in ben gaan steken. Ik denk niet dat iemand me dat kwalijk neemt  :P

De gebouwen van 'Afond' hebben uiteindelijk een tweede leven gekregen op 'Doublenghien'. Enfin, bijna alle gebouwen, enkel het stationsgebouw dat ik had voorzien heb ik niet gebruikt, ik denk ook niet dat dit gebouw 'halte aan een vergeten zijlijn' uitstraalt. Dit is hoe ik het destijds bouwde:

IMG_20210313_181937044 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210313_232021449 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210314_192708419 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210317_171340867 by Alan Jockmans, on Flickr

Het gebouw bleef in tegenstelling tot de huisjes altijd in ruwbouwvorm in de rommeldoos steken. Zoals dat gaat met mij krijg ik na een tijd soms medelijden met vergeten projectjes, en ik ben dan maar tussendoor het gebouw verder beginnen afwerken. Het gebouw was een beetje ruw, met heel wat spleetjes en blootliggend karton, de werkwijze van twee jaar geleden is anders als ik hoe ik het vandaag zou aanpakken.

20221116_081321 by Alan Jockmans, on Flickr

Maar met een hele hoop stukjes styreen kwam ik toch tot een bekoorlijk resultaat.

20221120_143421 by Alan Jockmans, on Flickr

Gisteren ben ik begonnen met het schilderen, het hele gebouw is geverfd met Vallejo-verf van de volgende kleuren: een mengeling van Vallejo Red en Earth Brown voor de bakstenen, Stone grey voor de horizontale stroken, grijs dat ik gemaakt heb van White en Basalt Gray met een drupje Stone Gray erdoor gemengd voor natuursteen en White voor het houtwerk. Het steenwerk is verder verweerd met een verdunde zwarte wash van Vallejo, en daarna gedrybrushed met Off-white.

20230102_080702 by Alan Jockmans, on Flickr

Tot slot moest er nog een dak op. Leien daken maakte ik vroeger uit individuele reepjes papier die ik over elkaar keerde, en dat vond ik zo leuk als m'n eigen voeten zandstralen. Gelukkig heb ik intussen Redutex ontdekt, en ben ik daarmee aan het experimenteren geslagen. Ik heb al van velen gehoord dat ik moet oppassen met dit voor grote oppervlakken te gebruiken aangezien het de neiging tot krimpen heeft, maar ik hoop dit tegen te gaan door een deel van de redutex over de achterkant van de kartonnen basis te kleven. Zo is er een 'overlap' over de randen, en zorgt dit (hopelijk) voor geen zichtbare kromtrekkingen. Het is afwachten. Dit wordt ook een experiment voor Zwanzebeek, daar ik voor deze baan meerdere van dit soort daken plan.

20230102_215914 by Alan Jockmans, on Flickr

Zo, na de Redutex-daken wat verweerd te hebben begint het gebouw in de eindfase te geraken.  Her en der moet nog een detail komen, en wat verf bijgewerkt worden, maar het ziet er al leuk uit.

Zal dit gebouw ooit een plaats krijgen op een baan? Waarschijnlijk wel, maar niet direct. Ik ben nu in een goede schwung gekomen met Zwanzebeek, dus blijf me daar nu op focussen. Ik heb wel al ideeën wat er met dit station kan gebeuren, en als het zover is zal ik het in dit draadje verder updaten. Voorlopig gewoon nog deze foto's van het eindresultaat:

20230103_002623_2 by Alan Jockmans, on Flickr

20230103_002646_2 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

mahtoska1


PeterVG

Dit is inderdaad een prachtig bouwwerk geworden. Op de foto's heb ik zitten inzoomen om uit uw bouwkunsten wat te leren. Bedankt om de talrijke foto's te delen.

Michael

Alan gij zijt ne kunstenaar.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

steamdriven

Dat is weer zéér de moeite, Alan!

Gewoon een bedenking die ik me maak:
Ik ken Redutex niet maar als het krimpt, en je hebt een gedeelte overlap aan de achterzijde geplakt, bestaat dan niet het risico dat je drager U-vormig krom trekt? Tenzij je beide zijden volledig met redutex beplakt natuurlijk.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

erik de noorman

Old school modelbouw super. Prachtig ding alweer.

Erik.

HO_COMP_FAN

Alan,

mooi gedaan , bedankt voor het delen.  Gebouw verdient ooit ergens te staan.

Gr,
Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

Geert

Dit laat me met nostalgie terugdenken aan de bouwsels van Jean (Steam.N) in schaal N!

Voor de nieuwkomers op dit forum, echt de moeite om een door te bladeren Tunhout - NEEB

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Stedahult

Inderdaad Geert, dat was een heel mooi baantje.
Dit stationsgebouw heeft ook diezelfde uitstraling.
Mvh. Steef

Jappy

Je weet er ook altijd weer wat van te maken. Ben benieuwd waar ie terecht gaat komen.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Alan On Track

Bedankt voor alle positieve reacties alweer mensen :) Geeft altijd zin om voort te doen.

Citaat van: steamdriven op 03 januari 2023, 15:46:29 PM
Dat is weer zéér de moeite, Alan!

Gewoon een bedenking die ik me maak:
Ik ken Redutex niet maar als het krimpt, en je hebt een gedeelte overlap aan de achterzijde geplakt, bestaat dan niet het risico dat je drager U-vormig krom trekt? Tenzij je beide zijden volledig met redutex beplakt natuurlijk.

Het zal inderdaad wat afwachten worden met de redutex. Ik zie het nog steeds als een experiment, dat is het voordeel van dat dit gebouw nog niet gebruikt zal worden voor één van mijn huidige banen. Ik kan nu observeren hoe de redutex zich zal gedragen na verloop van tijd, en uitdenken hoe ik dat kan oplossen/voorkomen bij andere geplande gebouwen die grote redutex-daken krijgen (de geplande kerk van Zwanzebeek bijvoorbeeld).

Citaat van: Geert op 03 januari 2023, 17:57:30 PM
Dit laat me met nostalgie terugdenken aan de bouwsels van Jean (Steam.N) in schaal N!

Voor de nieuwkomers op dit forum, echt de moeite om een door te bladeren Tunhout - NEEB

Geert

Jaa, dat was wel een bijzonder indrukwekkend project, ik vind het eigenlijk nog veel straffer omdat de schaal van zijn werken zo klein is.

Citaat van: Jappy op 04 januari 2023, 07:44:18 AM
Je weet er ook altijd weer wat van te maken. Ben benieuwd waar ie terecht gaat komen.

Voorlopig... een mooi plekje op de kast. Voor de toekomst speel ik wel met het idee om een eenvoudig doorgangsstation met uitwijkspoor te maken, met een omgeving geïnspireerd op het station van Groenendaal. (foto van Matti Thomaes, gevonden op Flickr). We zien wel wat er van komt  ;). Eerst wat andere dingen afwerken. 

NMBS 633 by Matti Thomaes, on Flickr
Modelbouw is een kunst

dani

Engelengeduld en de kunst om dingen in model te bouwen....   De som van deze 2 is hier te zien.
PRACHTIG bouwwerk !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.